Valmetin toimittamat avainteknologia- ja automaatiolaitteet käynnistettiin Kotkamillsin tehtailla Suomessa

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 18.8.2016 klo 11:00

Kotkamillsin uudistettu kartonkikone 2 (BM 2) käynnistettiin 22. heinäkuuta yhtiön Kotkan tehtailla Suomessa. Valmet toimitti avainteknologia- ja automaationpaketin laajaan paperikoneen lajinvaihtoprojektiin. Projektissa painopaperituotantolinja (MFC) uudistettiin tuottamaan erilaisia taive- ja elintarvikekartonkeja.

"Kartonkikoneemme (BM 2) on ensimmäinen kone maailmassa, jossa dispersio-suojakerrospäällystys (barrier) tehdään suoraan kartonkikoneella. Täysin muovittomat -suojakerroskartongit voidaan kierrättää normaalien toimistopapereiden mukana. Kiinnostus uusia, kestävän kehityksen mukaisia tuotteita kohtaan on ollut valtavaa. Uusi kone tarjoaa laajan valikoiman mielenkiintoisia mahdollisuuksia jatkojalostajille, tuotemerkkien omistajille ja suunnittelijoille", kertoo Kotkamillsin toimitusjohtaja Markku Hämäläinen.

"Projektin aikataulu oli todella tiukka. Kotkamillsin omistajavaihdoksesta kartonkikoneen käynnistykseen kului alle kuusitoista kuukautta, mikä oli erittäin vähän. Olen todella tyytyväinen yhteistyöhön Valmetin kanssa ja siihen, kuinka hyvin Valmetin projektiorganisaatio oli valmistautunut näin laajaan hankkeeseen", kertoo Kotkamillsin projektijohtaja Stefan Fors.

Tietoja Valmetin toimituksesta

Valmetin toimitus käsitti laitteita massankäsittelyä varten, uuden päällystyskoneen sisältäen kaksi kerrostavaa verhopäällystysasemaa, tela-applikoivan teräpäällystysaseman, filmiliimapuristimen ja kaikki asiaankuuluvat päällysilmakuivaimet. Toimitukseen sisältyi myös pastakeittiön ja konekiertojen laitteita päällystystä ja filmiliimausta varten, keskiökäyttöinen rullain, kantotelaleikkuri, sekä kuivatusosan ja kalanterin uudistukset.

BM 2:n laajaan automaatiopakettiin kuului Valmet DNA -koneen ja sähkökäyttöjen ohjaukset sisältäen integroidun kunnonvalvonnan, Valmet IQ -laadunhallintakokonaisuuden sisältäen QCS:n, useita profiilitoimilaitteita ja radan ajettavuuden seuranta- ja valvontajärjestelmän. Automaation toimitukseen sellu- ja kemikaalikuumahierrelaitteistojen (CTMP) osalta kuului useita analysaattoreita ja mittareita mukaan lukien optimoivat prosessinohjaukset eri prosessivaiheita varten. Myös CTMP-laitos ja pastakeittiö on varustettu Valmet DNA -automaatiojärjestelmällä.

Kotkamills ja Valmet solmivat palvelusopimuksen, jotta BM 2:n päällysteprosessia kehitettäisiin entisestään korkealuokkaisen päällystetyn kartongin tuotantoa varten. Sopimukseen sisältyy sekä tehtaalla olevaa tukea että etäyhteystukea, jotta ongelmanratkaisu saadaan nopeutettua.

"Valmetin toimittavat laitteet ovat toimineet hyvin ilman suuria takaiskuja. Olemme myös ajaneet ensimmäiset barrier-päällysteajot menestyksekkäästi", kertoo Valmetin vanhempi projektipäällikkö Petri Aspholm.

Kotkamillsin henkilöstöä kuvattuna kartonkikoneen startissa 22.7.2016. Kotkamillin toimitusjohtaja Markku Hämäläinen kolmantena vasemmalta ja projektinjohtaja Stefan Fors eturivissä polvistuneena (toinen oikealta). Kuva Johanna Mäkelä.

Tietoa asiakkaasta Kotkamills Oy

Kotkamills Oy on suomalainen metsäteollisuusyritys, jolla on pitkät perinteet alalla 140 vuoden ajalta. Kotkamills kuuluu 2015 perustettuun Kotkamills Group Oyj:öön.

Kotkamills tuottaa taive- ja elintarvikekartonkeja, laminaattipapereita, impregnoituja tuotteita ja sahatavaraa. Sillä on kaksi tuotantolaitosta Suomessa ja yksi Malesiassa. Yhtiöllä on noin 500 työntekijää, joista enemmistö työskentelee Suomessa. Kotkamills Oy:n liikevaihto oli 266 miljoonaa euroa vuonna 2015.

Petri Aspholm, vanhempi projektipäällikkö, Paperitehtaat, Valmet, puh. +358 40 518 9109

Valmetin liikevaihto vuonna 2015 oli noin 2,9 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.