Valmet toimittaa uuden valkaisulaitoksen CENIBRAn sellutehtaalle Braziliaan

Valmet Oy:n lehdistötiedote 2.5.2017 klo 11:00

CENIBRA valitsi Valmetin uuden valkaisulaitoksen toimittajaksi Brazilian Belo Orientessa sijaitsevalle sellutehtaalleen. Uusi laitos voi tuottaa 500 000 tonnia sellua vuodessa. Toimitus on ajoitettu huhtikuulle 2018.

Tilaus sisältyi Valmetin vuoden 2016 viimeisen neljänneksen saatuihin tilauksiin. Tämän kaltaisen toimituksen arvo on yleensä noin 30-50 miljoonaa euroa.

Uusi valkaisulaitos, jossa on Valmetin moderni TwinRoll puristinteknologia, korvaa tehtaan alkuperäisen vuodelta 1977 olevan imusuodatukseen perustuvan valkaisulaitoksen. Edistykselliseen pesuriteknologiaan perustuva valkaisulaitos on osa CENIBRAn kuitulinjan uudistusprojektia.

"Vuosien ajan olemme CENIBRAssa hakeneet tasapainoa tuotannon ja ympäristösuorituskyvyn välillä, tavoitellen tuotannon parantamista ympäristön kannalta kestävien projektien ja teknologisten innovaatioiden kautta. Tämä valkaisulaitos on tästä hyvä esimerkki", sanoo CENIBRAn teollisuusjohtaja ja teknikko Róbinson Félix.

"Selluntuotannossa on mahdollista saavuttaa merkittäviä vähennyksiä ympäristövaikutuksissa ja samalla parantaa tuotantoprosessia uusimalla yksittäisiä prosessiosia. Olemme tyytyväisiä, että CENIBRA arvostaa valkaisulaitosteknologiaamme ja luottaa meihin tässä tärkeässä projektissa", kertoo Valmetin kuidunkäsittelyliiketoiminnan johtaja Stefan Mattson.

CENIBRAn sellutehdas Belo Orientessa Brasiliassa

Tietoa asiakkaasta CENIBRA
Celulose Nipo-Brasileira S.A. - CENIBRA on yksi maailman suurimmista valkaistun eukalyptussellun valmistajista. Yrityksen vuotuinen tuotanto on noin 1 200 000 tonnia, josta yli 90 % viedään ulkoisille markkinoille. CENIBRA toimii 54 kunnassa Minas Geraisin osavaltiossa. Heinäkuusta 2002 CENIBRA on tuottanut ainoastaan ECF (Elemental Chlorine Free) valkaistua sellua. Osoituksena laatutyöstään CENIBRAlla on ISO 9001, ISO 14001 ja ISO IEC 17.025 -sertifikaatit sekä Forest Stewardiship Council (FSC) ja National Program of Forestall Certificate (CERFLOR) -sertifikaatit. Sellun jäljitettävyys voidaan tehdä metsästä asiakkaalle tai asiakkaalta metsään.

Paulo Aguiar, vanhempi myynti- ja markkinointipäällikkö, Etelä-Amerikka, Valmet puh. +55 41 9989 0426

Valmetin liikevaihto vuonna 2016 oli noin 2,9 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.