Valmetilta automaatioratkaisu Gasumin nesteytetyn maakaasun toimitukseen Metsä Tissuen tehtaalle Mänttään

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 14.1.2019 klo 11:00

Valmet toimittaa automaatiouudistuksen ja -laajennuksen osana Gasumin hanketta Metsä Tissuen tehtaalle Mänttään. Hankkeen myötä tehtaan pehmopaperikoneiden kuivatusprosessien polttimissa aletaan käyttää Gasumin toimittamaa pienipäästöistä nesteytettyä maakaasua (LNG) nestekaasun sijaan.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2018 neljännen neljänneksen saatuihin tilauksiin. Järjestelmäuudistus toimitetaan kesäkuussa 2019.

Valmetin toimittamalla automaatiojärjestelmällä ohjataan kuivatusprosessien polttimia ja hallitaan Gasumin kaasuterminaalia, joka voidaan yhdistää Valmetin prosessista keräämään dataan. Toimituksella yhdenmukaistetaan ja optimoidaan tehtaan pehmopaperikoneiden kuivatusprosessia ja laadunhallintaa.

"Valmetin joustava lähestymistapa ja Metsä Tissuen tunteminen auttoivat meitä tarjoamaan asiakkaalle avaimet käteen -toimituksen", sanoo Gasumin myynti- ja markkinointijohtaja Tommy Mattila.

"Valmet edistää Metsä Tissuen tehtaan siirtymistä nesteytettyyn maakaasuun, joka on sekä turvallinen että pienipäästöinen energiamuoto. Samalla niin Gasum kuin Metsä Tissue saavat käyttöönsä viimeisimmät ohjelmistouudistukset", sanoo Valmetin Automaatio-liiketoimintalinjan myyntipäällikkö Juhani Tuomaala.

Tietoa Valmetin toimituksesta

Valmet uudistaa ja laajentaa pehmopaperikoneiden Valmet DNA -automaatiojärjestelmää polttimien ohjauksien ja kuivatusprosessien hallinnan nykyaikaistamiseksi. Valmetin toimitus sisältää automaatio-ohjaukset DNA Modbus -linkkiyhteyksillä polttimien logiikoihin ja kaasuterminaalin logiikkaan sekä tarvittavien DNA I/O -laajennuksien toteutuksen pehmopaperikoneiden automaatioon. Toimitukseen kuuluvat myös DNA-ohjelmistouudistukset ja -laajennukset koneiden prosessi-ilmajärjestelmiin ja kuivatuksen tehonsäätöjärjestelmiin.

Gasum toteuttaa polttoaineen vaihdokseen liittyvät muutostyöt ja laitteistojen asennukset.

Tietoa asiakkaista Gasum ja Metsä Tissue

Energiayhtiö Gasum on pohjoismainen kaasualan asiantuntija. Yhdessä kumppaniensa kanssa Gasum edistää kehitystä kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa sekä maalla että merellä. www.gasum.com

Metsä Tissue on yksi Euroopan johtavista koti- ja suurtalouksien pehmopaperituotteiden toimittajista ja maailman johtava ruoanlaittopapereiden toimittaja. Yhtiöllä on tuotantoa viidessä maassa, sen liikevaihto vuonna 2017 oli 1,0 miljardia euroa, ja se työllistää noin 2 800 henkilöä. Metsä Tissue on osa Metsä Groupia. www.metsatissue.com

Valmet uudistaa ja laajentaa Metsä Tissuen Mäntän tehtaan automaatiojärjestelmää,
jolla ohjataan kuivatusprosessien polttimia ja hallitaan Gasumin kaasuterminaalia.

Kuva: Metsä Group

Juhani Tuomaala, myyntipäällikkö, Automaatio-liiketoiminta, Valmet, puh. +358 40 557 4484
Jani Hautaluoma, johtaja, prosessiautomaatio, Automaatio-liiketoiminta, Valmet, puh. +358 40 486 0307

Valmetin liikevaihto vuonna 2017 oli noin 3,1 miljardia euroa. Yli 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.