Valmet toimittaa päällystysosan uusinnan sähkölämmitteisillä ilmakuivaimilla Stora Ensolle Imatralle

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 21.12.2022 klo 9.30

Valmet uusii Stora Enson Imatran tehtaiden Tainionkoskella sijaitsevan paperikone 5:n päällystysosan. Sähkölämmitteisten OptiDry Coat -ilmakuivainten lisäksi uusinta sisältää päällystysosan kuivauskapasiteetin lisäyksen, uuden viirakierron nykyiselle kuivausryhmälle sekä automaatiota. Uusinta säästää energiaa ja vähentää päästöjä.

Tilaus sisältyi Valmetin vuoden 2022 kolmannen neljänneksen tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta, mutta vastaavien toimitusten kokonaisarvo on yleensä noin 5–8 miljoonaa euroa. Asennusten on määrä alkaa vuoden 2023 viimeisellä neljänneksellä.

“Toimitus auttaa asiakasta jälleen askeleen eteenpäin matkallaan kohti hiilineutraalia tulevaisuutta. Korvaamalla vanhat kaasulla toimivat kuivaimet moderneilla sähkölämmitteisillä ilmakuivaimilla asiakkaan energiankulutus nykyisillä kartonkilaaduilla pienenee ja tuotantokapasiteettia voidaan lisätä. Lisätyllä viirakierrolla saadaan vetopiste radalle, joka mahdollistaa kontrolloidun ajon. Uusinta myös turvallistaa päänvientiä ja minimoi öljyvuodot,” sanoo Kimmo Vehmas, asiakkuusvastaava, EMEA, Valmet.

Kasvavat energiakustannukset ja maakaasun saatavuuden epävarmuus ohjaavat tehtaita siirtymään kaasusta sähkön käyttöön.

Lisätietoa asiakkaasta Stora Enso Imatran tehtaat

Stora Enson Imatran tehtaat on perustettu vuonna 1935. Imatran tehtaisiin kuuluu kaksi tuotantoyksikköä, Kaukopää ja Tainionkoski, joissa tuotetaan kemiallista massaa ja kuluttajakartonkia. Tehtaiden vuotuinen kapasiteetti on 1 200 000 tonnia kuluttajapakkauskartonkia, 1 300 000 tonnia sellua ja 455 000 tonnia muovipäällysteitä. Imatran tehtaat kuuluu maailman suurimpiin kuluttajakartonkitehtaisiin, ja sen tuotannosta yli 90 % viedään Eurooppaan, Kaakkois-Aasiaan ja muihin maanosiin.

Stora Enso on globaalin biotalouden johtavia uusiutuvien pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden tuotteiden toimittajia. Stora Enso on myös yksi maailman suurimmista yksityisistä metsänomistajista.

Kari Nieminen, Suomen aluemyynnin johtaja, EMEA, Valmet, puh. +358 40 073 2491

Ilkka Suominen, tuotemyyntipäällikkö, Ilmalaitteet, Paperit-liiketoimintalinja, Valmet, puh. +358 50 317 3434

Valmet on maailman johtava prosessiteknologian, automaatioratkaisujen ja palvelujen toimittaja ja kehittäjä sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle. Automaatiojärjestelmillämme ja virtauksensäätöratkaisuillamme palvelemme vielä laajempaa prosessiteollisuuden asiakaskuntaa. 17 500 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen – joka päivä.

Yhtiöllä on yli 220 vuoden teollinen historia ja vahva näyttö jatkuvasta parantamisesta ja uudistumisesta. Vuonna 2022 yhtiö saavutti merkittävän merkkipaalun, kun virtauksensäätöyhtiö Neles sulautui Valmetiin. Sulautuneiden yhtiöiden yhteenlaskettu liikevaihto vuonna 2021 oli noin 4,5 miljardia euroa.

Valmetin osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä, ja yhtiön pääkonttori sijaitsee Espoossa.

Seuraa meitä valmet.fi Twitter | Twitter (IR) | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram | Instagram (IR) |