Valmet toimittaa automaatiojärjestelmän Destian toteuttamaan Suomen ensimmäiseen synkronikompensaattorilaitokseen

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 29.9.2023 klo 12.30

Valmet toimittaa automaatiojärjestelmän Fingridin Jylkän sähköasemalle Kalajoelle osana Destian kokonaistoimitusta. Hankkeessa rakennetaan Suomen ensimmäinen synkronikompensaattori tasapainoittamaan kantaverkkoa.

Tilaus sisältyi Valmetin vuoden 2023 toisen neljänneksen saatuihin tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta. Loppuasiakas ottaa automaatiojärjestelmän vastaan maaliskuussa 2025.

”Tämä on erittäin mielenkiintoinen uudenlainen vihreänsiirtymän projekti Destialle. Olemme hyvillämme, että kotimainen toimija Valmet valikoitui automaatiojärjestelmän toimittajaksi”, sanoo suunnittelupäällikkö Lassi Saarinen Destia Oy:stä.

”Toimitus Suomen ensimmäiseen synkronikompensaattoriin on merkittävä askel Valmetille, ja tärkeä referenssi samankaltaisiin laitoksiin tulevaisuudessa. Valmet DNA -automaatiojärjestelmällä monitoroidaan ja ohjataan Jylkän laitoksen toimintaa”, sanoo myyntipäällikkö Tom Bäckman Valmetin Automaatiojärjestelmät-liiketoimintalinjalta.

Teknistä tietoa toimituksesta

Valmet DNA -automaatiojärjestelmällä tullaan ohjaamaan ja monitoroimaan synkronikompensaattoria eli isoa tahtikonetta sekä laitoksen apulaitteita. Paikallinen valvomo perustuu virtuaalijärjestelmään, ja kenttäliityntöjä hallinnoidaan kahdennetuilla prosessiohjaimilla. Valmet DNA -automaatiojärjestelmä liitetään Fingridin päävalvomoon, josta ohjataan koko Suomen sähkönsiirron kantaverkkoa.

Tietoa asiakkaista Destia ja Fingrid

Destia on Suomen suurin infra-alan palveluyhtiö ja osa kansainvälistä Colas-konsernia. Se suunnittelee, rakentaa ja kunnossapitää yhteiskunnan toiminnan kannalta välttämätöntä infrastruktuuria, kuten sähköverkkoja, siltoja, teitä ja ratoja. Lue lisää: http://www.destia.fi

Fingrid on suomalaisten kantaverkkoyhtiö. Se turvaa asiakkaille ja yhteiskunnalle kustannustehokkaasti varman sähkön ja muovaa tulevaisuuden puhdasta ja markkinaehtoista sähköjärjestelmää. Lue lisää: www.fingrid.fi

Tom Bäckman, myyntipäällikkö, Automaatiojärjestelmät-liiketoimintalinja, Valmet, puh. 050 317 4355, tom.backman@valmet.com

Valmet on maailman johtava prosessiteknologian, automaatioratkaisujen ja palvelujen toimittaja ja kehittäjä sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle. Automaatiojärjestelmillämme ja virtauksensäätöratkaisuillamme palvelemme vielä laajempaa prosessiteollisuuden asiakaskuntaa. 17 500 ammattilaistamme työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen – joka päivä.

Yhtiöllä on yli 220 vuoden teollinen historia ja vahva näyttö jatkuvasta parantamisesta ja uudistumisesta. Vuonna 2022 yhtiö saavutti merkittävän merkkipaalun, kun virtauksensäätöyhtiö Neles sulautui Valmetiin. Valmetin liikevaihto vuonna 2022 oli noin 5,1 miljardia euroa.

Valmetin osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä, ja yhtiön pääkonttori sijaitsee Espoossa.

Seuraa meitä valmet.fi | Twitter | Twitter (IR) | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram | Instagram (IR) |