Valmet uudistaa savukaasujen rikinpoistojärjestelmän Rokitan sähkön ja lämmön yhteistuotantolaitoksessa Puolassa

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 3.1.2017 klo 11.00

Valmet uudistaa savukaasujen rikinpoistojärjestelmän (FGD) PCC Rokita SA:n sähkön ja lämmön yhteistuotantolaitoksessa (CHP), joka sijaitsee yhtiön kemiallisella tehtaalla Brzeg Dolnyssä Puolassa. Valmetin toimitus on osa projektia, jossa PCC Rokita SA tekee merkittävän investoinnin kolmen hiilikattilan savukaasujärjestelmän uudistamiseksi, jotta se vastaisi tulevaisuuden päästöraja-arvoja. Uudistamisprojektiin kuuluu tärkeimpien laitteiden uusiminen ja vaimentimen muutokset. Projekti on määrä saada päätökseen vuoden 2017 viimeisen vuosineljänneksen aikana.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2016 viimeisen vuosineljänneksen tilauksiin. Tämän tyyppisen ja laajuisen projektin arvo on yleensä noin 2 miljoonaa euroa.

"Tällaiset uudistamiset parantavat nykyisten voima- ja lämpölaitosten kestävyyttä ja ympäristösuorituskykyä. Tämä projekti on hyvä esimerkki Suomen ja Puolan tiimiemme vahvasta yhteistyöstä, minkä ansiosta pystymme parantamaan asiakkaan suorituskykyä", toteaa Markus Bolhàr-Nordenkampf, johtaja, energia ja palvelut, EMEA-alue, Valmet.

Teknistä tietoa Valmetin toimituksesta

Vuonna 1994 Valmet toimitti savukaasujen rikinpoistojärjestelmän PCC Rokita SA:n tehtaalle, joka oli Puolan ensimmäinen savukaasujen rikinpoistolaitos. Valmet on savukaasujen puhdistusteknologian toimittajien kärjessä ja hyvissä asemissa, kun pitää uudistaa mikä tahansa käytössä oleva päästöjen hallintajärjestelmä.

Valmetilla on parhaillaan menossa kahden vastaavanlaisen FGD-järjestelmän toimitus Ciech Soda Polska SA:n tehtaille Inowroclawiin ja Janikowoon.

"PCC Rokita FGD -laitoksen uudistaminen on osoitus koko elinkaaren kattavasta asiakastuestamme. Tämä projekti on yksi monista Valmetin toteuttamista savukaasujen puhdistamisjärjestelmän uudistamisista, joilla pidennetään laitoksen elinikää ja lisätään sen kapasiteettia ja tehokkuutta. Lisäksi se tekee tietä vastaaville parhaiden käytössä olevien tekniikoiden mahdollistamille projekteille", Hanna Niittyniemi, liiketoiminnan kehityspäällikkö, energia ja palvelut, EMEA-alue, Valmet toteaa.

Tietoja asiakkaasta PCC Rokita SA

PCC Rokita SA on yksi Puolan johtavista kemian alan yrityksistä, ja sillä on yli 70 vuoden historia. Se on myös suurin Ala-Sleesian yrityksistä. Yrityksen osakkeet noteerataan Varsovan pörssissä. Yrityksen omistaa saksalainen PCC SE -yritys, joka toimii kemiallisten raaka-aineiden, kuljetuksen, energian, hiilen, koksin, polttoaineiden, muovin ja metallurgian kansainvälisillä markkinoilla.

Markus Bolhár-Nordenkampf, johtaja, energia ja palvelut, EMEA-alue, Valmet, puh. +43 1 664 829 40 54

Valmetin liikevaihto vuonna 2015 oli noin 2,9 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.