Valmetin teknologia avainasemassa Metsä Groupin juuri käynnistyneellä Äänekosken biotuotetehtaalla

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 28.8.2017 klo 11:00

Metsä Groupin biotuotetehdas Äänekoskella käynnistettiin 15.8.2017. Valmet toimitti tehtaalle soodakattilan, sellun kuivatuslinjan, kaasutuslaitoksen, meesauunin, rikkihappolaitoksen sekä koko tehtaan kattavan Valmet DNA automaationjärjestelmän.

Valmetin toimittamat laitteet edustavat uusinta teknologiaa ja ovat erittäin energiatehokkaita. Toimittamamme kaasutusteknologia ja soodakattila maksimoivat bioenergian hyödyntämisen, eikä sellutehtaan tarvitse käyttää fossiilisia polttoaineita. Toimitettava soodakattila, sellun kuivatuslinja ja meesauuni ovat Euroopan suurimmat.

Tehtaan rakennustyöt alkoivat huhtikuussa 2015. Projekti eteni suunnitelmien mukaan ja se käynnistettiin täsmällisesti aikataulussa. Projektin toteutuksessa painotettiin erityisesti turvallisuutta. Myös Valmet panosti turvallisuustyöhön paikallisten työturvallisuusasiantuntijoiden ja aktiivisen alihankkijayhteistyön avulla. Tämän työn tuloksena Valmetin työturvallisuustaso oli erittäin hyvä näin suuressa projektissa.

"Tämä projekti on ollut meille tärkeä sekä teknologian että työllisyyden näkökulmasta. Pääosa toimittamastamme teknologiasta on suunniteltu ja valmisteltu Tampereella, Jyväskylässä, Ulvilassa ja Raisiossa. On ollut ilo vastata Metsä Groupin asettamaan haasteeseen tällaisen teollisuutta eteenpäin vievän suurinvestoinnin toteuttamisessa. Eri osapuolten läheinen yhteistyö mahdollistaa onnistumisen näin suuressa projektissa. Yhteistyömme Metsä Groupin kanssa on ollut avointa ja rakentavaa, ja olemme yhdessä työskennelleet oikeiden ratkaisujen löytämiseksi", sanoo Valmetin Sellu ja energia -liiketoimintalinjan johtaja Bertel Karlstedt.

"Olemme tehneet pitkään yhteistyötä Valmetin kanssa Suomen sellutehtaillamme. Valmet on ollut projektissa hyvä ja innovatiivinen kumppani, kun olemme rakentaneet maailmanluokan biotuotetehdasta Äänekoskelle", sanoo Metsä Groupin projektijohtaja Timo Merikallio.

Suomen metsäteollisuushistorian suurin investointi

Äänekoskelle rakennettava biotuotetehdas on metsäteollisuuden historian suurin investointi Suomessa. Metsä Groupin kokonaisinvestointi on noin 1,2 miljardia euroa. Biotuotetehdas saavuttaa nimellistuotannon noin vuoden kuluttua käynnistämisestä. Tehdas tuottaa 1,3 miljoonaa tonnia sellua vuodessa sekä muita biotuotteita kuten mäntyöljyä ja tärpättiä. Tuotekonseptia jo täydentäneitä uusia biotuotteita ovat kuoresta saatava tuotekaasu, tehtaan hajukaasuista valmistettu rikkihappo sekä lietteistä jalostettu biokaasu ja biopolttoainepelletit.

Äänekosken biotuotetehdas. Kuva Metsä Group

Tarkempia tietoja Valmetin teknologiatoimituksesta Äänekosken biotuotetehtaalle

Fyysisiltä mitoiltaan suurin Valmetin toimittamista laitteistoista on tehtaan soodakattila, jonka suunnittelukapasiteetti on 7 200 tonnia kuiva-ainetta päivässä. Äänekosken soodakattilassa on useita korkean sähkötehon ominaisuuksia mm. patentoitu savukaasujen lämmöntalteenotto polttoilmaan. Nämä ominaisuudet mahdollistavat 260 MW:n sähköntuotantotehon ja tehdas voikin myydä 1,4 kertaa enemmän sähköä sähköverkkoon kuin se itse kuluttaa.

Tuotettu sellu kuivataan sellun kuivatuslinjalla, missä massarata muodostetaan, puristetaan ja kuivataan ennen leikkaamista paaleiksi. Yksittäiset 250 kg:n paalit kääritään ja yhdistetään 2 000 kg:n yksiköihin kuljetusta varten.

Valmet DNA automaatiojärjestelmä toimii koko biotuotetehtaan prosessinohjaus- ja informaatiojärjestelmänä. Siinä on myös kuivatuskoneen koneohjaus- ja -säätöjärjestelmät. Automaatiojärjestelmää on myös mahdollista laajentaa uusilla ohjaimilla ja teollisen internetin sovelluksilla.

Biokaasun kaasutuslaitoksessa kuori kuivataan patentoidulla kaksipuolisella biomassaa kierrättävällä kuivatusprosessilla. Kuivattu kuori kaasutetaan tuotekaasuksi, jota käytetään polttoaineena meesauunissa.

Aktiivinen kalkki regeneroidaan meesauunissa, jossa käytetään biopolttoaineita. Kiinteä tuotejäähdytin luo uuden tason prosessilämmön talteenottamisessa.

Rikkihappolaitos edustaa Valmetin uusimpia innovaatioita, ja se on kehitetty erityisesti tällaiselle tehtaalle. Hajukaasuista tuotetaan uudella tekniikalla rikkihappoa, mikä tekee tehtaasta melkein omavaraisen rikkihapon osalta.

Tietoa asiakkaasta Metsä Group

Metsä Group on vastuullisen biotalouden edelläkävijä, jonka tuotteiden pääraaka-aine on uusiutuva puu pohjoisen kestävästi hoidetuista metsistä. Yhtiö keskittyy puunhankintaan ja metsäpalveluihin, puutuotteisiin, selluun ja ensikuitukartonkeihin sekä pehmo- ja ruoanlaittopapereihin. Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2016 oli 4,7 miljardia euroa, ja se työllistää noin 9 300 henkilöä. Konsernilla on toimintaa noin 30 maassa. Metsä Groupin emoyritys on Metsäliitto Osuuskunta, jonka omistaa noin 104 000 suomalaista metsänomistajaa.

Bertel Karlstedt, johtaja Sellu- ja Energia, Valmet, puh. +358 40 553 3859
Jari-Pekka Johansson, projektipäällikkö, Sellu- ja Energia, Valmet, puh. +358 40 830 4432

Lue lisää Metsä Groupin biotuotehtaasta: http://bioproductmill.com/

Valmetin liikevaihto vuonna 2016 oli noin 2,9 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.