Valmet toimittaa pehmopaperin tuotantolinjan Resolute Forest Products -yrityksen tehtaalle USA:han

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 3.9.2015 klo 11:00

Resolute Forest Products Inc. on valinnut Valmetin Advantage NTT -pehmopaperin tuotantoteknologian sekä Valmetin automaatioratkaisun uuteen USA:han rakennettavaan pehmopaperilinjaansa, jossa tullaan valmistamaan korkealaatuisia kaupan tuotemerkillä varustettuja kotitalouksien pehmopaperituotteita, kuten WC-paperia ja paperipyyhkeitä. Uusi kone asennetaan Calhounissa, Tennesseessä sijaitsevalle tehtaalle, ja tuotantolinjan on määrä käynnistyä vuoden 2017 alussa.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2015 kolmannen neljänneksen saapuneisiin tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta.

"Olemme ylpeitä yhteistyöstämme Resoluten kanssa tässä tärkeässä projektissa ja toimitamme huippuluokan pehmopaperiteknologiaa heidän uusinta kehitystään edustavalle tehtaalle", sanoo Valmetin Pehmopaperitehtaat-liiketoimintayksikön myyntijohtaja Soren Eriksson.

Valmetin Advantage NTT -pehmopaperin tuotantoteknologia on suunniteltu maksimaalista joustavuutta sekä entistä parempaa tuotelaatua silmällä pitäen. Sen avulla lajin vaihto perinteisen ja kuvioidun pehmopaperin välillä onnistuu vain muutamassa tunnissa. Teknologia on saanut hyvän vastaanoton markkinoilla, ja kyseessä on viides Valmetin toimittama NTT-kone. Ensimmäinen Advantage NTT -linja käynnistyi Meksikossa vuonna 2013. Toinen linja käynnistyi Chilessä vuoden 2015 toisella neljänneksellä, ja kolmas linja käynnistyy Abu Dhabissa vielä tämän vuoden aikana. Neljäs NTT-linja käynnistyy USA:ssa vuoden 2016 alkupuolella.

Tekniset tiedot

Uuden pehmopaperikoneen leveys on 5,2 m ja suunnittelunopeus 2 000 m/min. Uudella linjalla käytetään raaka-aineena ensiökuitua. Tuotantolinja on optimoitu säästämään energiaa ja kuitua, tarjoamaan joustavuutta ja mahdollistamaan korkealaatuisten tuotteiden tuotedifferoinnin.

Kuva: Valmetin Advantage NTT -pehmopaperikone

Valmetin toimituslaajuuteen kuuluu kokonainen pehmopaperin tuotantolinja, joka sisältää Advantage NTT 200HS -pehmopaperikoneen. Kone on varustettu OptiFlo-kerrosperälaatikolla sekä kevytmetallisella jenkkisylinterillä. Koneessa on käytetty Advantage-pehmopaperiteknologiaa, ja se sisältää AirCap-huuvan sekä SoftReel -B -järjestelmän. Toimituslaajuus sisältää myös perustavan tehdassuunnittelun, prosessilaitteet sekä prosessi-ilmastoinnin.

Toimitus kattaa lisäksi Valmet DNA -prosessinohjausjärjestelmään integroidun automaatioratkaisun, Valmet IQ -skannerin ja IQ Fibre & Moisture -anturin, IQ-profiilinhallintatyökalut sekä huipputekniikkaa edustavan ratakamerajärjestelmän laadun ja luotettavuuden varmistamiseksi. Asennusvalvonta, koulutus, käyttöönotto ja tuotekehitystuki kuuluvat myös toimitukseen.

Soren Eriksson, myyntijohtaja, Pehmopaperitehtaat-liiketoimintayksikkö, Pohjois-Amerikka, +1 404 242 8845

Jan Erikson, johtaja, myynti, Pehmopaperitehtaat-liiketoimintayksikkö, puh.+46 705 17 14 90

Valmet on maailman johtava teknologian, automaation ja palveluiden toimittaja ja kehittäjä sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle. Valmetin visiona on tulla maailman parhaaksi asiakkaidensa palvelussa.

Valmetin asiakkailleen tarjoamat palvelut kattavat kaiken kunnossapidon ulkoistuksesta tehtaiden ja voimalaitosten parannuksiin ja varaosiin. Vahvan teknologiatarjonnan ytimen muodostavat sellutehtaat, pehmopaperin-, kartongin- ja paperinvalmistuslinjat ja bioenergiaa tuottavat voimalaitokset. Valmetin edistyksellisiin automaatioratkaisuihin sisältyvät niin yksittäiset mittaukset kuin koko tehtaan kattavat avaimet käteen automaatioprojektit.

Valmetin liikevaihto vuonna 2014 oli noin 2,5 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.

Tietoa asiakkaasta Resolute Forest Products
Resolute Forest Products -yrityksellä on monipuolinen tuotevalikoima, joka sisältää sanomalehtipaperi-, erikoispaperi-, markkinasellu- ja puutuotteita. Yritys omistaa tai johtaa yhteensä noin 40 sellu- ja paperitehdasta sekä puutuotteiden valmistuslaitosta USA:ssa, Kanadassa ja Etelä-Koreassa, ja sillä on myös voimantuotantolaitoksia Kanadassa. Yrityksen tuotteita markkinoidaan lähes 80 maassa ja 100 % sen hallinnoimasta metsäalueesta on sertifioitu ainakin yhdellä kolmesta kansainvälisesti tunnustetusta kestävän metsätaloudenjärjestelmästä. Resolute Forest Products -yrityksen osakkeilla käydään kauppaa sekä New Yorkin että Toronton pörsseissä. Yhtiön pörssisymboli on RFP.

Resolute ja muut Forest Products Association of Canadan jäsenyritykset, sekä useat ympäristöjärjestöt, ovat mukana Kanadan Boreal Forest sopimuksessa. Ryhmän tavoitteena on tunnistaa suojeluratkaisuja kestävän kehityksen kolmen osa-alueen, ympäristön, sosiaalisen ja taloudellisen, mukaiseen toimintaan.

Resolute on ylpeä ollessaan yksi Kanadan parhaista yrityksistä Corporate Knightsin tekemässä vuoden 2014 Best 50 Corporate Citizens -listauksessa. Yhtiö ja sen toimitusjohtaja Richard Garneau, on nimetty Kanadan vuoden 2015 Clean50 -listalle, ja Resolute sai myös palkinnon parhaasta metsäteollisuuden ja paperien valmistuksen ratkaisusta New Economy -lehden maailmanlaajuisessa Clean Tech Award-kilpailussa.