Valmetilta teollisen internetin ratkaisu LNG-, kaasu- ja kemikaalikonttien paikannukseen

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 14.6.2018 klo 11:00

Valmet tuo markkinoille ATEX-sertifioidun ja Valmet DNA -automaatiojärjestelmään integroitavan ratkaisun LNG-, kaasu- ja kemikaalikonttien paikannukseen. Se täyttää räjähdysvaarallisissa tiloissa käytettäviä laitteita ja suojajärjestelmiä koskevan ATEX-direktiivin 2014/34/EU vaatimukset. Keskitetyn tiedonhallinnan avulla kontteja voidaan hallita paremmin, mikä lisää turvallisuutta ja suojelee muun muassa satamaympäristöä.

Uusi paikannusratkaisu täydentää Valmet DNA Integrated Operations -tiedonkeruusovellusta, jonka Valmet esitteli helmikuussa 2018. Tämä uusi teollisen internetin ratkaisu kehitettiin yhdessä paikannuslaitteita ja -palveluita kehittävän teknologiayritys Yepzonin kanssa. Uusimman 5G-teknologian ratkaisuun toimittaa Qualcomm.

"Yepzonin ja Valmetin viimeisimpiä teknologioita hyödyntävä ratkaisu integroi eri prosesseista kerättävän datan GPS-seurantaan ja muuhun paikannuslaitteesta saatavaan tietoon. Kullekin kontille luodaan helposti paikannettava identiteetti, ja kontin sijaintia ja olosuhteita voidaan seurata reaaliajassa. Yhdessä Valmetin DNA Integrated Operations -ratkaisun kanssa paikannuslaite mahdollistaa esimerkiksi terminaalien lastaustoiminnot ilman kalliita paikallisia järjestelmiä", sanoo prosessiautomaatiosta vastaava johtaja Jani Hautaluoma Valmetin Automaatio-liiketoiminnasta.

Jatkuvatoiminen paikannus- ja anturitieto parantaa logistiikkaa

Uusi ATEX-sertifioitu 5G-paikannusratkaisu on osa Valmetin palvelutarjontaa ja tarjoaa yhdistettynä Valmet DNA -automaatiojärjestelmään paremman kontinhallinnan lisäksi kattavaa tiedonhallintaa. Käyttäjä saa jatkuvasti tarkkaa, reaaliaikaista paikannustietoa ja muita anturitietoja esimerkiksi törmäyksistä, lämpötilasta ja ilmankosteudesta. Ratkaisun mahdollistama ennakointi tuo merkittävää lisäarvoa logistiikkasuunnitteluun. Lisäksi ratkaisu säästää kustannuksia sekä parantaa kuljetusten suojausta ja turvallisuutta.

Ratkaisu pohjautuu Valmetin ja Yepzonin onnistuneeseen pilottiprojektiin, joka osoitti tarpeen paikannusratkaisujen kehittämiselle. Tähän asti teollisuudessa on turvauduttu perinteisiin tekniikoihin, kuten RFID-radiotaajuustunnistukseen (Radio Frequency Identification).

"Valmetin kanssa kehitetty projekti luo hyvän perustan Yepzonin palveluiden laajentamiseen entistäkin laajemmalle öljy- ja kaasumarkkinoille sekä myös muille aloille", kertoo Yepzonin perustaja Otto Linna.

Jani Hautaluoma, johtaja, prosessiautomaatio, Automaatio, Valmet, puh. 040 486 0307

Valmetin liikevaihto vuonna 2017 oli noin 3,1 miljardia euroa. Yli 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.

Lue lisää www.valmet.comwww.twitter.com/valmetglobal

Uusi teollisen internetin ratkaisu LNG-, kaasu- ja kemikaalikonttien paikannukseen voidaan integroida Valmet DNA -automaatiojärjestelmään ja se parantaa konttien hallintaa, lisää turvallisuutta ja suojelee ympäristöä satamissa.