Valmet toimittaa monipolttoainekattilan Sappin Kirkniemen paperitehtaalle

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 27.1.2014 klo 11:00

Valmet on sopinut monipolttoainekattilan kokonaistoimituksesta Sappin Kirkniemen paperitehtaalle Lohjalle. Kattilalaitoksen on määrä käynnistyä kesällä 2015. Tilaus kirjataan Valmetin vuoden 2014 ensimmäisen neljänneksen saatuihin tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta.

"Kilpailukykyiset ratkaisut monipolttoainepohjaiseen energiantuotantoon ovat Valmetin ydinosaamista, ja olemme yksi alan markkinajohtajista. Nyt Sappin kanssa solmittu toimitussopimus on hieno uuden vuoden aloitus energialiiketoiminnallemme", sanoo Valmetin Sellu ja energia -liiketoimintalinjan johtaja Jyrki Holmala.

Uusi kattilalaitos pystyy käyttämään joustavasti kiinteitä polttoaineita, esimerkiksi tehtaan kuorimolta saatavaa kuorta, sekä muita puupohjaisia polttoaineita ja kivihiiltä. Tehtaan nykyisellä biopolttoainekattilalla ja uudella Valmetin kattilalla biomassan osuus voidaan nostaa jopa 100 prosenttiin.

"Investointi parantaa Kirkniemen tehtaan kustannuskilpailukykyä ja kannattavuutta sekä varmistaa  energiahuoltomme. Prosessi hyödyntää Sappin kestävän kehityksen sitoumusten mukaisesti parasta käytettävissä olevaa tekniikkaa (BAT), ja tehokas savukaasujen puhdistus minimoi ympäristövaikutukset", toteaa Sappi Kirkniemen tehtaanjohtaja Martti Savelainen.

Valmetin osuus sisältää kiertoleijuteknologiaan (CFB) perustuvan kattilatoimituksen ja Valmet-letkusuodattimen. Sopimukseen kuuluu myös laitteiden asennus ja käyttöönotto sekä henkilöstön koulutus. Kattilan höyryntuotantokapasiteetti on 88 megawattia. Laitos käyttää kiinteitä polttoaineita hyvällä hyötysuhteella ja vähillä päästöillä, myös poltettaessa yhtä aikaa lämpöarvoltaan täysin toisistaan poikkeavia polttoaineita.

"Tämän kokoisen kattilalaitoksen käyttöönotto 1,5 vuodessa on haaste. Tiukka aikataulu on mahdollinen Valmetin standardoidun CFB-kattilamallin, huolellisen esisuunnittelun ja kokeneen projektitiimin ansiosta", huomauttaa projektipäällikkö Juha Särkijärvi, Valmetin Sellu ja energia -liiketoiminnasta.

Tietoa Sappin Kirkniemen tehtaasta
Lohjalla sijaitseva Sappin Kirkniemen tehdas on osa Sappi Fine Paper Europea. Tehdas tuottaa vuosittain 735 000 tonnia korkealaatuisia aikakauslehtipapereita, joita käytetään laadukkaissa julkaisuissa ympäri maailmaa. Kirkniemen tuotannossa ja tuotekehityksessä työskentelee 600 paperiammattilaista. Yli 90 % tuotannosta menee vientiin.

Tietoa Sappista
Sappi Fine Paper Europe (SFPE) on Euroopan johtava laadukkaissa aikakauslehdissä, luetteloissa, kirjoissa ja tasokkaissa mainospainatteissa käytettävien päällystettyjen hienopapereiden valmistaja. Innovatiivisena laatutarjoajana tunnetun Sappi Fine Paper Europen pääkonttori sijaitsee Brysselissä Belgiassa.

Sappi Fine Paper Europe on osa Sappi Limitediä (JSE). Sappi on globaali yhtiö, jonka pääkonttori on Johannesburgissa Etelä-Afrikassa. Sappin palveluksessa on yli 14 000 henkilöä, ja yhtiöllä on tuotantolaitoksia seitsemässä maassa kolmessa maanosassa, myyntikonttoreita 50 maassa ja asiakkaita yli 100 maassa ympäri maailmaa. Lisätietoa Sappista: www.sappi.com

VALMET OYJ

Lisätietoja antaa:
Kai Mäenpää, johtaja, EMEA-alue, Sellu ja energia -liiketoimintalinja, Valmet, puh. 010 676 2410.

Valmet Oyj on maailman johtava sellu-, paperi- ja energiateollisuuden teknologia- ja palvelutoimittaja. 11 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä.

Valmetin asiakkailleen tarjoamat palvelut kattavat kaiken kunnossapidon ulkoistuksesta tehtaiden ja voimalaitosten parannuksiin ja varaosiin. Vahvan teknologiatarjoomamme ytimen muodostavat kokonaiset sellutehtaat, pehmopaperin-, kartongin- ja paperinvalmistuslinjat ja bioenergiaa tuottavat voimalaitokset.

Valmetilla on yli 200 vuoden teollisuushistoria, ja yhtiö syntyi uudestaan sellu-, paperi- ja voimantuotantoliiketoiminnan irtautuessa Metso Oyj:stä joulukuussa 2013. Valmetin liikevaihto vuonna 2012 oli noin 3 miljardia euroa. Valmetin tavoitteena on tulla maailman parhaaksi asiakkaidensa palvelussa.

Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa, ja sen osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.

Lue lisää: www.valmet.com , www.twitter.com/valmetglobal