Valmetin uudet kalanteritelapinnoitteet maksimoivat suorituskyvyn ja kestävyyden

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 1.2.2024 klo 9.30

Valmet laajentaa telapinnoitevalikoimaansa lanseeraamalla kaksi uutta kalanteritelapinnoitetta. Uusissa Valmet Calender Roll Cover CL-W- ja CL-S-pinnoitteissa äärimmäinen kulutuskestävyys yhdistyy parhaaseen kuormituksen ja iskujen kestoon. Materiaaliteknologian parannusten ansiosta hiontavälit ovat pitkät vaikeimmissakin kalanterointiolosuhteissa kuten pehmyt- ja monitelakalantereissa. Graafisten papereiden lisäksi ne soveltuvat myös erikoispapereille sekä pakkauskartongeille.

”Valmet Calender Roll Cover CL-W tarjoaa parhaan kulutuskestävyyden, pitkät ajoajat, erinomaisen värähtelykestävyyden ja erittäin vakaan pinnan laadun. CL-W:n kehittämisessä päätavoitteena oli kulutuksenkeston parantaminen. Pinnoitteen poikkeuksellinen kestävyys on todistettu sekä laboratorio- että tehdasolosuhteissa. Esimerkiksi kevyesti päällystettyä paperia (LWC) valmistavalla tehtaalla telanvaihtovälin pituus jopa nelinkertaistui”, sanoo Tatu Pitkänen, telapinnoittteiden ja -huollon globaali teknologiapäällikkö Valmetilta.

”Valmet Calender Roll Cover CL-S on puolestaan kehitetty parantamaan lujuutta entisestään ja tarjoamaan parhaan iskunkestävyyden kovissa käyttöolosuhteissa. Nippikontakti on sileä ja elastinen. Koska CL-S:n kehittämisessä iskunkestävyys oli tärkein tavoite, tuotekehitysosastomme yhdisti polymeeriteknologiaa uusimpiin materiaalilisäaineisiin. Näin parannettiin komposiittirakenteen elastisuutta ja iskunkestävyyttä. Tämä vähentää äkillisten pinnoitevaurioiden, lommojen ja pintajälkien riskiä. Pidempi käyttöikä on todistettu esimerkiksi superkalanteroitua paperia (SC-A) valmistavalla paperitehtaalla, jossa oli toistuvasti pinnoitevaurioita korkean nippikuormituksen vuoksi”, sanoo Rob Stapels, telapinnoitteiden ja -huollon tuotepäällikkö Valmetilta.

Valmet Calender Roll Cover CL-W on erittäin hyvin kulutusta kestävä kalanteritelapinnoite, joka tarjoaa parhaimman suorituskyvyn värähtelyitä vastaan.

Merkittävät mahdollisuudet tuotannon tehostamiseen ja kustannussäästöihin

Valmet Calender Roll Cover CL-W ja CL-S säästävät kustannuksia kalanteritelojen pidempien ajoaikojen ansiosta. Tällöin telanvaihtoja on vähemmän ja hiontakustannukset ovat pienempiä. Myös kokonaiskustannukset ovat pienemmät, koska pinnoitteen käyttöikä on pidempi. Kulutusta kestävä CL-W antaa mahdollisuuden värähtelyyn ja seisokkiväleihin liittyvien tuotannon pullonkaulojen poistoon. CL-S voi parantaa tuotteen bulkkia, mikä pienentää kuitukustannuksia. Nämä parantavat tuotannon aika- ja materiaalitehokkuutta.

Tatu Pitkänen, globaali teknologiapäällikkö, telapinnoitteet ja -huolto, Palvelut-liiketoimintalinja, Valmet, puh. +358 40 869 7601

Tiina Olkkonen, johtaja, telapinnoitteet ja -huolto, Palvelut-liiketoimintalinja, Valmet, puh. +358 40 192 7088

Lisätietoja kalanteritelapinnoitteista: Valmet’s new premium calender covers – the ultimate high performers

Valmet on maailman johtava prosessiteknologian, automaatioratkaisujen ja palvelujen toimittaja ja kehittäjä sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle. Automaatiojärjestelmillämme ja virtauksensäätöratkaisuillamme palvelemme vielä laajempaa prosessiteollisuuden asiakaskuntaa. Yli 19 000 ammattilaistamme työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen – joka päivä.

Yhtiöllä on yli 220 vuoden teollinen historia ja vahva näyttö jatkuvasta parantamisesta ja uudistumisesta. Valmetin liikevaihto vuonna 2022 oli noin 5,1 miljardia euroa.

Valmetin osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä, ja yhtiön pääkonttori sijaitsee Espoossa.

Seuraa meitä valmet.fi | X | X (IR) | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram | Instagram (IR) |