Valmet ja amerikkalainen Zilkha Biomass Energy aloittavat yhteistyön

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 19.2.2014 klo 13:00

Zilkha Biomass Energy LLC ja Valmet ovat solmineet viisivuotisen yhteistyösopimuksen, joka koskee höyryräjäytettyjen mustien pellettien markkinointia. Sopimuksen tavoitteena on tuoda höyryräjäytetyt mustat pelletit markkinoille. Näitä pellettejä käytetään pääsääntöisesti korvaamaan fossiilisia polttoaineita, kuten hiiltä, sähkön ja lämmön tuotannossa. Sopimuskumppanit kehittävät yhteistyössä globaalia tarjoamaa.

"Valmet on arvostettu sellu-, paperi- ja energiateollisuuden teknologiatoimittaja. Heidän verkostonsa tarjoaa erinomaisen kanavan esitellä mahdollisille valmistajille Zilkha Black® Pellettien etuja", sanoo Zilkha Biomass Energyn toimitusjohtaja Jack Holmes.

"Viisivuotisen yhteistyösopimuksemme avulla pääsemme tarjoamaan kokeneen teknologia- ja laitetoimittajan kanssa edistyksellisiä ratkaisuja kasvavalle biomassamarkkinalle. Odotamme paljon tältä yhteistyöltä", Holmes jatkaa.

"Arvioimme höyryräjäytettyjen mustien pellettien kysynnän kasvavan voimakkaasti tulevina vuosina, kun paine korvata fossiilisia polttoaineita kestävillä ja ympäristömyötäisillä ratkaisuilla kasvaa. Yhdistämällä Zilkhan vahvan osaamisen pellettien tuotannossa ja jakelussa Valmetin projektiosaamisen voimme tehokkaasti kehittää ja hyödyntää uutta nousevaa teknologiaa", sanoo Valmetin Bioteknologia ja ympäristöjärjestelmät -yksikön johtaja Rickard Andersson.

Höyryräjäytetyt mustat pelletit tarjoavat useita etuja normaaleihin puupelletteihin verrattuna. Näitä ovat esimerkiksi parempi säilyvyys, vedenkestävyys, suurempi energiasisältö, alemmat kuljetuskustannukset ja pienemmät pölyongelmat muihin biopohjaisiin pelletteihin verrattuna. Näiden ominaisuuksien ansiosta mustia pellettejä voidaan käsitellä ja käyttää samaan tapaan kuin fossiilista hiiltä. Tämä vähentää merkittävästi tai jopa poistaa kokonaan tarpeen tehdä kalliita investointeja logistiikkaan ja laitosten tekniikkaan.

VALMET OYJ

Lisätietoja antaa:
Mattias Erixon, vanhempi myyntipäällikkö, Bioteknologiat ja ympäristöjärjestelmät, Sellu ja energia -liiketoimintalinja, Valmet
puh. +46 60 16 5727, mattias.erixon@valmet.com

Carole Engelder, PhD, PE, Senior Manager, Technology Marketing, Zilkha Biomass Energy LLC
puh. +1 713 979 9961, cengelder@zilkhabiomass.com.

Zilkha Biomass Energy LLC tarjoaa energian tuottajille biomassaan perustuvia Zilkha Black® Pellet -ratkaisuja, joihin sisältyy laitosten muutokset fossiilisesta polttoaineesta uusiutuvaan polttoaineeseen sekä polttoaineen toimituksen energiantuotantoon.

Zilkha Black® Pellet on ensimmäinen kaupallisesti saatavilla oleva edistyksellinen pelletti. Vuosien kehitystyön tuloksena syntynyt musta pelletti on erinomainen ratkaisu monipolttoainekäyttöön Euroopan ja Aasian markkinoilla tai siirryttäessä pois fossiilisen hiilen käytöstä.

Vuoden 2015 alussa valmistuva toinen tehtaamme Selmassa Alabamassa nostaa valmistuttuaan mustien pellettien vuosituotantoa 275 000 tonnilla. Zilkha Biomass Energy sijaitsee Yhdysvaltain Houstonissa, Teksasin osavaltiossa.

Lue lisäähttp://www.zilkhabiomass.com

Valmet Oyj on maailman johtava sellu-, paperi- ja energiateollisuuden teknologia- ja palvelutoimittaja. 11 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä.

Valmetin asiakkailleen tarjoamat palvelut kattavat kaiken kunnossapidon ulkoistuksesta tehtaiden ja voimalaitosten parannuksiin ja varaosiin. Vahvan teknologiatarjoomamme ytimen muodostavat kokonaiset sellutehtaat, pehmopaperin-, kartongin- ja paperinvalmistuslinjat ja bioenergiaa tuottavat voimalaitokset.

Valmetilla on yli 200 vuoden teollisuushistoria, ja yhtiö syntyi uudestaan sellu-, paperi- ja voimantuotantoliiketoiminnan irtautuessa Metso Oyj:stä joulukuussa 2013. Valmetin liikevaihto vuonna 2013 oli noin 2,6 miljardia euroa. Valmetin tavoitteena on tulla maailman parhaaksi asiakkaidensa palvelussa.

Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.