Valmet toimittaa Södra Cellin Mörrumin sellutehtaan ruskean massan pesulaitoksen modernisoinnin

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 29.4.2016 klo 9:00

Valmet toimittaa liukosellulinjan ruskean massan pesulaitoksen modernisoinnin Södra Cellin Mörrumin sellutehtaalle Ruotsiin. Uudistus on osa Södra Cellin Mörrumin tehtaan pitkän aikavälin kehityshankkeen toista vaihetta.

Ruskean massan pesulaitoksen uudistaminen lisää tehtaan selluntuotantokapasiteettia 45 000 tonnilla. Projekti aloitetaan keväällä 2016 ja sen on arvioitu valmistuvan vuoden 2017 viimeisellä neljänneksellä.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2016 toisen vuosineljänneksen saatuihin tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta. Vastaavan laajuisen uudistuksen arvo on yleensä alle 10 miljoonaa euroa.

"Tämä askel on jatkoa liukosellulinjalla vuonna 2011 Valmetin kanssa aloitetulle hyvälle yhteistyölle. Tämä investointi mahdollistaa tuotannon kasvattamisen ja lisää mahdollisuuksiamme kehittää tuottamamme liukosellun laatua edelleen", sanoo Södra Cell Mörrumin tuotantoinsinööri ja projektipäällikkö Martin Säll.

Södra Cell Mörrumin tehtaan strategiaan kuuluu vuosien 2014-2020 välillä nostaa tuotantokapasiteettia ja laajentaa tuotantoa 380 000 tonnista vuodessa 500 000 tonniin vuodessa, josta 200 000 tonnia tulee olemaan korkealaatuista liukosellua.

Toimituksen tekniset tiedot

Ruskean massan pesulaitoksen modernisointi koostuu pääosin kolmen uuden Valmet TwinRoll -puristimen asennuksesta, joista kaksi sijaitsee ennen happivaihetta ja yksi ennen valkaisulaitosta.

"Valmet TwinRoll -puristimen uusin sukupolvi vie vedenpoiston ja pesun kokonaan uudelle tasolle. Puristimien avulla voidaan kasvattaa kapasiteettia jopa 30 %, parantaa massan koostumusta ja optimoida prosessia, samalla vähentäen samalla käyttö- ja kunnossapitokustannuksia. TwinRoll -puristimemme ovat osoittaneet vuosien aikana toimivuutensa useassa liukosellulinjassa. Olemme vakuuttuneita, että tämä on hyvä ratkaisu Mörrumin tehtaalle, ja odotamme erinomaista yhteistyötä myös tässä projektissa", sanoo Valmetin myyntipäällikkö Mikael Gustafsson.

Tietoa asiakkaasta Södra Cell

Södra on Etelä-Ruotsissa toimiva 51 000 metsänomistajan yhdistys. Yhdistys on kasvanut merkittäväksi sellun, puutuotteiden ja biopolttoaineiden tuottajaksi. Södralla on 3 800 työntekijää ja se on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Södra Skog, Södra Cell, Södra Timber ja Södra Interiör.

Södra Cell on yksi maailman suurimmista pitkäkuitusellun tuottajista, ja sillä on kolme tehdasta Ruotsissa: Mörrum, Mönsterås ja Värö. Södra Cell Mörrum tuottaa nykyään korkealaatuista sellua ja on Södran tehtaista ainoa, joka tuottaa tekstiilikuitua kasvavaan kysyntään.

Mikael Gustafsson, myyntipäällikkö, Sellu- ja energia -liiketoimintalinja, Valmet puh. +46 70 653 38 09

Valmetin liikevaihto vuonna 2015 oli noin 2,9 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.