Renewcell valitsi Valmetin päälaitetoimittajaksi Ruotsin Sundsvalliin rakennettavaan tekstiilien kierrätyslaitokseen

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 29.1.2021 klo 10.15

Renewcell ja Valmet ovat allekirjoittaneet sopimuksen päälaitteiden toimittamisesta Renewcellin suunniteltuun 60 000 tonnia vuodessa tuottavaan tekstiilien kierrätyslaitokseen, joka tulee Ortvikenin teollisuusalueelle Sundsvalliin Ruotsissa. Kyseessä on merkittävä virstanpylväs maailman ensimmäisen tämänkaltaisen tekstiilien kierrätyslaitoksen toteuttamiseksi. Renewcellin uuden Ortvikenin tehtaan on tarkoitus aloittaa toimintansa vuoden 2022 alkupuoliskolla.

Tilauksen arvo on noin 25 miljoonaa euroa. Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2021 ensimmäisen vuosineljänneksen saatuihin tilauksiin.

”Olemme käyneet läpi tiukan valintaprosessin ja olemme varmoja, että Valmet on paras mahdollinen pitkäaikainen kumppani Renewcellille muuttaessamme globaalia muotiteollisuutta. Kun Valmetin kaltainen luotettava toimittaja tarjoaa päälaitteet, pienennämme projektiriskiä ja saamme rinnallemme sitoutuneen kumppanin, jolla on alan johtavaa asiantuntemusta. Odotamme innolla tiivistä yhteistyötä Valmetin kanssa huippuluokan tekstiilien kierrätyslaitoskonseptin toteuttamisessa, mikä voidaan ottaa käyttöön Ortvikenin lisäksi kaikkialla maailmassa”, kommentoi Renewcellin toimitusjohtaja Patrik Lundström.

”Kestävä tekstiilien kierrätys on hyvin linjassa Valmetin tavoitteen kanssa muuntaa uusiutuvat luonnonvarat kestäviksi tuloksiksi. Olen erittäin ylpeä siitä, että Renewcell valitsi Valmetin uraauurtavan tehtaan avaintoimittajaksi. Tiimimme ovat tehneet hyvää yhteistyötä näiden ratkaisujen kehittämisessä, ja olen iloinen nähdessäni tämän lopputuloksen. Tämä on tärkeä projekti ja merkittävä referenssi tällä uudella liiketoiminta-alueella, ja odotamme yhteistyön jatkoa Renewcellin kanssa”, kertoo Valmetin sellu- ja energia-liiketoimintalinjan johtaja Bertel Karlstedt.

Ensimmäinen teollisen mittakaavan tekstiileistä sellua -tehtaan toimitus

Patentoidun prosessinsa avulla Renewcell pystyy kierrättämään kuitupohjaiset tekstiilijätteet, kuten puuvilla- ja viskoosivaatteet, muuttamalla ne 100% kierrätetyistä tekstiileistä valmistettavaksi liukoselluloosaksi nimeltä Circulose®. Vuonna 2018 Renewcell avasi koelaitoksen Kristinehamnissa, Ruotsissa, jossa voidaan tuottaa enimmillään 4 500 tonnia Circulosea vuodessa. Uuden Ortvikenin tehtaan kapasiteetti on 60 000 tonnia, ja sitä on mahdollista kasvattaa tulevaisuudessa.

“Korvaamalla neitseelliset tekstiilikuidut, kuten puuvillan, Circulose® -tuotteilla muotimerkit voivat vähentää raaka-aineiden louhinnan ja muotijätteen syntymisen aiheuttamia ilmasto- ja ympäristövaikutuksia. Olemme saaneet tunnustuksia työstämme muodin kestävyyden parantamiseksi. Hiljattain Circulose® valittiin yhdeksi TIME Magazinen 100 parhaasta keksinnöstä vuonna 2020”, Renewcellin toimitusjohtaja Patrik Lundström kertoo.

”Tämä projekti on erinomainen esimerkki siitä, miten voimme hyödyntää Valmetin laajaa bio-, sellu- ja paperiteknologian osaamista tekstiilien kierrätyksessä. Tällaisessa projektissa Valmet ei ole vain teknologian tarjoaja, vaan tämä on myös yhteinen matka. Kuluneen vuoden aikana olemme työskennelleet hienosäätääksemme tekstiilien kierrätystekniikkaa. Olemme käyttäneet Valmetin koekoneita Ruotsin ja Suomen tutkimus- ja kehityskeskuksissamme testiajoissa kierrätetyn tekstiiliraaka-aineen muuttamiseksi liukoselluarkeiksi”, kertoo Valmetin kudun käsittely -liiketoiminnan johtaja Rickard Andersson.

Valmet toimittaa päälaitteet Renewcellin kierrätyslaitokseen, jossa Renewcell muuttaa puuvilla- ja viskoosivaatteet 100% kierrätetyistä tekstiileistä valmistetuksi liukoselluloosaksi. Kuva: Alexander Donka

Tekniset tiedot toimituksesta

Valmet toimittaa projektiin räätälöityjä prosessilaitteita kuitumassan käsittelyyn, valkaisuun ja kuivaamiseen, jotka hyödyntävät nykyaikaisten liukosellutehtaiden teknologiaa. Valmetin toimitus sisältää laitteiden asennuksen, käyttöönoton ja teknisen tuen. Merkittävä osa teknologiasta suunnitellaan ja valmistetaan Sundsvallissa Ruotsissa sekä Tampereella ja Jyväskylässä Suomessa. Sellun kuivaus- ja paalauslinja on käytetty laitteisto, jonka Valmet on toimittanut alun perin toiselle asiakkaalle. Laitteisto puretaan Ranskassa ja toimitetaan Ruotsiin Renewcellin tehtaalle, jossa Valmet antaa tarvittavan teknisen tuen ja tekee uudelleen asennuksen.

Tietoja asiakkaasta Renewcell

Renewcellin perustivat Tukholman KTH teknillisen korkeakoulun innovaattorit vuonna 2012. Yritys tarjoaa tekstiilituotantoon vaihtoehtoisen raaka-aineen, joka korvaa resursseja kuluttavat materiaalit, kuten puuvillan tai öljypohjaiset materiaalit, kuten polyesterin. Renewcell on julkisesti noteerattu yritys, joka on noteerattu Nasdaq First North Premier -listalla.

Rickard Andersson, johtaja, kuidun käsittely, sellu ja energia, Valmet, puh. +46 70 305 5722
Ari Saario, johtaja, strategia ja T&K, sellu ja energia, Valmet, puh. +358 50 590 2046

Renewcell kuvapankki:

Valmetin liikevaihto vuonna 2019 oli noin 3,5 miljardia euroa. 14 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.