Valmet toimittaa toisen OptiConcept M -kartonkituotantolinjan Pratt Industriesille Pohjois-Amerikkaan

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 17.1.2018 klo 11:00

Valmet toimittaa OptiConcept M -kartonkituotantolinjan Pratt Industriesin uudelle tehtaalle Wapakonetaan Ohion osavaltioon Yhdysvaltoihin. Tehtaalla käytetään 100-prosenttisesti kierrätettyä paperia kevyen ja huippulaatuisen liner- ja aallotuskartongin valmistukseen. Kartonkilinja on järjestyksessään toinen Prattille toimitettava OptiConcept M. Aiemmin toimitettu kartonkilinja PM 16 otettiin onnistuneesti käyttöön Indianassa, USA:ssa vuonna 2015. Uusi kartonkikone (PM 17) on suunniteltu käynnistettäväksi vuoden 2019 viimeisen neljänneksen aikana.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2017 neljännen vuosineljänneksen saatuihin tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta. Tämän tyyppisten tilausten arvo on tavallisesti noin 40-50 miljoonaa euroa.

"Edellisen Valmetin toimittaman OptiConcept M:n (PM 16) käyttöönotto Valparaisossa Indianassa oli poikkeuksellisen hyvä. Olemme myös ylittäneet joitain koneen suunnitteluarvoja ja saavuttaneet sitä kautta erittäin hyviä tuotantolukuja. Kartonkikoneet sekä Valparaisossa että Wapakonetassa edustavat viimeisintä 2000-luvun paperinvalmistusteknologiaa", kertoo Pratt Industriesin toimitusjohtaja Anthony Pratt.

Valmet OptiConcept M -kartonkilinja on suunniteltu kuluttamaan normaalia vähemmän vettä, sähköä ja raaka-aineita. "Haluamme auttaa yrityksiä täyttämään kestävän kehityksen tavoitteet tinkimättä korkeatasoista pakkausvaatimuksistaan. Tämä on tärkeää paitsi ympäristöllemme, myös asiakkaillemme, jotka ymmärtävät kestävän pakkauksen merkityksen", Pratt jatkaa.

Toimituksen tekniset tiedot

Valmetin toimitus on samanlainen kuin vuonna 2015 käynnistetty Pratt PM 16 sisältäen OptiConcept M -linjan perälaatikosta rullaimelle sekä laajan automaatiopaketin.

"OptiConcept M on uusi ja modulaarinen tapa suunnitella, rakentaa ja käyttää paperi- tai kartonkikoneita. Sen modulaarinen suunnittelumalli mahdollistaa lyhyet toimitusajat, nopeat käyttöönotot ja alhaiset hankintakustannukset. Tämä on Valmetin toinen OptiConcept M -toimitus Pohjois-Amerikassa ja 15. maailmanlaajuisesti. Olemme ylpeitä siitä, että voimme Prattin kanssa jatkaa tässä projektissa yhdessä työskentelemistä", kertoo Pohjois-Amerikan johtaja Mike Gray Valmetista.

Uusi kone on viiraltaan 6,24 metriä leveä, suunnittelunopeudeltaan 1 100 m/min (3 900-4 000 ft/min) ja neliömassa-alueeltaan on 127-195 g/m2. Koneen vuosituotanto on 360 000 tonnia (400 000 amerikantonnia).

Valmet OptiConcept M -kartonkilinja

Tietoa asiakkaasta Pratt Industries

Pratt on USA:n viidenneksi suurin aallotuskartongin valmistaja sekä maailman suurin yksityisomisteinen 100 %:sti kierrätettävästä raaka-aineesta pakkauskartonkia valmistava yritys. Yrityksessä työskentelee 4 000 ympäristön hyvinvointiin ja kestävään kehitykseen sitoutunutta henkilöä. Pratt perustettiin USA:ssa 25 vuotta sitten ja yrityksellä on toimintaa noin 20 osavaltiossa.

Jari Vähäpesola, johtaja, Paperit-liiketoimintalinja, Valmet, puh. +358 40 558 6555

Jari Siitonen, myyntijohtaja, Pohjois- ja Etelä-Amerikka, Kartonki- ja paperitehtaat, Valmet, puh. +358 40 765 7406

Valmetin liikevaihto vuonna 2016 oli noin 2,9 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.