Valmet toimittaa automaatioteknologiaa Sabah Electricity -yhtiön voimalaitokselle Malesiaan

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 1.7.2016 klo 11:00

Valmet toimittaa automaatioteknologiaa Sabah Electricity Sdn. Bhd. -yhtiön (SESB) Patau-Pataun voimalaitokselle, joka sijaitsee Labuanin saarella Malesiassa.  Laitoksen nykyinen automaatiojärjestelmä korvataan modernilla teknologialla, joka integroi kattilan, syöttöveden ja turbiinin säädön samaan Valmet DNA automaatiojärjestelmään. Modernisointi parantaa prosessin säädettävyyttä ja käytettävyyttä.

Tilaus sisältyi Valmetin vuoden 2016 ensimmäisen vuosineljänneksen saatuihin tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta. Tyypillisesti tämän kaltaisen tilauksen arvo vaihtelee alle miljoonasta eurosta kolmeen miljoonaan euroon.

Uusi automaatiojärjestelmä otetaan käyttöön heinäkuussa. Valmet toteuttaa projektin yhteistyössä paikallisen kumppaninsa PESTECH Technology Sdn. Bhd. -yhtiön kanssa. Projektiin osallistuu myös muita yhteistyökumppaneita eri puolilla voimalaitosta.

"Olemme aiemmin toimittaneet automaatiota Sabah Electricity -yhtiön voimalaitoksille Tenomiin ja Melawaan. Uusi tilaus osoittaa, että yhtiö on ollut tyytyväinen teknologiaamme sekä PESTECH:in ja Valmetin yhteiseen projektitoteutukseen", sanoo Valmetin Automaatio-liiketoiminnan strategisista asiakkuuksista vastaava päällikkö Esko Koivisto.

"PESTECH ja Valmet työskentelevät järjestelmäprojektissa tiivisti TNB Remaco -yhtiön kanssa, joka toteuttaa kaasuturbiinin käyttöliittymän General Electricsin ja Valmetin ohjausjärjestelmien välille. Projektin aikataulu on hyvin tiukka", selvittää PESTECH:in myyntipäällikkö Puvanesvaran.

Järjestelmäintegrointi parantaa vianetsintää

Patau-Pataun kombivoimalaitos on suurin Sabah Electricity -yhtiön voimalaitoksista. Sen kolmen kaasuturbiinin ja yhden höyryturbiinin sähköntuotantoteho on yhteensä 112 megawattia. Valmetin teknologia tuo laitokselle selkeitä etuja.

"Kaikki säädöt integroidaan yhteen järjestelmään. Mahdollisissa ongelmatilanteissa integraatio tehostaa vianetsintää, kun juurisyyn määrittelyyn voidaan käyttää vain yhtä suunnitteluasemaa. Lisäksi kaksi muuta Sabah Electricity -yhtiön laitosta jo käyttää Valmet DNA -teknologiaa, joten kaikki kolme voivat hyödyntää yhteisiä varaosia", Esko Koivisto lisää.

Teknistä tietoa toimituksesta

Valmetin toimitus Patau-Pataun voimalaitokselle sisältää Valmet DNA -automaatiojärjestelmän, informaationhallintasovelluksen, turbiinisäätäjän AEG Kanis -höyryturbiiniin, kahden nykyisen GE F6 -kaasuturbiinisäätäjän integroinnin Valmet DNA -järjestelmään, suunnittelun ja käyntiinajon. Valmet toteuttaa järjestelmän tehdastestauksen virtuaalisesti, mikä lyhentää projektiaikataulua merkittävästi.

PESTECH vastaa projektin kokonaistoimituksesta, järjestelmäkaappien asennuksesta, järjestelmä- ja kenttäjohdotuksesta sekä Valmet DNA -sovelluksesta lämpöä talteen ottavalle höyrygeneraattorille ja syöttövedensäätöjärjestelmään.

Sabah Electricityn Patau-Pataun voimalaitos sijaitsee Labuanin saarella Borneon luoteisrannikolla Malesiassa

Tietoja asiakkaasta Sabah Electricity Sdn. Bhd.

Sabah Electricity Sdn. Bhd. -yhtiön (SESB) omistavat Tenaga Nasional Berhad (80 %) ja Sabahin osavaltio (20 %). Se tuottaa, siirtää ja jakaa sähköä Sabahin osavaltiossa ja Labuanin territoriossa.

Esko Koivisto, strategisista asiakkuuksista vastaava päällikkö, Automaatio, Valmet, puh. 040 562 3749

Puvanesvaran, myyntipäällikkö, PESTECH Technology Sdn. Bhd., puh. +6012 919 7400

Valmetin liikevaihto vuonna 2015 oli noin 2,9 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.

Kuvateksti:

Valmet toimittaa automaatioteknologiaa Sabah Electricity Sdn. Bhd. -yhtiön (SESB) Patau-Pataun voimalaitokselle Malesiaan. Modernisointi parantaa prosessin säädettävyyttä ja käytettävyyttä.