Valmetin uusi optimointisäätö lisää laivojen polttoainetehokkuutta

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 5.12.2018 klo 10:00

Valmet on kehittänyt laivoille optimointisäädön, joka lisää niiden polttoainetehokkuutta. Uusi Valmet DNA Sea Optimal Mode -säätö toimii erillisenä moodina Valmet DNA Power Management System -ohjelmistossa.

Valmet DNA Sea Optimal Mode -optimointisäädön avulla varustamot pystyvät säästämään polttoainetta jopa kolme prosenttia. Todelliset säästöt vaihtelevat laivan propulsiovoimantuotantomenetelmän ja ominaispolttoaineenkulutuksen mukaan. Uutta optimointisäätöä on testattu tiiviissä yhteistyössä telakoiden ja varustamoiden kanssa, ja se on jo käytössä useilla risteilyaluksilla.

"Testeissä olemme enimmillään mitanneet säästöksi 2,44 prosenttia, joka vastaa noin 190 kg:n polttoainesäästöä tunnissa", sanoo Valmetin Automaatio-liiketoiminnan laiva-automaatiosovelluksista vastaava projektipäällikkö Andreas Carlsen.

Valmet DNA Sea Optimal Mode -optimointisäätö hyödyntää kuormanjakoa ja tietoa yksittäisten koneiden ominaispolttoaineenkulutuksen vaihtelusta koneiden kuorman mukaan. Jokaisella koneella on oma optimaalinen toimintapisteensä. Polttoaineenkulutusta voidaan optimoida ajamalla mahdollisimman montaa konetta optimaalisella kuormalla, jolla polttoainetta kuluu vähiten tuotettua kilowattia kohden.

Ratkaisua täydentämään Valmet on kehittänyt optiona saatavan Valmet DNA Sea Optimal Mode Advisor -lisäosan, joka neuvoo operaattoreita säädön valinnassa ja koneiden käynnistyspriorisoinnissa.

Valmet DNA Sea Optimal Mode on laivoille suunniteltu optimointisäätö, joka parantaa niiden polttoainetehokkuutta.

Andreas Carlsen, projektipäällikkö, laiva-automaatiosovellukset, Valmet, puh. +47 47282821

Valmetin liikevaihto vuonna 2017 oli noin 3,1 miljardia euroa. Yli 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.