Valmet toimittaa pehmopaperin valmistuslinjan ja jatkojalostuslaitteet sekä biomassakattilan Suzano Papel e Celuloselle Brasiliaan

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 30.1.2024 klo 9.30

Valmet toimittaa Suzano Papel e Celuloselle Brasiliaan kokonaisen pehmopaperilinjan, joka sisältää pehmopaperin valmistuslinjan ja jatkojalostuslaitteet. Tilaus sisältää myös biomassakattilan. Tämä on Valmetin ensimmäinen tilaus, jossa yhdistyvät sekä pehmopaperin valmistus- ja jatkojalostuslinjat sen jälkeen, kun Valmet osti pehmopaperin jatkojalostusliiketoiminnan vuoden 2023 lopulla. Pehmopaperitilaus sisältää myös laajan automaatiopaketin, virtauksen säätöventtiilit ja Valmetin teollisen internetin ratkaisut.

Pehmopaperin valmistuslinjan ja biomassakattilan tilaukset sisältyvät Valmetin vuoden 2023 viimeisen neljänneksen tilauksiin ja pehmopaperin jatkojalostuslaitteiden tilaus vuoden 2024 ensimmäisen neljänneksen tilauksiin. Tilauksen kokonaisarvoa ei julkisteta, mutta tällaisen tilauksen arvo on tyypillisesti noin 100 miljoonaa euroa.

Pehmopaperin valmistuslinja, jatkojalostuslaitteet ja biomassakattila asennetaan Aracruzin tehtaalle Espírito Santossa, Brasiliassa. Investoinnin tavoitteena on vastata brasilialaisten kuluttajien kasvavaan kysyntään korkealaatuisista pehmopaperituotteista, joiden ympäristövaikutukset ovat vähäiset. Käynnistyksen on määrä tapahtua vuoden 2026 ensimmäisellä neljänneksellä.

“Valmetin huipputeknologian ratkaisut mahdollistavat pehmopaperituotteidemme kapasiteetin laajentamisen uudella tuotantolinjalla Aracruzin tehtaalla. Tämä vastaa liiketoimintastrategian, tuotannon kapasiteetin, kustannustehokkuuden ja kestävän kehityksen tarpeisiimme. Valmetin hyväksi havaittu teknologia yhdistettynä yhtiön kykyyn toimittaa sataprosenttisesti integroituja linjoja pehmopaperikoneista jatkojalostukseen sekä sen johdonmukaiset tulokset olivat tärkeitä tekijöitä investointipäätöksellemme ja vahvistavat Suzanon visiota pitkäaikaisesta kumppanuudesta Valmetin kanssa”, sanoo Suzanon tekninen johtaja Jean Moraes.

“On kunnia, että Suzano on valinnut meidät tähän strategiseen projektiin Brasiliassa. Tämä on Valmetin ensimmäinen tilaus, joka sisältää sekä pehmopaperikoneen että jatkojalostuslaitteet. Valmetin pehmopaperin valmistuslinjan, jatkojalostuslaitteiden, tehdasuunnittelun, automaatiojärjestelmien sekä virtauksen säädön yhdistelmä varmistaa tuotteiden korkean laadun ja on samalla markkinoiden tehokkain tuotantolinja”, sanoo Valmetin Paperit-liiketoimintalinjan Etelä-Amerikan alueen johtaja Rogerio Berardi.

“Valmetin tavoitteena on ollut täyttää kaikki asiakkaan toiveet, joten jatkojalostuslinjat on valittu Suzanon muiden laitosten erinomaisten tulosten perusteella”, sanoo Valmetin pehmopaperin jatkojalostuksen Latinalaisen Amerikan alueen kaupallinen johtaja Daniel Schroeder.

Valmetin uuden kerrosleijukattilan (BFB-kattilan) on määrä aloittaa toimintansa vuoden 2025 viimeisellä neljänneksellä. Se tuottaa biomassasta höyryä, jota puolestaan käytetään selluloosaprosessissa ja sähköenergian tuotannossa. Uusi biomassakattila lisää tehtaan energiatehokkuutta ja edistää toiminnan vakautta. Se tuo myös merkittäviä ympäristöhyötyjä vähentämällä hiukkaspäästöjä.

"Valmetin missio on muuntaa uusiutuvat raaka-aineet kestäviksi ja vastuullisiksi tuloksiksi. Uusi biomassakattila Suzano Aracruzissa on erinomainen esimerkki siitä, miten teknologiamme ja toimituskapasiteettimme voivat kehittää asiakkaidemme tehokkuutta ja kilpailukykyä eteenpäin", sanoo Valmetin Sellu ja energia -liiketoimintalinjan Etelä-Amerikan alueen johtaja Fernando Scucuglia.

Toimituksen tekniset tiedot

Uuden pehmopaperin valmistuslinjan vuosittainen tuotantokapasiteetti on 60 000 tonnia. Pehmopaperin valmistus- ja jatkojalostuslinjat on optimoitu säästämään energiaa sekä tuottamaan erinomaisia paperiominaisuuksia.

Valmetin toimituslaajuus kattaa kokonaisen pehmopaperin tuotantolinjan, joka sisältää Advantage DCT 200 -pehmopaperikoneen, OptiFlo-perälaatikon ja jenkkisylinterin. Toimitus sisältää myös Advantage-pehmopaperiteknologiaa, kuten ViscoNip-puristimen, ReDry-lämmittimen, AirCap-huuvan ja ilmajärjestelmän, WetDust-järjestelmät sekä SoftReel-rullaimen. Valmet toimittaa myös yksityiskohtaisen tehdassuunnittelun, massankäsittelylaitteet sekä automaation, sisältäen hajautetun Valmet DNA -ohjausjärjestelmän (DCS) sisäänrakennetulla koneen kunnonvalvonnalla, Valmet IQ -laadunhallintajärjestelmän (QCS) ja Softness-anturin. Lisäksi Valmet toimittaa Constellation-jatkojalostuslinjat, perustuen Four rolls rewinder -teknologiaan. Tilaus sisältää myös Valmetin virtauksensäätöratkaisut sekä Performance Center -etäpalvelukeskuksen palvelut.

Valmet toimittaa myös biomassakattilan, joka hyödyntää kerrosleijuteknologiaa (BFB) ja jonka hyötysuhde on erittäin korkea. Valmetin BFB-kattilan pääpolttoaineena käytetään kuorta ja muuta tehtaalla syntyvää puujätettä. Kattila on suunniteltu polttamaan myös sellutehtaalta tulevia tiivistymättömiä kaasuja ja metanolia. Savukaasut puhdistetaan Valmetin sähkösuodattimella (ESP).

Tietoja asiakkaasta

Suzano on maailman suurin sellun tuottaja ja yksi Latinalaisen Amerikan suurimmista paperintuottajista. Yhtiön tuotteita, jotka ovat osa yli 2 miljardin ihmisen elämää ja joita toimitetaan yli 100 maahan, ovat muun muassa sellu, paino- ja kirjoituspaperi, pillit ja paperimukit, paperipakkaukset, terveyssiteet ja wc-paperi. Lue lisää osoitteessa: suzano.com.br

Fernando Scucuglia, johtaja, Etelä-Amerikka, Sellu ja energia, Valmet, puh. +55 41 3341 4451
Rogerio Berardi, Paperit-liiketoiminnan johtaja, Etelä-Amerikka, Valmet, puh. +55 41 3341 4437

Valmet on maailman johtava prosessiteknologian, automaatioratkaisujen ja palvelujen toimittaja ja kehittäjä sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle. Automaatiojärjestelmillämme ja virtauksensäätöratkaisuillamme palvelemme vielä laajempaa prosessiteollisuuden asiakaskuntaa. Yli 19 000 ammattilaistamme työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen – joka päivä.

Yhtiöllä on yli 220 vuoden teollinen historia ja vahva näyttö jatkuvasta parantamisesta ja uudistumisesta. Valmetin liikevaihto vuonna 2022 oli noin 5,1 miljardia euroa.

Valmetin osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä, ja yhtiön pääkonttori sijaitsee Espoossa.

Seuraa meitä valmet.fi | X | X (IR) | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram | Instagram (IR) |