Tuleva Valmet toimittaa pehmopaperilinjan Fadercolle Algeriaan

Metso Oyj:n lehdistötiedote 29.10.2013 klo 14:30 paikallista aikaa

Metson Massa, paperi ja voimantuotanto -liiketoiminta, tuleva Valmet, toimittaa kokonaisen pehmopaperin tuotantolinjan algerialaiselle Fadercolle. Tilaukseen kuuluu myös automaatioratkaisu, joka sisältää koneohjauksen sekä prosessi- ja laadunhallintajärjestelmän. Pehmopaperilinja asennetaan Fadercon uudelle Algerian Setifissä sijaitsevalle tehdasalueelle. Tuotannon suunnitellaan käynnistyvän vuoden 2015 toisen neljänneksen aikana. Tilauksen arvoa ei julkisteta. Osa tilauksesta sisältyy Metson Massa, paperi ja voimantuotanto -segmentin vuoden 2013 kolmannen vuosineljänneksen saatuihin tilauksiin ja automaation osuus Automaatio -segmentin vuoden 2013 neljännen vuosineljänneksen saatuihin tilauksiin.

Tilauksen takana on Fadercon toteuttama pitkä ja perusteellinen suunnittelu- ja markkinatilanteen arviointiprosessi. "Perusteellisten selvitysten ja arviointien jälkeen päätimme, että Metso on oikea yhteistyökumppani Fadercolle tähän tärkeään projektiin, joka mahdollistaa korkealaatuisen pehmopaperituotannon perustamisen Algerian markkinoille, " sanoo Fadercon omistaja Amor Habes.

"Projektiin tehdyt hyvät investointisuunnitelmat ja tekniset analyysit tekivät meihin vaikutuksen. Tässä aikaisessa vaiheessa tehty yksityiskohtainen valmistelu edesauttaa onnistunutta projektia. Olemme tyytyväisiä saadessamme olla osa Fadercon kasvua," sanoo myyntijohtaja Jan Erikson Metson Massa- paperi ja voimantuotanto -liiketoiminnasta.

Tekniset tiedot

Pehmopaperin tuotantolinjan vuotuinen kapasiteetti on 30 000 tonnia korkealuokkaisia kasvo-, WC- ja käsipyyhepapereita. Raaka-aineena tullaan käyttämää ensiökuitua.

Metson linjatoimitukseen kuuluu Advantage DCT 100+ -pehmopaperikone massankäsittelyjärjestelmineen. Pehmopaperikoneessa on OptiFlo -perälaatikko ja Metso-jenkkisylinteri, Advantage AirCap -huuva, Advantage WetDust -pölynhallintajärjestelmä ja Advantage SoftReel A -rullain. Massankäsittelyjärjestelmään sisältyy OptiSlush -pulpperi, OptiFiner -kartiojauhimet ja kuidutin sekä OptiScreen -konesihdit. Toimituksen kuuluu lisäksi edistyksellinen MC20T -kalanterilla varustettu uudelleenrullain sekä rullien kuljetus- ja pakkauslaitteisto. Paperintuotantolaitteiston lisäksi Metso toimittaa täydellisen sähköjärjestelmän ja prosessin jätevedenkäsittelyjärjestelmän.

Toimitukseen sisältyy lisäksi automaatiopaketti, sisältäen Metso DNA kone- ja prosessiohjaukset sekä Metso IQ -laadunohjausjärjestelmän. Toimitukseen kuuluu myös täydellinen asennusvalvonta, koulutus, käynnistys ja käyttöönotto. Toimitus perustuu Metson Mill Engineering -palveluun. Sujuvaa ja onnistunutta käyttöönottoa varmistetaan Metson vuoden mittaisella lähituella.

Faderco on algerialainen yritys, joka toimii hygianiatuoteteollisuudessa, tuottaen puuvillapohjaisia ja imukykyisiä hygieniatuotteita. Yritys perustettiin vuonna 1986 ja muuttui osakeyhtiöksi vuonna 2009. Yrityksellä on yli 1200 työntekijää.

Yritys tuottaa lastenvaippoja, aikusten intiimisuojia ja paperituotteita Setifin teollisuusalueella, joka avattiin heinäkuussa 2012. Lisäksi yrityksellä on tuotantolaitos pääkaupunki Algerissa. Tukku- ja suoramyynnin kautta Fadercon liiketoiminta kattaa 80 prosenttia Algerian maantieteellisestä alueesta. Lisäksi yritys vie tuotteita muihin Luoteis-Afrikan ja Saharan eteläpuoleisiin maihin.

Metson massa-, paperi- ja voimantuotantoammattilaiset ovat erikoistuneet prosesseihin, koneisiin, laitteisiin, palveluihin, paperikonekudoksiin ja suodatinkankaisiin. Tarjontamme ja kokemuksemme kattavat prosessin koko elinkaaren: uudet tuotantolinjat, uudistukset ja palvelut.

Vuoden 2014 tammikuusta alkaen Metson Massa, paperi ja voimantuotanto -liiketoiminta palvelee asiakkaitaan entistäkin vahvemmin ja kilpailukykyisemmin itsenäisenä pörssiyhtiönä nimeltä Valmet.

www.metso.com/pulpandpaper, www.metso.com/power, www.twitter.com/MetsoPulpPaper
www.metso.com, www.twitter.com/metsogroup

Metso on kansainvälinen teknologia- ja palvelutoimittaja prosessiteollisuuden asiakkailleen kaivos-, maarakennus-, massa ja paperi-, voimantuotanto- sekä öljy- ja kaasualalla. Metson 30 000 osaajaa yli 50 maassa edistävät asiakkaidemme kannattavuutta ja kestävää kehitystä ympäri maailman. Metson osakkeet on listattu NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.

www.metso.com , www.twitter.com/metsogroup

Jan Erikson, myyntijohtaja, Pehmopaperitehtaat-liiketoimintayksikkö, Massa, paperi ja voimantuotanto, Metso, puh. +46 70 517 14 90

Bernhard Glifberg, myyntipäällikkö, Pehmopaperitehtaat-liiketoimintayksikkö, Massa, paperi ja voimantuotanto, Metso, puh. +46 705 17 14 27