Valmet toimittaa OptiConcept M -kartonginvalmistuslinjan ja tehdaslaajuisen automaatiojärjestelmän Pro-Gestille Italiaan

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 4.3.2016 klo 10:00

Valmet toimittaa OptiConcept M -kartonkikonelinjan ja tehdaslaajuisen Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Pro-Gest S.p.a:n uudelle Mantovan tehtaalle Italiaan. Uusi tuotantolinja tuottaa korkealaatuista kierrätyskuidusta valmistettavaa kevyttä pakkauskartonkia.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2016 ensimmäisen vuosineljänneksen saatuihin tilauksiin. Tämän kaltaisten linjalaajuisen toimituksen arvo on tyypillisesti 60-80 miljoonaa euroa.

"Investoimme Pro-Gestillä jatkuvasti uuteen tekniikkaan kehittääksemme tuotteitamme ja ylittääksemme laatuvaatimukset. Valmetin korkealaatuisten paperinvalmistusratkaisujen avulla Mantovan uusi tuotantolinja tuo suorituskyvyn ja tehokkuuden uudelle tasolle. Koko tiimimme on innoissaan, että saamme toteuttaa tämän korkean kapasiteetin ja laadun kartonginvalmistuslinjan yhdessä maailman parhaan paperikonevalmistajan kanssa", sanoo Pro-Gestin pääjohtaja ja osakkeenomistaja Francesco Zago.

"Toimituksessa yhdistyy Valmetin ainutlaatuinen prosessiteknologia- ja automaatio-osaaminen. OptiConcept M -paperin- ja kartonginvalmistuskonseptimme on osoitus uudenlaisesta tavasta suunnitella ja viedä käytäntöön innovaatioita, jotka lisäävät energiatehokkuutta, turvallisuutta ja käytettävyyttä. Vuonna 2011 lanseerattu konsepti on osoittautunut menestykseksi. Pro-Gestin toimitus on jo järjestyksessä 11. toimittamamme OptiConcept M -kone", sanoo Valmetin Paperit-liiketoimintalinjan johtaja Jari Vähäpesola.

Tietoja toimituksesta

Valmetin toimitukseen sisältyy kartonginvalmistuslinja perälaatikolta rullaimelle sekä korkeakapasiteettinen kantotelaleikkuri. Toimitukseen kuuluu myös tehdaslaajuisella Valmet DNA -automaatiojärjestelmällä toteutettavat kone- ja prosessiohjaukset, joihin kuuluu laadunmittaukset, käytönohjaukset, laatusäädöt, ajettavuus- ja kunnonilmaisujärjestelmät. Lisäki toimitukseen kuuluu laaja konekudospaketti käyntiinajoa varten.

Kartonkilinjassa on useita viimeisintä kartonginvalmistusteknologiaa edustavia tuotteita kuten kerrostava perälaatikko ja tasokitaviiraosa. Nämä ratkaisut mahdollistavat lopputuotteen korkean laadun, laajan neliömassa-alueen ja merkittävän energiansäästömahdollisuuden perinteiseen Multi-Fourdrinier-teknologiaan verrattuna. Erityispiirteitä ovat myös kompakti runkorakenne ja innovatiivinen viirojen asennusyksikkö, jolloin kantileveerauspalkkeja ei tarvita viiranvaihtoon ja asennusaika lyhenee.

Koneen rataleveys on 7,6 m (rullaimella) ja kapasiteetti 550 000 tonnia kierrätettyä kartonkia vuodessa.

Valmetin ja Pro-Grestin tiimit OptiConcept M -kartonkikonelinjasopimuksen allekirjoitustilaisuudessa.

Tietoa asiakkaasta Pro-Gest

Zago-perheen omistama Pro-Gest on Italian johtava pakkausten ja aaltokartongin tuottaja. Pro-Gest on aktiivinen kaikilla kartonginvalmistuksen osa-alueilla kierrätysmateriaalin keräämisestä pakkausten tuottamiseen. Konsernissa on myös pehmopaperidivisioona, joka tuottaa korkealaatuisia pehmopapereita.

Pro-Gest toimii kahdeksalla hallinnollisella alueella Italiassa, joissa sijaitsee 22 tuotantolaitosta. Konserni työllistää yli 1 000 ihmistä ja sen liikevaihto vuonna 2015 oli 450 miljoonaa euroa.

Jari Vähäpesola, johtaja, Paperit-liiketoimintalinja, Valmet, puh. +358 40 558 6555

Marko Oinonen, tuotemyyntijohtaja, Paperitehtaat, Valmet, puh. +358 50 562 7240

Valmetin liikevaihto vuonna 2015 oli noin 2,9 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.