Valmet toimittaa biomassakattilan ja savukaasujen käsittelyjärjestelmän BS Energyn sähkön ja lämmön yhteistuotantolaitokselle Braunschweigiin Saksaan

Valmet toimittaa biomassakattilan ja savukaasujen käsittelyjärjestelmän BS Energylle

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 2.9.2019 klo 11.00

Valmet toimittaa biomassakattilan ja savukaasujen käsittelyjärjestelmän BS Energyn sähkön ja lämmön yhteistuotantolaitokselle (CHP-laitokselle) Braunschweigiin Saksaan. Tilaus sisältyi Valmetin vuoden 2019 toisen neljänneksen tilauksiin. Tilauksen kokonaisarvo on noin 50 miljoonaa euroa.

Kattila ja sen lisälaitteet ovat osa BS Energyn vuoteen 2030 ulottuvaa energiantuotantostrategiaa. Investoinnin päätavoite on korvata hiilikattila, joka poistetaan tuotannosta vuonna 2022. Lisäksi uusi biomassaa käyttävä yhteistuotantolaitos tukee BS Energyn tavoitetta siirtyä ympäristöä suojelevaan ja hiilineutraaliin tuotantoon, koska se toimii peruskuormayksikkönä, jolla vastataan Braunschweigin kaupungin kaukolämmön ja sähkövoiman tarpeisiin.

”Valmet vakuutti meidät tarjouksellaan: saamme käyttöömme erityisen tehokkaan ja joustavan kattilan ja sen mukana maailmanlaajuisista referenssiprojekteista saadun kokemuksen”, BS Energyn hallituksen varapuheenjohtaja Paul Anfang sanoo.

”Olemme hyvin ylpeitä siitä, että meidät on valittu teknologiakumppaniksi tähän kestävän kehityksen mukaiseen energiahankkeeseen, ja odotamme innokkaina tiivistä yhteistyötä BS Energyn kanssa. Valmetin kiertoleijukattilateknologia varmistaa luotettavan toimintamallin jätepuun ja muiden haastavien biomassapolttoaineiden polttoon. Tämä laitos täyttää tulevat ympäristövaatimukset alhaisilla päästötasoillaan ja hyvällä hyötysuhteellaan sähkön ja kaukolämmön tuotannossa”, Valmetin Energia-liiketoimintayksikön johtaja Kai Janhunen sanoo.

Biomassaa käyttävä yhteistuotantolaitos tuottaa noin 20 megawattia sähköä ja 60 megawattia kaukolämpöä. Siirtyminen biomassaa käyttävän yhteistuotantolaitoksen käyttöön on suunniteltu vuoden 2022 alkupuolelle.

Vasemmalta: Jari Niemelä (Valmet), Markus Bolhàr-Nordenkampf (Valmet), Julien Mounier (BS Energy) ja Paul Anfang (BS Energy)

Tietoa Valmetin toimituksesta

Valmetin toimitukseen sisältyvän CYMIC-kiertoleijukattilan pääpolttoaineena tullaan käyttämään kierrätyspuuta. Kattila tuottaa 27 kg/s korkeapainehöyryä 75 baarin paineessa ja 525 asteen lämpötilassa. Sen höyryntuotantokapasiteetti on 78 MWth.

Toimitukseen sisältyvällä savukaasujen puhdistusjärjestelmällä pystytään täyttämään tulevaisuuden kiristyvät päästöstandardit kaksivaiheisen pölynpoistojärjestelmän ja puolikuivan sorbentin suihkutusjärjestelmän avulla.

Tietoa asiakkaasta BS Energy

BS Energy on tytäryhtiö, jonka omistavat Braunschweigin kaupunki (25,1 %), Veolia Deutschland GmbH (50,1 %) ja Thüga AG (24,8 %). Yhtiö toimii Braunschweigin alueellisena energiantoimittajana ja omistaa paikalliset jakeluverkot (sähkö-, kaasu-, vesi-, lämpö- ja kuituverkot). Energian ja veden lisäksi BS Energy -konserni tarjoaa jätevedenkäsittelyyn, katuvalaistukseen ja infrastruktuuriin liittyviä palveluja. BS Energyn liikevaihto oli noin 641 miljoonaa euroa vuonna 2017. BS Energy -konsernilla on palveluksessaan noin 1 200 työntekijää ja harjoittelijaa.

Emil Eskola, myyntipäällikkö, projektimyynti, energia ja palvelut, Valmet, puh. +358 50 5686 127, emil.eskola@valmet.com
Jari Niemelä, johtaja, kattila- ja kaasutuslaitokset, Energia-liiketoimintayksikkö, Valmet, puh. +358 50 3178050, jari.niemela@valmet.com

Valmetin liikevaihto vuonna 2018 oli noin 3,3 miljardia euroa. Yli 13 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelevät lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen – joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.

Lue lisää: www.valmet.com, www.twitter.com/valmetglobal