Valmetin uusi jatkuvatoiminen tuhka-analysaattori tarjoaa merkittäviä säästöjä ja parantaa soodakattilan käytettävyyttä

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 12.4.2021 klo 11.00

Valmet on kehittänyt innovatiivisen ratkaisun tulistimen korroosiosta tai kattilan tukkeutumisesta johtuvien seisokkien vähentämiseen. Ratkaisu ohjeistaa tuhkan käsittelyyn ja nuohouksen tarpeeseen. Uusi Valmet Recovery Ash Analyzer mittaa tuhkan koostumusta sähkösuodattimessa ja määrittelee tuhkan sulamislämpötilat, jotka kuvaavat tuhkan syövyttävyyttä ja tahmeutta.

Uusi Valmetin teollisen internetin (VII) applikaatio Valmet Ash Balance Advisor maksimoi Valmet Recovery Ash Analyzer -analysaattorin hyötyjä ja optimoi tuhkan käsittelyä mahdollistaen merkittävät kustannussäästöt natriumin täydennyksessä. Operaattoreille tarjotaan jatkuva näkymä tuhkan tasapainoon ja kattilan toimintaan reaaliaikaisilla likaantumis- ja korroosioriskien indikaattoreilla, jotka auttavat saavuttamaan kustannustehokkaan tuhkan käsittely- tai poistomäärän.

Optimoitu toiminta

Tuhkan käsittely on tähän asti tyypillisesti perustunut harvoihin laboratoriokokeisiin ilman vakiokriteerejä tuhkan käsittelyn tai poistamisen aloittamisajankohdille.

”Laboratoriomittausten ongelmana on harva näytteenottoväli ja tulosten puutteellisuus, jolloin niitä ei voida käyttää optimaaliseen hallintaan. Nyt jatkuvatoimisen analysaattorin myötä tuhkan oikean kemian hallinta on mahdollista ja kattilan puhdistusta sekä käyttökustannuksia voidaan optimoida jatkuvasti”, sanoo Timo Laurila, talteenottolinjan analysaattoreiden ja kehittyneiden prosessisäätöjen liiketoimintapäällikkö, Automaatio, Valmet.

Teknistä tietoa Valmet Recovery Ash Analyzer -analysaattorista

Valmet Recovery Ash Analyzer mittaa täydellisen kemiallisen tasapainon mukaan luettuna sähkösuodattimen tuhkakarbonaatin (CO3), sulfaatin (SO4), kloorin (Cl), kaliumin (K) ja natriumin (Na) pitoisuudet sekä laskee tuhkan sulamislämpötilat T0, T15 ja T70. Sähkösuodattimen tuhkanäyte otetaan tuhkan kuljettimien välisestä kuilusta kestävällä ruostumattomasta teräksestä valmistetulla näytteenottimella. Näyte liuotetaan veteen ja kuljetetaan analysaattorille, missä tehdään kemialliset analyysit ja lasketaan tuhkan sulamislämpötilat. Kattavat diagnostiikat ja turvalliset Valmetin teollisen internetin (VII) valmiudet takaavat luotettavat tulokset yhdessä Valmetin etäpalveluiden kanssa.

Valmet Recovery Ash Analyzer

Timo Laurila, Automaatio, Valmet, puh. +358 40 0922 442

Valmetin liikevaihto vuonna 2020 oli noin 3,7 miljardia euroa. 14 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.