Arne Asplund Mechanical Pulping 2016 -palkinto Tomas Björkqvistille, Mikael Lucanderille ja Olli Tuoviselle

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 13.5.2016 kello 12.00

Vuoden 2016 Arne Asplund Mechanical Pulping -palkinto on myönnetty Tomas Björkqvistille, Mikael Lucanderille ja Olli Tuoviselle. Palkinto myönnetään kahden vuoden välein, ja sen tarkoituksena on edistää uuden teknologian kehittämistä suursaantomassan valmistamiseksi.

Palkittu tiimi on tehnyt systemaattista yhteistyötä laboratoriotutkimuksista käytäntöön osoittaakseen, että hypoteesi täysin uudenlaisesta hiomakivipinnasta pitää paikkansa. Keksinnön perusideana on päällystää metallisegmenteistä koostuva kivipinta timanttipinnoitteella. Tämä edellyttää, että pinnoitteen geometria ja timanttien kiinnitysmenetelmä ovat tarkoitukseen sopivia. Uusi timanttipäällysteinen hiomakivi tunnetaan myös nimellä Galileo teknologia. Tämä teknologia on jo vakiinnuttanut asemansa ja levinnyt ympäri maailmaa.

Keksinnön tärkein saavutus on puun hiontavaiheen energiansäästö, joka voi olla jopa 150 - 500 kWh tonnia kohti sellulajista ja muista toiminnallisista tekijöistä riippuen. Uusi teknologia alentaa myös sälöjen määrää merkittävästi.

Tietoa palkinnon saajista

Tomas Björkqvist suoritti tohtorin tutkinnon Tampereen teknillisessä yliopistossa vuonna 2002. Hänellä on takanaan pitkä akateeminen ura ja hän työskentelee nykyisin vanhempana tutkijana Tampereen teknillisessä yliopistossa.

Mikael Lucander valmistui maisteriksi Helsingin yliopiston polymeerikemian laitokselta. Hän teki pitkän uran tutkijana Keskuslaboratoriossa ja on nyt eläkkeellä. Hän osallistui palkittuun projektiin asiantuntijan asemassa.

Olli Tuovinen valmistui diplomi-insinööriksi Teknillisestä korkeakoulusta. Hän on työskennellyt useissa tuotannon tehtävissä Suomen metsäteollisuudessa ja on ollut viimeiset 30 vuotta Valmetin, Tampellan ja Metson palveluksessa. Hän toimii tällä hetkellä Valmetin tutkimus- ja kehityspäällikkönä.

Palkinto luovutetaan 27.9.2016 International Mechanical Pulping -konferenssissa. TAPPI-organisaatio isännöi tapahtumaa, joka järjestetään Jacksonvillessä, Floridan osavaltiossa USA:ssa.

Arne Asplund Mechanical Pulping -palkintosäätiö

Arne Asplund Mechanical Pulping -palkinnon tarkoituksena on edistää suursaantosellun uuden valmistusteknologian kehittämistä. Palkinto myönnetään yhdelle tai useammalle henkilölle, jolle halutaan antaa tunnustusta erinomaisesta saavutuksesta mekaanisen massanvalmistusteknologian tutkimus- ja kehitystyössä.

Arne Asplund Mechanical Pulping -voittajan nimeämisestä vastaava säätiö perustettiin vuonna 1985 kunnioittamaan Asplundin panosta sellu- ja paperiteollisuuden alalla ympäri maailmaa. Valmet on mahdollistanut palkinnon jakamisen tekemällä säätiölle lahjoituksen vuonna 1985. Säätiön puheenjohtajana on professori Göran Bengtsson.

Thomas Granfeldt, vanhempi projektipäällikkö, Sellu ja energia -liiketoimintalinja, Valmet ja vieraileva professori, Keski-Ruotsin yliopisto, puh. +46 70 630 33 93

Valmetin liikevaihto vuonna 2015 oli noin 2,9 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.

Lue lisää www.valmet.com, www.twitter.com/valmetglobal