Valmetilta uusi mittaus viiraosan vedenpoiston hallintaan

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 11.6.2018 klo 11:00

Valmet on kehittänyt paperi- ja kartonkikoneiden viiraosan laadunhallintaan uuden Valmet IQ Dryness Measurement (IQ Dryness) -mittauksen. Mikroaaltoteknologiaan perustuva IQ Dryness mittaa viiran päällä olevan vesikerroksen paksuutta, josta voidaan laskea radan kuiva-ainepitoisuus. Viiraosalla paperiradasta poistuu suurin osa vedestä, mutta siellä myös muodostuvat useimmat paperin ominaisuuksista. IQ Dryness -mittaus täydentää Valmetin paperivalmistukseen kehitettyjä laadunhallintaratkaisuja lyhyenkierron  ja kuivanpään laatumittausten välillä.

"Mittaus auttaa hallitsemaan vedenpoistoa paremmin, mikä vähentää kuivauksessa tarvittavan energian määrää ja voi siten tuoda isoja kustannussäästöjä. Vain yhden prosentin lisäys kuiva-ainepitoisuudessa ennen kuivausosaa voi vähentää veden haihduttamiseen tarvittavan energian määrää noin neljä prosenttia", sanoo Valmetin laadunhallintaratkaisuista vastaava johtaja Marko Toskala.

Kaikille laaduille

Toisin kuin muut mittausteknologiat Valmet IQ Dryness ei ole herkkä massan johtavuuden muutoksille, joten se soveltuu kaikille paperi- ja kartonkilaaduille. Vedenpoiston jatkuvatoimisen mittauksen etuja ovat viiraosan imujen optimoinnin kautta saavutettavien energiansäästöjen lisäksi muun muassa nopeampi käyntiinajo ja lajinvaihto sekä ratakatkojen väheneminen ja nopeampi toipuminen niistä.

Monikerroskartonkikoneissa optimoitu vedenpoisto parantaa kerrosten välistä lujuutta ja voi myös vähentää kuivatusosan ratakatkoja, jotka aiheutuvat liian kosteasta keskikerroksesta. Lisäksi mittauksen avulla voidaan valvoa märkäviiran kuntoa sekä helpottaa pulsaation, värähtelyn ja muiden laatua heikentävien märänpään ongelmien vianetsintää. Pienikokoinen mittapää mahdollistaa mittauksen ahtaissakin paikoissa.

Kattavaa kosteudenhallintaa

Uusi mittaus täydentää Valmet IQ -kosteusmittausten tuoteperhettä, joka sisältää sekä pistemäisiä että skannaavia mittauksia. Ne antavat paperinvalmistajille kattavan kuvan kone- ja poikkisuuntaisesta kosteudesta viira-, puristin- ja kuivausosilla sekä liimapuristimella aina rullaimelle asti. Yhdessä kehittyneiden kosteussäätöjen ja laajan toimilaitevalikoiman kanssa ne auttavat hallitsemaan kosteutta ja profiileja, mikä puolestaan parantaa tehokkuutta, ajettavuutta sekä paperin laatua ja painatusominaisuuksia.

Marko Toskala, johtaja, laadunhallintaratkaisut, Automaatio, Valmet, puh. 040 837 459, marko.toskala@valmet.com

Valmetin liikevaihto vuonna 2017 oli noin 3,1 miljardia euroa. Yli 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.

Lue lisää: www.valmet.comwww.twitter.com/valmetglobal

Jatkuvatoimisesti vedenpoistoa mittaava IQ Dryness säästää energiaa viiraosan imujen optimoinnin kautta, lyhentää käyntiinajo- ja lajinvaihtoaikaa sekä vähentää ratakatkoja ja nopeuttaa niistä toipumista.