Valmet toimittaa hienopaperilinjan Ittihad International Investmentille Arabiemiirikuntiin

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 29.3.2017 klo 11:00

Valmet toimittaa hienopaperilinjan Ittihad International Investment L.L.C.:lle Abu Dhabiin Arabiemiirikuntiin. Uuteen greenfield-tuotantolinjaan (PM 1) sisältyy laaja automaatiopaketti, ja sillä tullaan valmistamaan laadukkaita kirjoitus- ja painopaperilajeja kasvaville kotimaan, Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan markkinoille. Uusi tuotantolinja otetaan käyttöön vuoden 2018 lopussa.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2017 ensimmäisen vuosineljänneksen saatuihin tilauksiin.  Tilauksen arvoa ei julkisteta. Tämän kaltaisten ja laajuisen toimituksen arvo on tyypillisesti 45-70 miljoonaa. Tilaus vastaanotettiin China Light Industry International Engineering Co., Ltd -yrityksen kautta, joka toimii EPC-urakoitsijana (suunnittelu, hankinta ja rakennustyöt) vastuunaan koko tehdasalueen toimitus käyttövalmiina.

"Ittihad tulee mukaan paperinvalmistusliiketoimintaan ensimmäistä kertaa uudella OptiConcept M -koneellaan. Valmet pyrki helpottamaan Ittihadin monimutkaista investointipalapeliä toimimalla ohjaavana ja tukevana osapuolena myyntiprosessin alusta alkaen. Hyvät referenssit vahvistivat paperinvalmistuskonseptimme esittelyä. OptiConcept M -linja mahdollistaa korkean tuottavuus- ja resurssitehokkuuden, erinomaisen laadun ja alhaiset käyttökustannukset ", toteaa myyntijohtaja Antero Kunnari Valmetilta.

OptiConcept M -hienopaperikone

Toimituksen tekniset yksityiskohdat

Valmetin toimitus sisältää koko hienopaperinvalmistuslinjan massankäsittelylinjasta ja perälaatikosta rullaimelle. Toimitukseen sisältyy myös konerullavaunu, kaksi pituusleikkuria ja  laaja automaatiopaketti. Toimituksen teknologia- ja automaatiotarkaisut parantavat ajettavuutta, laatua sekä kustannus-, materiaali- ja energiatehokkuutta. Ratkaisuilla voidaan alentaa paperin neliömassaa heikentämättä jäykkyys- ja opasiteettiominaisuuksia, millä saavutetaan raaka-ainesäästöjä.

Viiraltaan 7100 mm leveällä paperikoneella valmistetaan päällystettyjä hienopaperilajeja (WFU). Koneen suunnittelunopeus on 1700 m/min ja kapasiteetti on 1200 tonnia vuorokaudessa.

Tietoja asiakkaasta Ittihad International Investment ja pääurakoitsijana toimivasta CLIEC:stä

Vuonna 2008 perustettu Ittihad International Investment -yhtiön kuuluu useita yrityksiä Lähi-Idässä. Ittihad Paper Mill (IPM) on ensimmäinen Persianlahden arabimaiden yhteistyöneuvoston alueella toimiva kirjoitus- ja painopaperituotantolaitos. Industrial City Abu Dhabissa (ICAD) ja 230 000 neliömetrin tontilla sijaitseva IPM on suurin tulostus- ja kirjoituspaperin valmistaja MENA:n (Lähi-itä ja Pohjois-Afrikka) alueella. Sen tuotanto kattaa noin 10 % MENA:n markkinoista.

Tammikuussa 1953 perustettu China Light Industry International Engineering Co., Ltd. (CLIEC) tarjoaa suunnittelu-, konsultointi- ja yleisiä projektisopimuspalveluita. Se on toiminut yli 5000 keskisuuressa ja suuressa hankkeessa kotimaassaan Kiinassa, ja yli 60 keskisuuressa ja suuressa projektissa useammassa kuin 20 muussa maassa.

Markus Laitila, yleistoiminto- ja kehitysjohtaja, Paperitehtaat, Valmet, puh. +358 40 575 1204

Antero Kunnari, myyntijohtaja, Kiina, Valmet, puh. +358 40 543 1036

Valmetin liikevaihto vuonna 2016 oli noin 2,9 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.