Valmetin kahdestuhannes Sym-tela Metsä Groupille Äänekoskelle

Valmet Jyväskylän lehdistötiedote 29.9.2016 klo 9.00

Valmetin Jyväskylän paperikonetehtaalta on valmistunut kahdestuhannes taipumasäädettävä eli ns. Sym-tela. Telan lopullinen määränpää on Metsä Groupin biotuotetehdas Äänekoskella, jossa se asennetaan osaksi tehtaan sellunkuivatuslinjaa. Merkkitelan valmistumista juhlitaan tänään 29.9.2016 Jyväskylän paperikonetehtaalla tehtaan tuotannon väen ja asiakkaan edustajien läsnäollessa.

Taipumasäädettäviä Sym-teloja käytetään paperi-, kartonki- ja sellunkuivatuskoneiden puristinosalla veden poistamiseksi massarainasta puristamalla tai kalanterissa parantamassa lopputuotteen laatua.  Sym-telan ja sen vastatelan muodostaman telanipin kuormitusta eli puristusvoimaa voidaan taipumasäädettävyyden ansiosta säätää yksilöllisesti. 1990-luvun alkupuolen jälkeen valmistetut Sym-telat ovat lisäksi ns. vyöhykesäädettäviä, jolloin kuormitusta voidaan säätää vielä tarkemmin vyöhykkeittäin. Näin paperi-, kartonki- tai massarainan kuivuus ja profiili saadaan mahdollisimman tasaiseksi.

Äänekoskelle toimitettava Sym-tela asennetaan tehtaan sellunkuivatuslinjan puristinosalle. Toimitus on osa Valmetin laitetoimitusta, johon kuivatuslinjan lisäksi sisältyy soodakattila, kaasutuslaitos, meesauuni ja tehtaan laajuinen Valmet DNA -automaatiojärjestelmä. Metsä Groupin biotuotetehdas käynnistyy syksyllä 2017.

Sym-teloja on valmistettu Valmetin Jyväskylän yksikössä vuodesta 1978 lähtien. Sym-tela on yksi paperi-, kartonki- ja sellukuivauskoneen avainkomponentteja, joka vaikuttaa ratkaisevasti koneella valmistettavan lopputuotteen laatuun. Valmetissa kaikki Sym-telat valmistetaan Jyväskylän paperikonetehtaalla, jossa näiden telojen valmistusta varten on oma tuotantoverstas. Jyväskylässä valmistuu nykyisin noin 40-50 Sym-telaa vuosittain.

Mikko Osara, Paperitehtaat-liiketoimintayksikön johtaja
mikko.osara@valmet.com
puh. 040 841 8804

Valmet on maailman johtava teknologian, automaation ja palveluiden toimittaja ja kehittäjä sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle. Valmetin visiona on tulla maailman parhaaksi asiakkaidensa palvelussa.

Valmetin asiakkailleen tarjoamat palvelut kattavat kaiken kunnossapidon ulkoistuksesta tehtaiden ja voimalaitosten parannuksiin ja varaosiin. Vahvan teknologiatarjonnan ytimen muodostavat sellutehtaat, pehmopaperin-, kartongin- ja paperinvalmistuslinjat ja bioenergiaa tuottavat voimalaitokset. Valmetin edistyksellisiin automaatioratkaisuihin sisältyvät niin yksittäiset mittaukset kuin koko tehtaan kattavat avaimet käteen automaatioprojektit.

Valmetin liikevaihto vuonna 2014 oli noin 2,5 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.