Valmetin uudet optiset sakeuslähettimet laajentavat käyttömahdollisuuksia

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 23.10.2017 klo 11:00

Neljän vuoden takaisesta julkaisustaan saakka Valmetin optiset sakeuslähettimet (Valmet Optical Consistency Transmitter - Valmet OC) ovat ansaitusti keränneet mainetta tarkkuudellaan, luotettavuudellaan ja asennuksen helppoudellaan. Nyt Valmet esittelee kolme uutta mallia käyttökohteisiin, jotka aiemmin ovat olleet erityisen haastavia optisille inline-sakeuslähettimille: eukalyptussellun, kierrätyskuidun ja kemiallisten massojen mittaukseen.

"Valmetin jatkuva kehitys laajentaa luotettavan sakeusmittauksen käyttökohteita. Uusissa lähettimissä on samat perusosat ja optimoitu kokonaissakeuden mittaustapa eukalyptussellua, kierrätyskuitua ja kemiallisia massoja varten", sanoo Valmetin tuotepäällikkö Heikki Föhr.

Valmet Optical Consistency Transmitter (Valmet OC)

Eukalyptussellusovellukset

Valmet OCE:n erityinen optinen anturi ja mittausmenetelmä kehitettiin, koska eukalyptussellun optiset ominaisuudet poikkeavat muista sellutyypeistä. Uusi lähetin on onnistunut jo useissa kaupallisissa käyttökohteissa, joissa kilpailevat optiset inline-lähettimet ovat epäonnistuneet. Tyypillinen käyttökohde on sakeudenhallinta matalasakeusjauhimen syötössä, missä lähettimen on havaittu parantavan jauhatuksen freeness-lukua ja vähentävän energiankulutusta.

OCC- ja RCF-sovellukset

OCC- ja RCF-prosessit ovat haastavia mille tahansa mittalaitteelle, sillä mukana on hiekkaa, metallia ja muita epäpuhtauksia sekä epäorgaanisia täyteaineita. Valmet OCR:n anturi kestää kuluttavia olosuhteita ja sietää tuhkanvaihteluja, jotka estävät muiden optisten inline-sakeuslähettimien käytön. Asennukset vaativissa OCC-prosesseissa ovat todistaneet anturin kestävyyden ja mittauskyvyn jopa lajittamattomilla massoilla. Kokonaissakeuden mittaustarkkuus on erinoimainen koko massan käsittelyalueella, myös silloin kun tuhkavaihtelu on suurta.

Kemiallisen massan sovellukset

Valmet OCS:ssä on safiirilasinen ikkuna, joka kestää kemiallisen massan käsittelyssä käytetyt kemikaalit. Kaikissa kolmessa uudessa lähettimessä on passivinen mitta-anturi, joka on yhdistetty mittausyksikköön valokuitukaapelilla. Anturit ovat paitsi lämmön- ja tärinänkestäviä myös itsepuhdistuvia jopa kierrätyskuidun käsittelyn vaativimmissa olosuhteissa. Niiden asennus on helppoa ja edullista. Halkaisijaltaan pienen anturin ja  palloventtiilin ansiosta anturit voidaan asentaa ja irrottaa prosessista ilman erikoistyökaluja tai prosessin pysäyttämistä.

Lisätietoa:

Heikki Föhr, tuotepäällikkö, Valmet, puh. +358 50 5510730

heikki.j.fohr@valmet.com

www: http://www.valmet.com/valmetoc/

Valmet on johtava maailmanlaajuinen prosessiteknologioiden, automaatiojärjestelmien ja palveluiden kehittäjä sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle. Pyrimme tarjoamaan asiakkaillemme maailman parasta palvelua.

Valmetin vahvaan teknologiatarjontaan kuuluvat muun muassa sellutehtaat sekä pehmopaperin, kartongin ja paperin tuotantolinjat ja bioenergiaa tuottavat voimalaitokset. Edistykselliset palvelumme ja automaatioratkaisumme parantavat asiakkaidemme prosessien varmuutta ja suorituskykyä sekä tehostavat raaka-aineiden ja energian hyödyntämistä.

Valmetin liikevaihto vuonna 2016 oli noin 2,9 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelevät lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.

Lue lisää www.valmet.com, www.twitter.com/valmetglobal

Liite

Kuva 1. Valmet Optical Consistency Transmitter (Valmet OC)

Kuva 2. Valmet OCR:n anturi