Valmet toimittaa savukaasujen puhdistus- ja lauhdutuslaitoksen Tampereen Energiantuotannon Naistenlahden voimalaitokselle

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 4.2.2015 klo 11:00

Valmet toimittaa savukaasujen puhdistus- ja lauhdutuslaitoksen Tampereen Energiantuotanto Oy:n Naistenlahden voimalaitokselle. Investointi parantaa laitoksen energiatehokkuutta ja kaukolämmön tuotantokapasiteettia sekä vähentää voimalaitoksen päästöjä.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2014 neljännen vuosineljänneksen saatuihin tilauksiin. Tilauksen arvo on noin 8 miljoonaa euroa. Laitos otetaan käyttöön syksyllä 2015.

Naistenlahti 2 voimalaitos tuottaa puusta ja turpeesta kaukolämpöä Tampereen, Pirkkalan ja Ylöjärven asukkaille sekä sähköä valtakunnan verkkoon. Sen lämpöteho on 120 megawattia ja sähköteho 60 megawattia.

Naistenlahden voimalaitokset Tampereella, kuva Tampereen Sähkölaitos Oy

Hukkalämpö hyödynnetään kaukolämmöksi

Valmetin toimitus sisältää monivaiheisen puhdistus- ja lauhdutuslaitteiston sekä siihen liittyvät prosessilaitteet ja rakennukset. Valmetilla on kokemusta savukaasujen puhdistusteknologiasta aina 1970-luvulta lähtien, ja yhtiö on aiemminkin toimittanut vastaavaa teknologiaa Tampereen Energiantuotannolle esimerkiksi Hervannan hakelämpölaitokselle ja Tammervoiman sähkön ja lämmön yhteistuotantolaitokselle.

Nyt tehty investointi auttaa laitoksen savukaasujen rikkidioksidi- ja pölypäästöjen saamisessa vuoden 2016 alusta voimaan tulevan uuden teollisuuspäästödirektiivin mukaisiksi. Laitoksen kokonaisenergiatehokkuus ja tuotantokapasiteetti paranevat merkittävästi, kun aiemmin savukaasujen mukana ilmaan poistuva lämpö saadaan hyödynnettyä kaukolämpönä.

"Olemme iloisia, että Valmet antoi kokonaistaloudellisesti parhaan tarjouksen ja pääsimme sopimukseen toimituksesta. Valmet on pitkäaikainen yhteistyökumppanimme ja suomalainen, paikallinen toimittaja. Yhteistyömme tukee alueen taloutta", kertoo Tampereen Energiantuotannon toimitusjohtaja Antti-Jussi Halminen.

"Asiakkaidemme tavoitteena on parantaa energialaitostensa tehokkuutta ottamalla lämpöä talteen savukaasuista ja samalla vähentää päästöjä ilmakehään. Olemme tyytyväisiä voidessamme toteuttaa tämänkin projektin Tampereella ja näin jatkaa hyvää yhteistyötämme paikallisten voimalaitosasiakkaidemme kanssa. Valmet toimittaa savukaasujen puhdistusratkaisuja myös Hervannan ja Tarastenjärven laitoksiin Tampereella", sanoo Valmetin Ympäristöjärjestelmät-liiketoiminnasta vastaava johtaja Risto Hämäläinen.

Valmetin tuotevalikoimaan kuuluvat sekä märät että kuivat puhdistustekniikat, lämmöntalteenotto, savukaasujen rikinpoisto ja typenoksidien vähentäminen.

Tietoja Tampereen Energiantuotanto Oy:stä

Tampereen Energiantuotanto Oy on osa Tampereen Sähkölaitos -konsernia. Vuonna 1888 perustettu konserni tuottaa, myy ja jakelee sähköä, lämpöä ja jäähdytystä asiakkailleen pääasiassa Pirkanmaalla. Konsernin liikevaihto on noin 307 milj. euroa ja henkilöstöä on noin 400, joista 150 työskentelee Tampereen Energiantuotannossa. Tampereen Energiantuotanto vastaa konsernissa sähkön, kaukolämmön ja kaukojäähdytyksen tuotannosta ja huolehtii itsenäisesti tuotantolaitostensa ajanmukaisuudesta, ylläpidosta ja kehittämisestä.

VALMET OYJ

Risto Hämäläinen, johtaja, Ympäristöjärjestelmät, Valmet, puh. +358 40 505 2001

Valmet Oyj on maailman johtava sellu-, paperi- ja energiateollisuuden palvelu- ja teknologiatoimittaja. 11 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä.

Valmetin asiakkailleen tarjoamat palvelut kattavat kaiken kunnossapidon ulkoistuksesta tehtaiden ja voimalaitosten parannuksiin ja varaosiin. Vahvan teknologiatarjontamme ytimen muodostavat kokonaiset sellutehtaat, pehmopaperin-, kartongin- ja paperinvalmistuslinjat ja bioenergiaa tuottavat voimalaitokset.

Valmetin liikevaihto vuonna 2013 oli noin 2,6 miljardia euroa. Valmetin tavoitteena on tulla maailman parhaaksi asiakkaidensa palvelussa.

Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.