Valmet levererar modernisering av brunmassatvätt till Södra Cell Mörrums massabruk

Valmet Corporations pressmeddelande den 29 april 2016 klockan 09:00. EET (Översättning)

Valmet kommer att leverera en modernisering av brunmassatvätten i dissolvinglinjen till Södra Cell Mörrums massabruk i Sverige. Ombyggnationen är det andra steget i ett långsiktigt initiativ hos Södra Cell Mörrum.

Ombyggnationen av brunmassatvätten kommer att öka produktionskapaciteten med 45 000 ton. Projektet påbörjas våren 2016 och beräknas starta upp under det fjärde kvartalet 2017.

Ordern inkluderas i Valmets orderingång för andra kvartalet 2016. Ordervärdet kommer inte att offentliggöras. En ombyggnad i den här omfattningen värderas normalt under 10 miljoner euro.

"Det framgångsrika samarbetet med Valmet kring dissolvinglinjen som påbörjades 2011 fortsätter nu med nästa steg. Investeringen möjliggör ökad produktionskapacitet och ökade förutsättningar för att ytterligare höja produktkvaliteten på vår dissolvingmassa", säger Martin Säll, driftingenjör och projektansvarig på Södra Cell Mörrum.

Under strategiperioden 2014-2020 kommer Södra Cell Mörrum stegvis erbjuda större volymer och utöka produktionskapaciteten från 380 000 ton till 500 000 ton varav 200 000 ton kommer bestå av högkvalitativ dissolvingmassa.

Tekniska detaljer om leveransen
Moderniseringen av brunmassatvätten består huvudsakligen av en installation av tre nya Valmet TwinRoll-pressar, två före syrgassteget och en före blekeriet.

"Den senaste Valmet TwinRoll-generationen tar avvattning och tvättning till en ny nivå genom att öka kapaciteten med upp till 30 procent, förbättra massakonsistensen, optimera driften och samtidigt minimera drifts- och underhållskostnader. Våra TwinRoll-pressar har visat sin funktionalitet i flera dissolvinglinjer genom åren. Vi är övertygade om att det här är en bra lösning för Mörrums bruk och ser fram emot ett gott samarbete även i det här projeket", säger Mikael Gustafsson, säljare på Valmet.

Om kunden Södra Cell
Södra är en ekonomisk förening med en medlemsbas på 51 000 skogsägare i södra Sverige. Södra har byggt upp en betydande produktion av pappersmassa, träprodukter och biobränslen.  Södra har cirka 3 800 medarbetare och har fyra affärsområden Södra Skog, Södra Cell, Södra Timber och Södra Interiör.

Södra Cell är en av världens största leverantörer av barrmassa och driver tre massabruk i Sverige; Mörrum, Mönsterås och Värö. Södra Cell Mörrum har idag en massa av hög kvalitet och är det enda av Södras bruk som producerar textilmassa, som är en snabbt växande produkt.

For further information, please contact:
Mikael Gustafsson, Sales Manager, Pulp & Energy Business Line, Valmet tel. +46 70 653 38 09

Valmet är den ledande globala utvecklaren och leverantören av teknik, automation och service inom massa-, pappers- och energiindustrin. Valmets mål är att ge sina kunder världens bästa service.

Valmet har omkring 1500 medarbetare i Sverige som jobbar i nära samarbete med ett stort antal kunder. I Sverige kommer tekniken i tre av fyra pappersbruk från oss. Vi har flera produktions- och R&D enheter varav de största finns i Göteborg, Karlstad och Sundsvall.

Valmets service inkluderar allt från outsourcing av underhåll till reservdelar och förbättringar av fabriker och anläggningar. Vårt starka teknikutbud omfattar såväl hela massafabriker och produktionslinjer för mjukpapper, kartong och papper, som kraftverk för produktion av bioenergi. Valmets avancerade automationslösningar sträcker sig från enstaka mätningar till omfattande, nyckelfärdiga automationsprojekt för hela anläggningar.

Valmets nettoomsättning 2014 var cirka 2,5 miljarder euro. Våra 12 000 medarbetare runt om i världen finns nära kunderna och arbetar för att förbättra deras resultat - varje dag. Valmets huvudkontor ligger i Esbo, Finland, och företaget är noterat på Nasdaq Helsingforsbörsen.

Mer information finns på www.valmet.se, www.twitter.com/valmetglobal