Valmet toimittaa automaation Terrafamen uudelle akkukemikaalitehtaalle Sotkamoon

Terrafamen uusi akkukemikaalitehdas Sotkamossa

Terrafamen uutta akkukemikaalitehdasta Sotkamossa ohjataan Valmetin automaatioteknologialla.

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 19.12.2019 klo 11:00

Valmet toimittaa automaation monimetalliyhtiö Terrafamen uudelle akkukemikaalitehtaalle Sotkamoon. Tehtaan kaupallinen tuotanto käynnistyy vuoden 2021 alusta.

Tilaus sisältyi Valmetin vuoden 2019 kolmannen neljänneksen saatuihin tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta. Automaatio toimitetaan vuoden 2020 kesällä ja otetaan käyttöön vuoden 2020 lopulla.

”Tuotantoteknologiamme mahdollistaa hiilijalanjäljeltään erinomaisen tavan tuottaa sähköautojen akuissa tarvittavia nikkeli- ja kobolttisulfaatteja. Optimoidussa tuotantoprosessissamme automaatiolla on merkittävä rooli”, sanoo Terrafamen akkukemikaalitehtaan johtaja Kristian Granit.

”Terrafame on jo vuosia käyttänyt muissa tuotantoprosesseissaan Valmet DNA -automaatiojärjestelmiä. Olemme innoissamme, että myös tällä kertaa automaatioteknologiamme on valittu ohjaamaan Terrafamen uutta akkukemikaalien tuotantolaitosta”, toteaa myyntijohtaja Kari Karppinen Valmetin Automaatio-liiketoiminnasta.

Tietoa Valmetin toimituksesta

Valmetin toimitus sisältää Valmet DNA -automaatiojärjestelmän, informaationhallintajärjestelmän, HIMA-turvajärjestelmän, Valmet DNA Machine Monitoring -kunnonvalvontajärjestelmän, säätöpiirien suorituskykyä parantavan sovelluksen palvelimineen, suunnittelun, testauksen, käyttöönoton ja koulutuksen. Järjestelmän laitteisto asennetaan viiden eri osaprosessin laitetilaan ja keskusvalvomoon sekä kytketään yhdeksi Valmet DNA -kokonaisuudeksi Valmetin aikaisemmin toimittamien automaatiojärjestelmien kanssa.

Tietoa asiakkaasta Terrafame Oy

Terrafame Oy on suomalainen monimetalliyhtiö, joka tuottaa nikkeliä, sinkkiä, kobolttia ja kuparia Sotkamossa sijaitsevalla kaivoksellaan ja metallitehtaallaan. Rakenteilla olevan akkukemikaalitehtaan myötä sen päätuote nikkeli-kobolttisulfidi jalostetaan sähköajoneuvojen akkuihin sopiviksi nikkeli- ja kobolttisulfaateiksi.

Kari Karppinen, myyntijohtaja, Automaatio, Valmet, puh. 0400 638 531

Valmetin liikevaihto vuonna 2018 oli noin 3,3 miljardia euroa. Yli 13 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.