Valmetin toimittama maailman suurin valkaistun havusellun tuotantolinja käynnistettiin SCA Östrandin tehtaalla Ruotsissa

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 10.10.2018 klo 11:00

Ruotsin Timråssa sijaitseva SCA Östrandin laajennettu sellutehdas käynnistettiin kesäkuun 2018 lopussa suunnitelman mukaisesti. SCA investoi 7,8 miljardia Ruotsin kruunua Östrandin sellutehtaan laajennusprojektiin, mikä tekee siitä yhden suurimmista teollisista investoinneista Ruotsissa tähän päivään mennessä. Tällä projektilla SCA Östrand kaksinkertaisti vuotuisen tuotantokapasiteettinsa 430 000 tonnista 900 000 tonniin ja siitä tuli maailman suurin valkaistun havusulfaattisellun tuotantolinja.

"Östrandin sellutehtaan uusinta ja laajennus ovat yksi suurimmista Pohjois-Ruotsissa koskaan tehdyistä teollisista investoinneista. Vaikka projekti oli monimutkainen ja sisälsi muun muassa kaksi kertaa aiempaa suuremman sellutehtaan rakentamisen käytössä olevaan tehtaaseen, käynnistimme uuden laitoksen aikataulun ja budjetin mukaisesti. Onnistuminen saavutettiin usean toimijan työn seurauksena, eikä vähiten toimittajamme Valmetin ansiosta", sanoo SCA:n projektijohtaja Ingela Ekebro.

"Käynnistys sujui erittäin hyvin.  Valmet toimitti kestävimmän tällä hetkellä saatavissa olevan ratkaisun, joka sisältää uuden keittämön, kuitulinjan ja haihdutuslaitoksen", sanoo Valmetin Kuidunkäsittely-liiketoimintayksikön myyntijohtaja Stefan Mattsson.

Projekti toteutettiin vaiheissa; uusi haihdutuslaitos käynnistettiin joitakin kuukausia ennen keittämöä ja kuitulinjaa. Hyvin pian käynnistyksen jälkeen laitos tuotti erittäin lujaa, puhdasta ja kirkasta sellua. Seuraavassa vaiheessa tuotantoa lisätään asteittain kohti uutta nimellistä tuotantokapasiteettia.

Uusinta teknologiaa ja ympäristönsuojelua

Valmetin toimitus projektia varten sisälsi uuden keittämön, kuitulinjan ja haihdutuslaitoksen. Keittämöön kuuluu maailman suurin havusellukeitin. Uusi haihdutuslaitos puolestaan on Ruotsin suurin. Sen haihdutuskapasiteetti on 1 150 tonnia vettä tunnissa.

Seitsemänkattilainen haihdutuslaitos on erittäin energiatehokas. Siinä on sisäänrakennettu mahdollisuus ottaa talteen ylimääräinen lämpö Valmetin keittämöstä, ja se sisältää metanolilaitoksen nestemäisen metanolin tuotantoa varten. Näin Östrand voi myydä ylimääräisen energian vihreänä sähkönä.

Investoinnin jälkeen SCA Östrandin tehtaalla on käytössään uusin saatavilla oleva teknologia ilmaan ja veteen kohdistuvien päästöjen minimoimiseksi. Asiakkaille tarjotaan sekä täysin kloorittomasti valkaistua TCF-sellua että ilman alkuaineklooria valkaistua ECF-sellua, jotka on tuotettu kestävän kehityksen mukaisesta metsänhoidosta saadusta puusta.

Kuva Östrandin tehtaasta

Tietoa asiakkaasta SCA

SCA:n liiketoiminnan ytimessä on metsä, Euroopan suurin yksityinen metsäomaisuus. SCA on rakentanut tämän ainutlaatuisen resurssin ympärille pitkälle kehitetyn arvoketjun, joka perustuu uusiutuvaan raaka-aineeseen omasta ja muiden omistamista metsistä. SCA toimittaa pakkaus- ja painopaperia, sellua, puutuotteita, uusiutuvaa energiaa, metsänomistajille suunnattuja palveluja ja tehokkaita kuljetusratkaisuja. Vuonna 2017 SCA-metsäteollisuusyhtiöllä oli noin 4 000 työntekijää, ja sen liikevaihto oli noin 16,7 miljardia Ruotsin kruunua (1,6 miljardia euroa). SCA perustettiin vuonna 1929, ja sen pääkonttori sijaitsee Sundsvallissa Ruotsissa.

Östrandin sellutehdas. Kuva: Torbjörn Bergkvist.
Stefan Mattsson, Sales Director, Fiber Processing Business Unit, Valmet, puh. +46 70 653 38 18

Valmetin liikevaihto vuonna 2017 oli noin 3,1 miljardia euroa. Yli 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.