Merkittävä virstanpylväs automaatioliiketoiminnassa: Valmet lanseeraa uuden sukupolven hajautetun Valmet DNAe -ohjausjärjestelmän

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 9.4.2024 klo 9.00

Valmet vie prosessiautomaatiota eteenpäin esittelemällä uuden sukupolven hajautetun Valmet DNAe -ohjausjärjestelmän.

Täysin verkkopohjainen prosessinohjausjärjestelmä sisältää uuden kyberturvallisen järjestelmäarkkitehtuurin, ohjausohjelmistot ja -laitteistot sekä suunnittelu- ja analytiikkatyökalut, jotka auttavat asiakkaita parantamaan toimintansa tehokkuutta, tuottavuutta, kestävyyttä ja turvallisuutta.

”Uusi Valmet DNAe on merkittävä virstanpylväs prosessiautomaatiossa. Se edistää digitalisoituneempaa ja autonomisempaa toimintaa ja auttaa siten asiakkaitamme menestymään muuttuvassa liiketoimintaympäristössä. Uuden järjestelmän kehittämisessä olemme keskittyneet käytettävyyteen ja suorituskykyyn. Modulaarisuus mahdollistaa päivityspolut myös aiempien sukupolvien järjestelmistä”, sanoo Valmetin Automaatiojärjestelmät-liiketoimintalinjan johtaja Emilia Torttila-Miettinen.

Lanseeraus on merkittävä askel Valmetin automaatioliiketoiminnan kasvattamisessa ja prosessiautomaatiojärjestelmien pitkää elinkaarta optimaalisesti tukevien automaatioratkaisujen tuomisessa prosessiteollisuuden eri aloille. Uuden järjestelmän myötä yhtiöllä on erinomainen mahdollisuus jatkaa automaatiojärjestelmäliiketoimintansa laajentamista maailmanlaajuisesti.

Suunniteltu tukemaan kaikkien prosessiautomaation käyttäjäryhmien työtä

Valmet DNAe on suunniteltu tukemaan tehokasta työskentelyä ja yhteistyötä koko organisaatiossa. Järjestelmässä on yhteinen käyttöliittymä ohjaustoiminnoille, analytiikalle, konfiguroinnille ja kunnossapidolle. Intuitiiviset työnkulut yksinkertaistavat toimintoja, joten käyttäjät voivat hallita suurempia prosessialueita vähemmällä vaivalla. Kehittyneet analytiikkatyökalut tuottavat reaaliaikaisen ja historiadatan pohjalta päätöksentekoa tukevaa tietoa. Lisäksi uusi verkkopohjainen konfigurointiympäristö tarjoaa yhtenäisen ympäristön kaikkiin suunnittelutarpeisiin toimistolta tehtaalle, mikä tuo joustoa konfigurointi- ja kunnossapitotehtäviin. Ominaisuudet on suunniteltu parantamaan asiakkaidemme toiminnan tehokkuutta.

Tehokas hajautettu ohjausjärjestelmä edistää digitalisaatiota ja autonomisia toimintoja

Valmet DNAe on suunniteltu vaativaan prosessinohjaukseen, jossa suorituskyky ja käytettävyys ovat etusijalla. Järjestelmän teollisia sovelluksia voidaan käyttää joustavasti paikallisesti, edge-palvelimella tai pilvipalveluiden kautta. Järjestelmässä on skaalautuva, kahdennettu data-alusta, jolla pääsee helposti ja hallitusti käsiksi kaikkiin tietoihin. Järjestelmäarkkitehtuuri on suunniteltu tietoturvalliseksi alusta alkaen: siinä on roolipohjainen käytönhallinta ja -todennus, toimintojen jäljitettävyys ja salausmekanismit kyberuhkien ennakoivaan ehkäisyyn. Sujuva OT/IT-yhteys (tuotantotekniikka/tietotekniikka) turvallisten tietoliikennerajapintojen kautta ulkoisiin järjestelmiin luo vankan pohjan digitalisaation ja autonomisten toimintojen vauhdittamiseen.

Vaiheittaiset päivityspolut kustannustehokkaaseen järjestelmän kehittämiseen

Valmetin järjestelmien elinikäisen yhteensopivuuslupauksen mukaisesti Valmet DNAe:n kehityksen johtavana periaatteena on ollut varmistaa, että Valmetin nykyisten prosessiautomaatioasiakkaiden on helppoa hyötyä uusimmasta teknologiasta.

Uusi hajautettu Valmet DNAe -ohjausjärjestelmä jakaa verkkopohjaisen käyttöliittymänsä, analytiikkatyökalunsa ja yleisen laitteistonsa edellisen sukupolven Valmet DNA:n kanssa. Lisäksi Valmet lanseeraa uuden modulaarisen prosessiohjaimen ja yksikanavaisen I/O:n uusina laitevaihtoehtoina Valmet DNAe:lle.

Elinkaariajattelu varmistaa joustavat vaiheittaiset päivityspolut kestävälle ja kustannustehokkaalle järjestelmäkehitykselle. Olemme toimittaneet jo yli 200 uuden sukupolven käyttöliittymäpäivitysprojektia eri toimialoille. Ensimmäiset kokonaiset Valmet DNAe -järjestelmät on myös toimitettu onnistuneesti asiakkaille. Tärkeä osa Valmetin strategiaa on palvella automaatioliiketoiminnassa laajasti ja monipuolisesti globaalia prosessiteollisuutta. Uudella järjestelmällä voimme erinomaisesti jatkaa DCS-liiketoimintamme laajentamista maailmanlaajuisesti”, Torttila-Miettinen sanoo.

Lue lisää: https://www.valmet.com/automation/control-systems/dnae

Valmet DNAe esitellään kevään 2024 aikana eri tapahtumissa, ensimmäisenä Pulp&Beyond-tapahtumassa Helsingissä 10.–11.4.

Valmetin automaatiojärjestelmät

Valmet on ollut edelläkävijä digitaalisten ratkaisujen kehittämisessä asiakkailleen 1960-luvulta lähtien. Valmet lanseerasi ensimmäisen hajautetun ohjausjärjestelmänsä (DCS) jo vuonna 1978. Valmetin edistyksellisiä automaatiojärjestelmiä on nykyisin käytössä esimerkiksi sellu-, pehmopaperi-, kartonki- ja paperitehtailla, voimalaitoksissa, prosessiteollisuuden laitoksilla sekä risteily- ja rahtialuksilla ympäri maailmaa.

Valmet myös ajaa kehitystä kohti autonomisempia tehtaita ja laitoksia ja on hiljattain lanseerannut muun muassa sellun ja paperin tehtaanlaajuisen optimointiratkaisun, joka on tärkeä askel kohti autonomisempaa toimintaa vaativilla prosessiteollisuuden aloilla.

Emilia Torttila-Miettinen, Johtaja, Automaatiojärjestelmät-liiketoimintalinja, Valmet, puh. 010 672 0000

Valmet on maailman johtava prosessiteknologian, automaatioratkaisujen ja palvelujen toimittaja ja kehittäjä sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle. Automaatiojärjestelmillämme ja virtauksensäätöratkaisuillamme palvelemme vielä laajempaa prosessiteollisuuden asiakaskuntaa. Yli 19 000 ammattilaistamme työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen – joka päivä.

Yhtiöllä on yli 220 vuoden teollinen historia ja vahva näyttö jatkuvasta parantamisesta ja uudistumisesta. Valmetin liikevaihto vuonna 2023 oli noin 5,5 miljardia euroa.

Valmetin osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä, ja yhtiön pääkonttori sijaitsee Espoossa.

Seuraa meitä valmet.fi | X | X (IR) | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram | Instagram (IR) |