Valmet uudistaa Ruotsin Mönsteråsissa sijaitsevan Södra Cellin sellutehtaan haihduttimet

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 16.6.2015 klo. 11.00

Valmet toimittaa haihdutuslaitoksen uudistuksen Ruotsin Mönsteråsissa sijaitsevalle Södra Cellin sellutehtaalle. Tällä uudistuksella saadaan vapautettua nykyisen haihdutuslinja nro 1:n kapasiteettia. Haihdutuslinja nro 2:n kapasiteetin nostaminen puolestaan parantaa höyrytaloutta. Toimituksen on suunniteltu tapahtuvan syksyllä 2016.

Tilauksen arvoa ei julkaista. Tämäntyyppisen ja -laajuisen projektin arvo on yleensä noin 10 miljoonaa euroa. Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2015 toisen neljänneksen saapuneisiin tilauksiin.

Tämä tilaus on seurausta samantyyppisestä Södra Cellin tehtaalla Värössä tehdystä laajasta haihdutuslaitoksen päivityksestä, jonka Valmet sai viime vuonna toteutettavakseen muiden saman tehtaan prosessialueiden päivitysten lisäksi.

"Odotamme innokkaasti tätä projektia ja olemme tyytyväisiä Valmetin tarjoamaan tekniseen konseptiin. Haihdutuslaitoksen toiminta paranee, energiatehokkuus lisääntyy ja liikevoitto kasvaa", kertoo Jonas Olander, Södra Cell Mönsteråsin projektijohtaja.

"Haihduttimen päivityksestä on paljon hyötyä Mönsteråsin tehtaalle. Pystymme parantamaan laitoksen höyrytaloutta ja hallitsemaan soodakattilaan johdettavan polttolipeän kuiva-ainepitoisuutta.  Lisäämme myös kuumennuspintojen pesumahdollisuuksia laitoksen käytettävyyden parantamiseksi. Jatkamme mielellämme hyvää yhteistyötä Södra Cellin kanssa", toteaa Fredrik Vedin, Valmetin EVAPS-tuotemyyntipäällikkö.

Toimituksen yksityiskohdat

Keittimestä tuleva mustalipeä väkevöidään tehtaan haihdutuslaitoksella. Haisdutusprosessissa haihdutettu vesi johdetaan takaisin sellun tuotantoprosessiin tehtaan vedenkulutuksen minimoimiseksi. Haihdutuksen jälkeen väkevöity mustalipeä poltetaan soodakattilassa höyryn tuottamiseksi ja keittokemikaalien talteen ottamiseksi.

Valmetin toimittamat uudet laitteet sisältävät kaksi putkihaihdutinta, kalvollisen palautusjäähdyttimen sekä neljä lipeän esilämmitintä. Tarkoituksena on toteuttaa myös putkijärjestelmän laaja päivitys sekä lauhteen käsittelyjärjestelmän integrointi ja päivitys.

Vuosien aikana Valmet on auttanut Mönsteråsin tehdasta vastaamalla useista erilaajuisista haihdutinpäivityksistä. Yhteistyö alkoi vuonna 2001, kun Valmet vaihtoi vaurioituneet lamellit TUBEL-lamelleihin ja asensi uuden TUBEL Super -sakeuttimen.

TUBEL vaihtaa vaurioituneita lamelleja Mönsteråsin tehtaalla.

Tietoa asiakkaasta Södra Cell
Södra on taloudellinen yhdistys, johon kuuluu noin 51 000 metsänomistajaa Etelä-Ruotsissa. Södra on merkittävä sellun, puutuotteiden ja biopolttoaineiden tuottaja. Södran palveluksessa on noin 3 500 ihmistä, ja liiketoiminta-alueita on kolme: Sögra Skog, Södra Cell ja Södra Wood (aiemmin Södra Timber ja Södra Interior).

Södra Cell on yksi maailman suurimmista havupuumassan tuottajista, ja yrityksellä on kolme sellutehdasta Ruotsissa: Mörrumin, Mönsteråsin ja Värön tehtaat. Södra Cell Mönsterås on Södran suurin sellutehdas, joka tuottaa vuosittain 750 000 tonnia sellua. Sähkön lisäksi tehdas toimittaa kaukolämpöä Mönsteråsin kuntaan sekä Södran sahalaitokselle. Tehdas toimittaa myös mäntyöljyä biopolttoaineeksi.

VALMET OYJ

Fredrik Vedin, tuotemyyntipäällikkö, EVAPS, Valmet, puh. +46 706 45 23 55

Valmet Oyj on johtava globaalisti toimiva teknologioiden, automaation ja palvelujen kehittäjä ja toimittaja sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle. Valmetin visiona on tulla maailman parhaaksi asiakkaidensa palvelussa.

Valmetin palvelut kattavat kaiken kunnossapidon ulkoistuksesta tehtaiden ja laitosten parannuksiin ja varaosiin. Vahvaan teknologiatarjontaamme sisältyvät sellutehtaat, pehmopaperin, kartongin ja paperin tuotantolinjat sekä bioenergiaa tuottavat voimalaitokset. Valmetin edistyneet automaatioratkaisut ulottuvat yksittäisistä mittauksista koko tehtaan laajuisiin automaation kokonaistoimitusprojekteihin.

Valmetin liikevaihto vuonna 2014 oli noin 2,5 miljardia euroa. Yhtiömme 12 000 ammattilaista työskentelevät lähellä asiakkaita eri puolilla maailmaa ja ovat sitoutuneet asiakkaittemme suorituskyvyn parantamiseen joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa, ja sen osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.

Lue lisää: www.valmet.com, www.twitter.com/valmetglobal