Valmet Oyj:n lehdistötiedote 3.10.2016 klo 11.00

Valmet toimittaa automaatiojärjestelmän uuteen täysin sähkökäyttöiseen E-ferry-lauttaan. Tilauksen teki lappeenrantalainen teknologiayritys Visedo Oy, joka vastaa aluksen sähköisestä propulsiojärjestelmästä.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2016 kolmannen neljänneksen saatuihin tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta. Tyypillisesti automaatiojärjestelmätoimituksen arvo vaihtelee alle miljoonasta eurosta kolmeen miljoonaan euroon. Toimitus ajoittuu vuoden 2017 toiselle neljännekselle.

"Valmetin ratkaisu on teknisesti erinomainen, ja yhtiö esitti siitä vahvoja referenssejä. Teknologia täydentää hyvin Visedon voimansiirtojärjestelmää uudella sähkölautalla", sanoo Visedon palveluista vastaava johtaja Hanna Huppunen.

"Valmetin tavoitteena on jatkuvasti kehittää edistyksellisiä automaatioratkaisuja. Tämän kaltaiset innovatiiviset ja ympäristöystävälliset projektit motivoivat meitä haastamaan itseämme. Järjestelmämme lisää laivan luotettavuutta, käytettävyyttä ja turvallisuutta sekä tehostaa sen toimintaa", toteaa Valmetin laiva-automaatiosta vastaava johtaja John Weierud.

Täysin uutta ympäristöystävällistä lauttateknologiaa

Sähkölauttaprojekti on saanut rahoitusta EU:n Horizon 2020 -tutkimus- ja tuotekehitysohjelmasta. Hankkeessa suunnitellaan, rakennetaan ja demonstroidaan täysin sähkökäyttöinen 'vihreä' lautta, joka ei saastuta eikä aiheuta hiilidioksidipäästöjä. Projekti edistää energiatehokasta, päästötöntä lauttaliikennettä saarille, rannikkoalueilla ja sisävesillä niin Euroopassa kuin muuallakin.

Lautalla on 4,2 megawattitunnin akkujärjestelmä, joka tulee olemaan suurin tähän mennessä täyssähköiseen lauttaan asennettu. Arvioiden mukaan sähkölautta aiheuttaa vuosittain noin 2 000 tonnia vähemmän CO2 päästöjä ja 41,5 tonnia vähemmän typenoksidipäästöjä verrattuna samankokoiseen dieselkäyttöiseen lauttaan.

Maailman ensimmäinen täysin sähkökäyttöinen lautta alkaa liikennöidä Tanskassa Itämeren rannalla sijaitsevan Aeroen saaren ja mantereen välillä noin 10 merimailin matkaa.

Täysin sähkökäyttöistä ympäristöystävällistä lauttaa operoidaan Valmetin automaatiojärjestelmän avulla.

Teknistä tietoa Valmetin toimituksesta

Valmet toimittaa sähkölautalle integroidun Valmet DNA IAS-automaatiojärjestelmän, jolla ohjataan ja valvotaan lautan koneistoa ja hälytyksiä, sekä etäkäyttöjärjestelmän sähköisten propulsiokäyttöjen ja keulapotkurien ohjaamiseen komentosillalta.

Valmet DNA -järjestelmä on suunniteltu täysin kahdennetuilla prosessiasemilla siten, että aluksen kahden propulsiojärjestelmän redundanttisuus toteutuu. Alus voi kaikissa tilanteissa palata turvallisesti satamaan, vaikka toinen aluksen propulsiojärjestelmistä ei toimisikaan.

Etäkäyttöjärjestelmän kosketusnäyttöjen ja aluksen komentosillan ohjauslaitteistojen synkronoinnin ansiosta ohjauspaikkaa voidaan vaihtaa turvallisesti ja nopeasti.

Toimitukseen sisältyy myös hälytys- ja trenditietojen historiatiedonkeruuasema, joka kerää tietoja Visedon sähkön hallinta- ja kulutusjärjestelmistä.

Tietoja asiakkaasta Visedo Oy

Visedo Oy kehittää ja valmistaa sähköisessä voimansiirrossa käytettäviä komponentteja tehoalueella 30-700 kilowattia raskaisiin työkoneisiin, laivoihin ja linja-autoihin. Yhtiön pääkonttori ja tehdas sijaitsevat Lappeenrannassa. Yhtiöllä on ISO 9001:2008- ja ISO 14001:2004 -serfifioinnit.

Projekti on saanut rahoitusta Euroopan Unionin Horizon 2020 -tutkimus- ja tuotekehitysohjelmasta avustussopimuksella numero 636027.

Per Syvertsen, teknologiapäällikkö, laiva-automaatiojärjestelmät, Valmet, puh. +47 3330 5660

Heikki Tanner, myyntipäällikkö, Automaatio-liiketoimintalinja, Valmet, puh. 040 557 0780

Valmetin liikevaihto vuonna 2015 oli noin 2,9 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.