Valmetin kehittynyt säätösovellus parantaa poltonhallintaa WestRockin Covingtonin-tehtaalla Virginiassa Yhdysvalloissa

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 4.5.2017 klo 11:00

Valmetin kehittynyt säätösovellus Valmet DNA FBB Combustion Manager on parantanut biomassakattilan poltonhallintaa WestRock-yhtiön Covingtonin-tehtaalla Virginian osavaltiossa Yhdysvalloissa.

Polton optimoinnilla tehdas on pystynyt maksimoimaan biomassakattilan höyryntuotannon ja nostamaan kattilan maksimikuormaa. Muita etuja ovat tasaisempi ja hallitumpi höyryntuotanto, eri vuorojen yhdenmukaisemmat ajotavat sekä parempi tulipesän symmetria ja ruiskuventtiilin säätö. Valmetin kehittynyt säätösovellus arvioi polttoaineen lämpöarvon reaaliaikaisesti sekä varmistaa tasaisen ja optimaalisen polttoaineen ja ilman suhteen.

Sovellus on alentanut jäännöshappea noin 0,3 prosenttiyksikköä, mikä nostaa kattilan hyötysuhdetta. Myös typenoksidipäästöt ja ammoniakin kulutus ovat pienentyneet. Lisäksi Valmetin kehittynyt kuormansäätö kohdistaa polttoainetarpeen syöttimien välillä sekä huomioi mahdolliset säätöön ja/tai mekaaniseen prosessiin liittyvät rajoitteet.

"Pystymme nyt ajamaan isompaa ja tasaisempaa kuormaa. Teimme keskimääräisen höyryntuotannon ennätyksen jo heti seuraavan kuukauden aikana", kertoo WestRockin voimalaitoksen käyttöpäällikkö Barry Hensley.

Poltonhallintasovellus on osa kattilalaitoksen Valmet DNA -automaatiojärjestelmää. Vuonna 2012 Covingtonin tehdas valitsi Valmetin automaation uuteen biomassapolttoiseen kuplaleijukerroskattilaansa. Järjestelmätoimitus kattoi kattilan, BoP-alueen, apulaitteet ja koulutussimulaattorin. Valmetin osaavan projektitiimin ja tehtaan henkilöstön tiivis yhteistyö mahdollisti pysymisen tiukassa aikataulussa.

"Valmetin sitoutuminen yhteiseen matkaan Covingtonin tehtaan kanssa teki mahdolliseksi tämän projektin, jonka takaisinmaksuaika on alle kuusi kuukautta. Ylitimme kaikki projektille asetetut tavoitteet säätöratkaisumme, biomassaosaamisemme ja tehtaan kanssa tekemämme hyvän yhteistyön ansiosta", sanoo Solution Manager David Eapen Valmetin Automaatio-liiketoiminnasta.

Teknistä tietoa Valmetin kehittyneestä prosessisäädöstä

Valmet DNA FBB Combustion Manager on kehittynyt säätösovellus kupla- ja kiertoleijukattiloiden polton optimointiin. Sillä hallitaan tuotannon, polttoaineen määrän tai laadun ja palamisolosuhteiden aiheuttamaa vaihtelua palamisprosessissa.

Sovellus tuo monia ympäristöön, käyttöön ja kustannuksiin liittyviä etuja. Se muun muassa vakauttaa palamisprosessia, nostaa kattilatehoa, laajentaa kattilan käyttöaluetta, vähentää savukaasujen jäännöshappea sekä pienentää typenoksidi- ja hiilimonoksidipäästöjä.

Valmet DNA FBB Combustion Manager -sovelluksella hallitaan tuotannon, polttoaineen määrän tai laadun ja palamisolosuhteiden aiheuttamaa vaihtelua palamisprosessissa.

Tietoja asiakkaasta WestRock

WestRock toimittaa asiakkailleen paperi- ja pakkausratkaisuja, jotka auttavat heitä menestymään. WestRockin 39 000 työntekijää tukevat asiakkaita eri puolilla maailmaa yli 250 toimipisteessä Pohjois-Amerikassa, Etelä-Amerikassa, Euroopassa ja Aasiassa.

David Eapen, Solution Manager, Yhdysvallat, Automaatio, Valmet, puh. +1-267 664 7856

Valmetin liikevaihto vuonna 2016 oli noin 2,9 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.