Valmet tuo markkinoille polymeeripitoisuuden mittauksen yhdyskuntien ja teollisuuden jätevesiä sekä paperin- ja kartongintuotannon polymeerisovelluksia varten

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 23.1.2024 klo 9.30

Valmet esittelee uuden optisen polymeeripitoisuuden mittauksen, Valmet PCM:n, joka on ensimmäinen kehittynyt inline-polymeerimittaus yhdyskuntien ja teollisuuden jätevesien käsittelyyn sekä paperi- ja kartonkiprosesseihin. Reaaliaikainen ja jatkuva polymeeripitoisuusmittausdata luo uusia mahdollisuuksia prosessien optimointiin, kuten entistä tarkempaan polymeerien annosteluun, säästöihin polymeerien käytössä sekä nopeaan reagointiin prosessien häiriötilanteissa.

Kun todelliset polymeeripitoisuudet tiedetään, laitokset voivat merkittävästi vähentää polymeerien kulutusta tarkalla käsittelyllä ja annostelulla. Vakaa polymeeripitoisuus puolestaan parantaa flokkautumista, selkeytystä, vedenpoistoa ja muita keskeisiä prosesseja. Parantunut suorituskyky säästää energiaa ja vähentää lietemääriä kuljetuksessa ja poltossa, edistäen tehokkaan jätevesien käsittelyn positiivisia vaikutuksia ympäristöön ja yhteiskuntaan.

Paperi- ja kartonkiprosesseissa lisätään kemikaaleja, tyypillisesti polymeerejä, hienoaineksen ja täyteaineiden retention parantamiseksi rainan muodostumisen aikana. Tarkat tiedot polymeeripitoisuudesta auttavat optimoimaan märänpään retention ja parantamaan prosessin tehokkuutta.

Toimivaksi osoittautunut optinen mittausteknologia

Valmet PCM -mittauksessa hyödynnetään Valmetin vuosikymmenten kokemusta optisen mittauksen osaamisesta kartonki- ja paperiprosesseissa. Valmet PCM:n optinen mittausteknologia tuo jätevesien käsittelyyn teollisen tason laatua ja luotettavuutta.

Kompaktista anturin rakenteesta huolimatta optiikka maksimoi mittaustilavuuden. Käyttämällä useampia optisia kanavia sironneen ja heijastuneen valon keräämiseen anturi käsittelee perinteisiin ratkaisuihin verrattuna kuusi kertaa enemmän mittaustietoa tehostamaan suorituskykyä.

Integroitu puhdistus tekee kunnossapidosta helppoa

Ratkaisuna jätevesisovelluksissa yleisesti esiintyvään anturin likaantumiseen Valmet kehitti uuden automaattisen huuhtelujärjestelmän, jolla Valmet PCM -anturi pidetään puhtaana ja mittaukset vakaina. Mitta-anturiin integroidussa huuhteluyksikössä on yhde manuaaliselle näyttöönottoventtiilille.

Heikki Föhr, Product Manager, Automaatiojärjestelmät-liiketoimintalinja, Valmet, puh. +358 50 551 0730
Heli Karaila, Business Manager, Wastewater, Automaatiojärjestelmät-liiketoimintalinja, Valmet, puh. +358 40 543 4724

Lue lisää: www.valmet.com/automation/analyzers-measurements/wastewater/polymer-concentration-measurement-pcm/

Valmet on maailman johtava prosessiteknologian, automaatioratkaisujen ja palvelujen toimittaja ja kehittäjä sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle. Automaatiojärjestelmillämme ja virtauksensäätöratkaisuillamme palvelemme vielä laajempaa prosessiteollisuuden asiakaskuntaa. Yli 19 000 ammattilaistamme työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen – joka päivä.

Yhtiöllä on yli 220 vuoden teollinen historia ja vahva näyttö jatkuvasta parantamisesta ja uudistumisesta. Valmetin liikevaihto vuonna 2022 oli noin 5,1 miljardia euroa.

Valmetin osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä, ja yhtiön pääkonttori sijaitsee Espoossa.

Seuraa meitä valmet.fi | X | X (IR) | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram | Instagram (IR) |