Valmetille merkittävä informaationhallintajärjestelmätilaus kotimaasta

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 4.9.2018 klo 11:00

Valmet toimittaa SSAB:n Raahen tehtaalle informaationhallintajärjestelmän raudanvalmistuksen ja raaka-aineiden hallintaan. Tehtaan Valmet DNA -automaatiojärjestelmän kanssa integroituva järjestelmä korvaa tehtaan aiemmin käytössä olleen tuotannonohjausjärjestelmän.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2018 kolmannen neljänneksen saatuihin tilauksiin. Järjestelmä otetaan tuotantokäyttöön keväällä 2020.

"Saamme Valmetilta koko tuotannonohjaustason ratkaisun laitteineen ja ohjelmistoineen. Joustavassa toimitusmallissa on huomioitu myös järjestelmän jatkokehitystarpeet ja ylläpitopalveluilla varmistetaan järjestelmälle pitkä elinkaari", sanoo projektipäällikkö Marko Tilja SSAB:n Raahen tehtaalta.

"Olemme viime aikoina panostaneet entistä enemmän tuotannonohjausratkaisujen kehittämiseen. Kyse on meille erittäin merkittävästä toimituksesta, jolla osoitamme kykymme toimittaa perusautomaation lisäksi tuotannonohjausratkaisuja. Koko myyntiprosessi sujui erinomaisessa yhteistyössä SSAB:n ja Valmetin avainhenkilöiden välillä, mikä antaa hyvät eväät toimituksen läpivientiin", toteaa prosessiautomaatiosta vastaava johtaja Jani Hautaluoma Valmetista.

Raahen tehtaan ja Valmetin yhteistyö alkoi jo vuonna 1986, kun Valmet toimitti koksaamolle Damatic Classic -järjestelmän. Sitä on seurannut lukuisia muita järjestelmätoimituksia terästehtaan eri prosesseihin.

Tietoa Valmetin toimituksesta

Valmetin toimitus sisältää Valmet DNA -informaationhallintajärjestelmän raudanvalmistukseen ja Valmet DNA Integrated Operations -tiedonkeruusovelluksen raportointiin, datan keruuseen, reseptilaskentaan, tuotannonsuunnitteluun ja raaka-aineiden hallintaan. Modernien käyttöliittymien ja raporttien integraation avulla tehdas pystyy parantamaan tuotannon optimointia ja raaka-aineiden hallintaa.

"Joustavat raportointityökalut ja uudistetut käyttöliittymät varmistavat, että tuotannonohjausta ja raaka-aineiden hallintaa voidaan kehittää jatkossa. Valmetin paikallinen tuki takaa luotettavan ylläpidon. Aiomme myös vahvistaa toimitus- ja tukiorganisaatiomme entisestään", kertoo Hautaluoma.

Tietoa SSAB-konsernista ja Raahen tehtaasta

SSAB on pitkälle erikoistunut, maailmanlaajuisesti toimiva teräsyhtiö, jonka pääkonttori sijaitsee Tukholmassa. Yhtiöllä on noin 15 000 työntekijää yli 50 maassa, ja sen liikevaihto vuonna 2017 oli noin 66 miljardia Ruotsin kruunua. Raahen tehdas valmistaa standardi-, premium- ja erikoisteräksiä. Päätuotteita ovat kuumavalssatut levyt ja kelatuotteet. Tehtaan tuotannossa työskentelee vakituisesti noin 2 400 henkilöä.

Valmetin toimittamalla uudella informaationhallintajärjestelmällä SSAB:n Raahen tehdas parantaa raudanvalmistuksen ja raaka-aineen hallintaa. Copyright: SSAB

Jani Hautaluoma, johtaja, prosessiautomaatio, Valmet, puh. 040 486 0307
Petri Tuominen, päällikkö, raudanvalmistus, Raahe, SSAB, puh. 050 314 3428

Valmetin liikevaihto vuonna 2017 oli noin 3,1 miljardia euroa. Yli 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.