Valmet toimittaa kattavan paperikoneuusinnan Sappi North Americalle Yhdysvaltoihin

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 9.2.2017 klo 11:00

Valmet toimittaa kattavan paperikoneuudistuksen Sappi North American Sommersetin tehtaalle, joka sijaitsee Skowheganissa Mainen osavaltiossa Yhdysvalloissa. Uudistuksen jälkeen paperikone 1:llä (PM 1) voidaan valmistaa sekä päällystettyjä papereita että erilaisia kuluttajapakkaustuotteita. Uudistettu kone otetaan käyttöön 2018.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2017 ensimmäisen vuosineljänneksen saatuihin tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta. Tämän kaltaisen toimituksen arvo on tyypillisesti 60-70 miljoonaa.

"Valmet on ollut Sappille pitkäaikainen tekninen partneri ja ratkaisukeskeinen laitetoimittaja. Tunnistimme yhdessä Somersetin tehtaan PM 1:n tuotantomahdollisuudet ja Valmetin tukemana Sappi North America laajentaa tuotantoaan pakkausmateriaaleihin," kommentoi Sappi North American toimitusjohtaja Mark Gardner.

"Olemme erittäin tyytyväisiä siihen, että Sappi North America päätyi valitsemaan Valmetin tähän merkittävään hankkeeseen. Tämä projekti edustaa monella tapaa Sapin ja Valmetin vahvaa ja keskinäistä sitoutumista, joka pohjautuu aiempien projektien yhdessä saavutetuille hyville tuloksille. Odotamme innokkaasti sitä, että voimme edelleen vahvistaa suhdettamme, kun työskentelemme Sapin päämäärien ja liiketoimintatavoitteiden saavuttamiseksi", toteaa Valmetin Pohjois-Amerikan aluejohtaja Dave King.

Molempien yhtiöiden tyytyväiset myynti- ja projektitiimit

Toimituksen tekniset tiedot

Nykyisin paperikone 1:llä (PM 1) tuotetaan päällystettyjä hienopapereita (WFC). PM 1 uudistetaan käyttäen edistyksellisimpiä pakkauskartongin valmistukseen tarkoitettuja teknologioita, jotta koneella voidaan valmistaa päällystettyjä papereita ja erilaisia kuluttajapakkaustuotteita.

Valmetin toimitus käsittää useita uudistettuja ja uusia rakenneosia kartonkikoneelle, jotta koneella pystytään vastaaman pakkauskartonkien valmistuksen asettamiin vaatimuksiin.

Tiedot asiakkaasta Sappi North America

Sappi North America on Sappi Limitedin tytäryhtiö. Sapin pääkonttori sijaitsee Johannesburgissa Etelä-Afrikassa. Konsernissa on yli 12 000 työntekijää ja valmistustoimintaa kolmella mantereella ja seitsemässä maassa. Sappi North Americalla on kolme tehdasta ja yli 2 100 työntekijää, ja se tuottaa hieno- ja pakkauspapereita, irrokepapereita ja liukosellua.

Mikko Osara, johtaja, Paperitehtaat, Valmet, puh. +358 40 841 8804
Dave King, aluejohtaja, Pohjois-Amerikka, Valmet, puh. +1 704 968 0521

Valmetin liikevaihto vuonna 2016 oli noin 2,9 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.