Valmet toimittaa kuidutinjärjestelmän Guararapes Caçadorin kuitulevytehtaalle Brasiliaan

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 5.5.2021 klo 11.00

Valmet toimittaa uuden Valmet Defibrator EVO -järjestelmän brasilialaiselle Guararapes-yhtiölle. Yhtiö käyttää järjestelmää MDF-kuitulevyn tuotannossa. Järjestelmän toimitus muodostaa osan Santa Catarinan osavaltiossa sijaitsevan Caçadorin tuotantolaitoksen merkittävästä laajennuksesta. Toimituksen myötä Caçadoriin syntyy Pohjois- ja Etelä-Amerikan suurin MDF-levyn tuotantokapasiteetti yksittäisellä tehtaalla. Samalla konsernin MDF-tuotanto kasvaa merkittävästi. Järjestelmä on tarkoitus käynnistää vuonna 2022.

Tilaus sisältyi Valmetin vuoden 2021 ensimmäisen neljänneksen tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta.

Kuidutinjärjestelmä on MDF-laitoksen yksi tärkeimmistä prosesseista, sillä puuhake erotellaan siinä mekaanisesti kuiduiksi. Tällä prosessilla on valtava vaikutus sekä lopputuotteen laatuun että ominaisenergiankulutukseen.

Valmet Defibrator EVO -järjestelmä

”Guararapesilla on jo pitkään ollut tarve MDF-levyjen tuotannon lisäkapasiteetille, ja pandemia on lisännyt tarvetta entisestään. Uusi laitos asennetaan olemassa olevien MDF-linjojen rinnalle Caçadorissa. Näin Brasiliaan saadaan yksi maailman moderneimmista MDF-laitoksista, jonka tuottavuus ja kestävyys ovat erinomaisella tasolla. Siihen kuuluu uusinta digitaalista teknologiaa, kuten skannereita, joilla tarkistetaan pinnan laatu”, sanoo Guararapesin toimitusjohtaja Ricardo Pedroso.

Valmetin valintaan tuotantolinjan toimittajaksi vaikutti useita syitä. Yhtiöllä oli muun muassa useita erinomaisia, jo asennettuja ja toiminnassa olevia referenssejä Brasiliassa. Myös Valmetin innovaatiot digitalisaatiossa, etäpalveluissa ja tehokkaassa jauhatuksessa vakuuttivat asiakkaan tarjotusta uusimmasta teknologiasta. Lisäksi Valmetin vahva sitoutuminen palveluun ja ennakoiva, koko elinkaaren kattava tuki vahvistivat vaihtoehdon houkuttelevuutta.

”Teknisestä näkökulmasta Valmetin ratkaisu on ainutlaatuinen laadun ja erityisesti energiansäästön suhteen. Sillä saadaan tärkeitä taloudellisia etuja kahdessa suhteessa: sekä MDF-linjan jatkuvat tuotantokustannukset että alkuvaiheen investointikustannukset pienenevät”, sanoo myyntipäällikkö Igor Panassol Valmetin Sellu ja energia -liiketoimintalinjan Etelä-Amerikan toiminnoista.

Tietoja Valmetin toimituksesta

Valmet Defibrator EVO -järjestelmän lisäksi toimitukseen kuuluu Valmet Steam Separator PV -järjestelmä, jonka osalta kyseessä on ensimmäinen referenssitoimitus Latinalaiseen Amerikkaan.

Tietoa asiakkaasta Guararapes

Guararapes valmistaa MDF-levyjä, ja se on yksi Latinalaisen Amerikan suurimmista vanerilevyjen tuottajista. Tällä hetkellä yhtiö vie levyjä yli 60 maahan. Äskettäin julkistetun MDF-linjainvestoinnin myötä yhtiön tuotantokapasiteetti kasvaa yli 600 000 m³:iin vuodessa. Näin siitä tulee yksi maan johtavista MDF-levyjen tuottajista, jonka vuotuinen kokonaistuotanto on noin 1 550M m³ puupohjaisia levyjä.

Igor Panassol, myyntipäällikkö, Etelä-Amerikka, Sellu ja energia -liiketoimintalinja, Valmet, puh. +55 413 341 4481
Leif Sundberg, myyntipäällikkö, Sellu ja energia -liiketoimintalinja, Valmet, puh. +46 70 606 55 47

Valmetin liikevaihto vuonna 2020 oli noin 3,7 miljardia euroa. 14 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelevät lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen – joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.

Lue lisää: www.valmet.com, www.twitter.com/valmetglobal