Valmet toimittaa BCTMP-tuotantolaitoksen muutoksen, levypuristimen ja kuljetusjärjestelmiä Estonian Cellin sellutehtaalle Viroon

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 9.8.2018 klo 11:00

Valmet on saanut Estonian Celliltä kaksivaiheisen tilauksen. Ensimmäisessä vaiheessa Valmet toimittaa valkaistun kemitermomekaanisen massan (BCTMP) tuotantolaitoksen muutoksen, joka kasvattaa tuotantoa ja vähentää höyryn, puhtaan veden ja kemikaalien kulutusta. Toisessa vaiheessa Valmet toimittaa levypuristimen ja yhdistävällä ohjausjärjestelmällä varustettuja kuljetusjärjestelmiä. Uudet koneet lisäävät tuotantokapasiteettia ja parantavat tuotantolinjan kustannustehokkuutta. Toinen vaihe kasvattaa vuosituotantoa.

Valmetin toimitus on osa Estonian Cellin 20 miljoonan euron kasvuinvestointiohjelmaa, jolla yhtiö saavuttaa 185 000 tonnin vuotuisen tuotantokapasiteetin ja tehostaa laitoksen toimintaa. Vuonna 2017 Estonian Cellin tuotantokapasiteetti oli 171 708 tonnia haapasellua, ja koko tuotanto meni vientiin.

Tilaus sisältyi Valmetin vuoden 2018 toisen neljänneksen tilauksiin. Tämänlaajuisen projektin arvo on yleensä 5-10 miljoonaa euroa. Linjan on määrä käynnistyä vuoden 2019 toisella neljänneksellä.

"Olemme valmiit aloittamaan investointiohjelman ensimmäisen vaiheen, jossa keskitytään tuotannon ja jätevedenkäsittelyn pullonkaulojen poistamiseen ja tehokkuuden parantamiseen. Toisessa vaiheessa olemme päättäneet investoida toiseen Valmetin levypuristimeen, jotta voimme kasvattaa tuotantokapasiteettiamme. Aiemmin asennettu levypuristin paransi käytettävyyttä ja vakautti tuotantoa, joten uskomme, että saavutamme tuotantotavoitteemme tällä investoinnilla", sanoo Estonian Cellin tehtaanjohtaja Lauri Raid.

"Arvostamme pitkäaikaista yhteistyötämme BCTMP-laitoksen parissa sekä toisen levypuristimen tilausta. Odotamme, että pääsemme näkemään suunnitelmien toteutumisen, ja odotamme myös yhteistyön jatkumista tässä uudessa projektissa", sanoo Valmetin mekaanisten kuitujen tuoteasiantuntija Mikael Ehrnholm.

Tietoa Valmetin toimituksesta
BCTMP-laitoksen muutos sisältää mekaanisen höyrynerottimen ja ruuvipuristimen uuden pesuvaiheen keskisakeuspumpulla sekä uuden loppupesuvaiheen lujarakenteisilla TwinRoll-puristimilla ennen flash-kuivainta. Lisäksi se sisältää käytössä olevan valkaisujärjestelmän uuden kokoonpanon ja uudelleenohjelmoinnin sekä automaation yksityiskohtaisen suunnittelun. Uusi levypuristin korvaa alkuperäisen levypuristimen. Se oli prototyyppi, joka ei täyttänyt odotuksia vakauden osalta. Toimitus sisältää myös levypuristimen mekaanisen asennuksen sekä käyttöönoton ja käynnistyksen valvonnan molemmissa vaiheissa.

Tietoja asiakkaasta Estonian Cell
Tuotanto Estonian Cellin Kundan haapasellutehtaassa käynnistyi vuonna 2006. Tämä 185 miljoonan euron investointi on yksi Viron viime vuosikymmenen suurimpia ulkomaisia investointeja uusiin laitoksiin. Yhtiö tuottaa korkealaatuista kemitermomekaanista haapasellua. Koko tuotanto viedään Euroopan ja Aasian markkinoille. Yhtiöllä on 89 työntekijää, ja sen arvoketju työllistää noin 500 ihmistä. Estonian Cellin omistaa Heinzel Holding GmbH, joka on Itävallan johtavia markkinasellun ja pakkauspaperin valmistajia.

Mikael Ehrnholm, tuoteasiantuntija, mekaaniset kuidut, Palvelut-liiketoimintalinja, Valmet, puh. 046 70 510 99 47

Per Jangdal, myyntipäällikkö, flash-kuivaus ja paalaus, Sellu ja energia -liiketoimintalinja, Valmet, puh. +46 70 312 9050

Valmet on maailman johtava prosessiteknologian, automaatioratkaisujen ja palvelujen toimittaja ja kehittäjä sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle. Tavoitteenamme on tulla maailman parhaaksi asiakkaidemme palvelussa.

Valmetin liikevaihto vuonna 2017 oli noin 3,1 miljardia euroa. Yli 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa, ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.

Lue lisää www.valmet.com, www.twitter.com/valmetglobal