Tärkeä virstanpylväs saavutettu Turun Seudun Energiantuotannon Naantalin voimalaitosprojektissa - kattilan vesipainekoe suoritettu onnistuneesti

Valmetin sellu ja energialiiketoiminnan lehdistötiedote 1.2.2017 klo 09:00

Turun Seudun Energiantuotanto Oy:n (TSE:n) Naantalin voimalaitosprojektissa saavutettiin lauantaina 28.1.merkittävä virstanpylväs kun pääkattilassa ja putkistossa toteutettiin onnistuneesti vesipainekoe.

"Voimalaitosprojektimme on edennyt suunnitelmien mukaisessa aikataulussa ja kustannusbudjetissa - kiitos hyvän yhteistyön eri toimijoiden kesken. Onnistunut vesipainekoe luo edellytykset jatkaa asennuksia aikataulun mukaisesti", toteaa Turun Seudun Energiantuotanto Oy:n toimitusjohtaja Tapani Bastman.

"Vesipainekoe on merkittävä vaihe voimalaitosprojektissa. Kokeessa testattiin kattilan ja putkiston paineosien tuhansien hitsiliitosten pitävyys. Kattilan painerungon kokonaismassa on yli 2000 tonnia ja putkea on yhteensä yli 200 km. Nyt tehdyn hyväksytyn kokeen jälkeen pääsemme seuraavaan vaiheeseen, jossa tehdään kattilan ympärille eristyksiä ja sisälle muurauksia," sanoo Valmetin projektipäällikkö Tapani Nummelin.

Rakennustyöt voimalaitostyömaalla alkoivat vuonna 2014 ja laitos valmistuu kuluvan vuoden aikana.

Valmetilla merkittävä rooli uuden voimalaitoksen teknologiatoimittajana
Valmetin toimitus sisältää kiertoleijuteknologiaa hyödyntävän monipolttoainekattilalaitoksen, savukaasujen puhdistusjärjestelmät ja koko voimalaitoksen automaation.

"Turun Seudun Energiantuotannon voimalaitoshanke on kansainvälisessä kokoluokassa merkittävä hanke ja toimii erinomaisena kattilateknologian ja biopolttoaineen hyödyntämisen referenssinä hankkeisiimme eripuolilla maailmaa. Uusi voimalaitos on suuren kokoluokan monipolttoainelaitos, joka on suunniteltu käyttämään energiantuotannossa biopolttoaineita erittäin korkealla hyötysuhteella", sanoo Valmetin energialiiketoiminnan johtaja Kai Janhunen

Voimalaitoksen polttoaineteho on noin 430 MW, josta saadaan 146 MW sähköä ja 250 MW lämpöä. Monipolttoainevoimalaitoksessa voidaan käyttää polttoaineena puuta, turvetta, kivihiiltä ja öljyjalostamokaasua.

Uusi voimalaitos korvaa Naantalin vanhan, jo 50 vuotta käytössä olleen hiilivoimalaitoksen, ja luo edellytykset uusiutuvien polttoaineiden käytön lisäämiselle. Voimalaitos auttaa myös täyttämään Euroopan Unionin IEA-päästödirektiivin vaatimukset.

Tietoa Turun Seudun Energiantuotanto Oy:stä

Turun Seudun Energiantuotanto Oy tuottaa kaukolämpöä ja sähköä Turun ja Naantalin seudulle sekä prosessihöyryä lähistöllä sijaitsevien yritysten tarpeisiin. Yrityksen omistavat Turku Energia; Raision, Kaarinan ja Naantalin kaupungit sekä Fortum Power and Heat Oy.

Turun Seudun Energiantuotanto Oy:n (TSE:n) Naantalin voimalaitosprojekti valmistuu kuluvan vuoden aikana

Sellu ja energialiiketoiminta

Kai Janhunen, johtaja, energialiiketoiminta, Valmet, puh. +358 10 676 2602

Tapani Bastman, toimitusjohtaja, Turun Seudun Energiantuotanto, puh. +358 40 577 8122

Valmetin liikevaihto vuonna 2015 oli noin 2,9 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.