Valmet toimittaa uuden ruskean massan pesu- ja lajittelulinjan Sappin Saiccorin tehtaalle Etelä-Afrikkaan

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 20.12.2018 klo 10.00

Valmet on saanut tilauksen uudesta magnesiumoksidin (MgO) ruskean massan pesu- ja lajittelulinjasta numero 3 Sappi Saiccorin tehtaalle Etelä-Afrikkaan. Toimitus on osa Vulindlela-projektia, jonka tavoitteena on vähentää Saiccorin tehtaan jätevesiä ja päästöjä ilmaan sekä kasvattaa sen kokonaistuotantoa 783 000 ilmakuivatusta tonnista 890 000 ilmakuivattuun tonniin vuodessa. Uuden MgO:n ruskean massan pesu- ja lajittelulinjan numero 3 kapasiteetti tulee olemaan 720 ilmakuivattua tonnia päivässä.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2018 kolmannen neljänneksen tilauksiin. Tilauksen arvoa ei kerrota julkisuuteen. Tämän laajuisen toimituksen arvo on yleensä 5-10 miljoonaa euroa. Uusi linja on määrä käynnistää kesäkuussa 2020.

Sopimus jatkaa pitkäaikaista menestyksekästä yhteistyötä Sappin ja Valmetin välillä. Valmet on aiemmin toimittanut avainprosesseja muille Sappin tehtaille Etelä-Afrikkaan.

Sappin Saiccorin tehdas

"Valmet ja sen TwinRoll-puristinteknologia valittiin saostumien poiston ja kunnossapidon helppouden, suuren pesutehokkuuden, vähäisen vedenkulutuksen ja vähäisten ilmaan päätyvien hajapäästöjen vuoksi", Sappi Saiccor -projektien projektijohtaja Wayne Weston sanoo.

"Valmetin kuitulinjan avainlaitteistojen suuri referenssimäärä, esimerkkeinä sulfiittisellun/liukosellun tuotannossa käytetyt TwinRoll-puristimet, luovat asiakkaisiimme luottamusta, että suoriudumme heidän erityisprosesseistaan. Olemme tyytyväisiä voidessamme osallistua Vulindlela-projektiin, ja on merkittävä läpimurto Valmetille, että TwinRoll-puristimia käytetään Saiccorin tehtaalla", sanoo Valmetin Kuidunkäsittely-liiketoimintayksikön myyntipäällikkö Eva Engelfeldt.

Valmetin toimitus

Valmetin toimitukseen sisältyvät laitteistot oksanerotukseen, lajitteluun ja ruskean massan pesuun sekä apujärjestelmät, kuten keskipakopumput, kenttälaitteet, säätöventtiilit, tornit ja säiliöt. Lisäksi toimitukseen kuuluu palvelusopimus TwinRoll-puristimien suorituskyvyn ja luotettavuuden seurannasta. Seuranta toteutetaan Valmet-alustalla toimivalla pilvisovelluksella.

Tietoa asiakkaasta Sappi

Sappi on maailmanlaajuisesti toimiva monialainen puukuituyhtiö, joka toimittaa liukosellua, erikois- ja pakkauspapereita, graafisia papereita ja painopapereita sekä biomateriaaleja ja biokemikaaleja suorille ja epäsuorille asiakkailleen. Yhtiöllä on yli 12 000 työntekijää yli 20 maassa.

Saiccorin tehdas sijaitsee Durbanin sataman eteläpuolella Etelä-Afrikassa. Sen kapasiteetti on 800 000 tonnia Verve-sulfiittiliukosellua vuodessa, mikä tekee siitä maailman suurimman yksittäisen täysin valkaistun sulfiittiliukosellun valmistuspaikan.

Valmet TwinRoll Evolution wash press (TRPE)

Eva Engelfeldt, myyntipäällikkö, Kuidunkäsittely-liiketoimintayksikkö, Valmet, puh. +46 70 680 52 19

Valmetin liikevaihto vuonna 2017 oli noin 3,1 miljardia euroa. Yli 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.