Valmet toimittaa lehtipuusellulinjan uusinnan Holmenin Iggesundin tehtaalle Ruotsiin

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 20.7.2021 klo 11.00

Valmet toimittaa laitteita ja palveluja lehtipuusellulinjan uusintaa varten Holmenin Iggesundin tehtaalle Ruotsiin. Laitteiden uusinta pienentää tehtaan muuttuvia kustannuksia ja vakauttaa tuotantoa. Työ toteutetaan vuoden 2022 toisella puoliskolla.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2021 toisen neljänneksen tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta.

”Meillä on hyviä kokemuksia yhteistyöstä Valmetin kanssa. Valmetin puristimet ovat olleet käytössä tehtaallamme jo useita vuosia. Tämä uudistus vähentää jätevesikuormitusta ja alentaa muuttuvia kustannuksia, mikä vahvistaa kilpailukykyämme”, sanoo Iggesundin tehtaan projektipäällikkö Johan Björkman.

”Tämä uusinta on ensimmäinen askel kohti puristinpohjaista valkaisulaitosta lehtipuusellulinjalla. Lähtevän massan korkea sakeus helpottaa prosessinhallintaa, ja jätevesimäärä on pienempi kuin pesureilla. Myös veden ja kemikaalien kulutus minimoidaan. Odotamme hyvän yhteistyömme jatkuvan tässä projektissa”, sanoo Valmetin myyntipäällikkö Mikael Gustafsson.

Valmetin toimituksen tekniset tiedot

Valmetin toimitus sisältää tärkeimmät laitteet, perussuunnittelun ja asennuksen. Ensimmäisessä vaiheessa imusuodatin korvataan uudella TwinRoll-puristimella, ja toisessa vaiheessa valkaisulaitoksen jäljellä olevat suodattimet korvataan TwinRoll-puristimilla.

Tietoa Holmenista ja Iggesundin tehtaasta

Holmenin liiketoiminta rakentuu metsän ekokierrolle ja uusiutuville tuotteille. Liiketoiminta-alueet ovat metsä, uusiutuva energia, puutuotteet, kartonki ja paperi. Yhtiöllä on 3 300 työntekijää, ja sen liikevaihto on noin 16 miljardia Ruotsin kruunua. Yhtiön osakkeet on listattu Tukholman pörssiin (Nasdaq Stockholm, Large Cap).

Holmenin Iggesundin tehdas on yksi maailman edistyksellisimmistä ja täysin integroituneista sellu- ja kartonkitehtaista. Tehtaan historia ulottuu vuoteen 1685. Hajuvesien, suklaan, viinien ja vahvojen alkoholijuomien korkealaatuiset pakkaukset ovat esimerkkejä käyttökohteista. Tehtaan tuotantokapasiteetti on 340 000 tonnia vuodessa, ja työntekijöitä on 800.

Mikael Gustafsson, myyntipäällikkö, Sellu ja energia -liiketoimintalinja, Valmet, puh. +46 6016 5589

Valmetin liikevaihto vuonna 2020 oli noin 3,7 miljardia euroa. Yli 14 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelevät lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen – joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.

Lue lisää: www.valmet.com, www.twitter.com/valmetglobal