Valmet toimittaa biomassavoimalaitoksen Göteborg Energille Ruotsiin

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 10.10.2023 klo 9.30

Valmet toimittaa biomassavoimalan Göteborg Energi AB:lle Göteborgiin, Ruotsiin. Göteborg Energi rakentaa uuden laitoksen tuottamaan sähköä ja kaukolämpöä uusiutuvista ja kierrätetyistä polttoaineista vuoteen 2025 mennessä.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2023 viimeisen vuosineljänneksen saatuihin tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta.

"Uusi laitos on meille virstanpylväs ja viimeinen vaihe kaukolämpötuotannon muuntamisessa. Uuden laitoksen myötä pääsemme eroon maakaasusta ja voimme tarjota asiakkaillemme 100-prosenttisesti uusiutuvista ja kierrätetyistä polttoaineista tuotettua kaukolämpöä. Odotamme innolla yhteistyötä Valmetin kanssa tässä tärkeässä hankkeessa", sanoo Göteborg Energin toimitusjohtaja Per-Anders Gustafsson.

"Olemme erittäin ylpeitä voidessamme jatkaa pitkää ja tiivistä yhteistyötämme Göteborg Energin kanssa. Voimalaitos itsessään tulee varmasti olemaan huippuluokan esimerkki siitä, miten kestävät luonnonvarat voidaan muuntaa energiaksi mahdollisimman tehokkaasti. On hienoa tehdä yhteistyötä Göteborg Energin kanssa ja viedä sen toimintaa eteenpäin", sanoo Antti Laaksonlaita, johtaja, Energy Plant Solutions, Valmet.

Tekniset tiedot toimituksesta

Valmetin toimitukseen kuuluu 140 MWth Valmet BFB -kattilalaitos, jossa käytetään kuplivaa leijukerrostekniikkaa, sekä savukaasujen puhdistus- ja lauhdutusjärjestelmät. Pääpolttoaineina käytetään metsähaketta ja kierrätyspuuhaketta. Laitoksen käynnistyminen on suunniteltu vuodelle 2025.

Lisäksi Valmet toimittaa kattilarakennuksen ja putkistot uuden kattilan liittämiseksi nykyiseen höyryturbiiniin. Käyttö- ja kunnossapitopalvelut, mukaan lukien Valmetin teollisen internetin ratkaisut, maksimoivat luotettavuuden ja optimoivat suorituskyvyn ja varmistavat siten turvallisen ja kestävämmän tuotannon koko laitoksen elinkaaren ajan.

Havainnekuva Valmetin toimittamasta Göteborg Energin biomassavoimalaitoksesta. Kuva: Göteborg Energi

Tietoa asiakkaasta Göteborg Energi AB

Göteborg Energi AB on Göteborgin kaupungin kokonaan omistama yhtiö. Se kehittää ja toimittaa energiantuotantoon ja laajakaistayhteyksiin liittyviä uusia ratkaisuja sekä pyrkii myös suurempaan tavoitteeseen - kestävämpään Göteborgiin. Yhtiöllä on lähes tuhat työntekijää, jotka tekevät töitä kestävämmän kaupungin eteen.

Antti Laaksonlaita, johtaja, Energy Plant Solutions, Sellu ja energia, Valmet, tel. +358 50 385 1908
Jonas Wallén, vanhempi myyntipäällikkö, projektit, Sellu ja energia, Valmet, tel. +358 50 385 1818

Valmet on maailman johtava prosessiteknologian, automaatioratkaisujen ja palvelujen toimittaja ja kehittäjä sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle. Automaatiojärjestelmillämme ja virtauksensäätöratkaisuillamme palvelemme vielä laajempaa prosessiteollisuuden asiakaskuntaa. 17 500 ammattilaistamme työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen – joka päivä.

Yhtiöllä on yli 220 vuoden teollinen historia ja vahva näyttö jatkuvasta parantamisesta ja uudistumisesta. Vuonna 2022 yhtiö saavutti merkittävän merkkipaalun, kun virtauksensäätöyhtiö Neles sulautui Valmetiin. Valmetin liikevaihto vuonna 2022 oli noin 5,1 miljardia euroa.

Valmetin osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä, ja yhtiön pääkonttori sijaitsee Espoossa.

Seuraa meitä valmet.fi | X | X (IR) | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram | Instagram (IR) |