Valmet toimittaa laajan kartonkikoneuusinnan Arkhangelsk PPM:lle Venäjälle

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 4.10.2016 klo 10.00

Valmet toimittaa laajan kartonkikone- ja automaatiouusinnan Arkhangelsk Pulp & Paper Mill:n (PPM) tehtaalle Venäjälle. Kartonkikone 2:lle (BM 2) toimitettava projekti on jatkoa Valmetin aiemmin tänä vuonna tekemälle esisuunnittelulle.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2016 kolmannen vuosineljänneksen saatuihin tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta. Tämän kaltaisten toimitusten arvo on tyypillisesti 50-60 miljoonaa. Koneuusinta on osa Arkhangelskin suurempaa investointiprojektia "Reconstruction of board department", jonka kokonaisarvo on 8,8 miljardia ruplaa (noin 125 miljoonaa euroa).

Toimitus sisältää uuden Valmetin OptiConcept M -kartonkikoneen märän pään, useita parannuksia kuivatusosaan, täysin uuden koneen kuivan pään ja koneohjausjärjestelmäuusinnan. Uusinnan tavoitteena on lisätä tuotantoa 30 %:lla. Uudistettu kone otetaan käyttöön vuoden 2018 jälkimmäisellä puoliskolla.

"Valmetin OptiConcept M -kartonginvalmistuslinja keskittyy alhaisiin käyttökustannuksiin yhdistettynä korkealaatuisten paperilajien energiatehokkaaseen ja joustavaan tuotantoon. Meillä on useita erinomaisia referenssejä todentamassa näitä tuloksia. Lisäksi ainutlaatuisen laaja tarjoomamme auttoi erottumaan kilpailijoistamme. Projekti jatkaa hyvää yhteistyömme Arkhangelskin kanssa - olemme aiemmin toimitteet heille useita sellu- ja paperiteollisuuden tuotteita viimeisimpänä sellutehtaan uusinnan ja kaksi uudentyyppistä jauhin linjaa", sanoo Vesa Simola, EMEA-alueen johtaja Valmetilta.

Toimituksen tekniset yksityiskohdat

Valmetin laaja kartonkikone- ja automaatiouusinta sisältää pulppeita, massan syöttölaitteistot
pinta- ja pohjakerroksia varten, kaksi OptiFlo Fourdrinier -perälaatikkoa, OptiFormer Multi -viiraosan, OptiPress Linear -puristinosan, paperikoneen kudokset starttivaihetta varten, kuivatusosan uusinnan, OptiCalender Compact -kalanterin, OptiReel-rullaimen, automaattiset siirtokiskot ja OptiWin Drum -kantotelaleikkurin ja laitteisiin liittyvät ilmajärjestelmät. Valmet IQ-laadunmittausjärjestelmä, Valmet DNA-prosessinohjausjärjestelmä ja kostutuslaite sisältyvät automaatiouudistukseen. Toimituksessa on myös puoliautomaattinen tampuuritelojen palautusjärjestelmä ja asiakasrullien kuljetusjärjestelmä.

"Asiakas arvosti, että OptiConcept M -linja ei sisällä kantileveerauspalkkeja viiranvaihtoa varten ja perustuksiin tarvitsee tehdä vain pieniä muutoksia. Myös tilantarve on pienempi verrattuna perinteisiin märän pään ratkaisuihin. OptiCalender Compact -kalanterin erittäin helppo käyttöönotto nousi tärkeäksi tekijäksi", kommentoi Valmetin vanhempi myyntipäällikkö Pekka Turtinen.

Viiraltaan 7 000 mm leveä BM 2 tuottaa aallotuskartonki- ja kraftlainer-lajeja neliöpainoalueella 90 - 200 g/m2. Uusien osien suunnittelunopeus 1 000 m/min. Koneen vuosituotanto on noin 330 000 tonnia.

Tietoa asiakkaasta Arkhangelsk PPM

Arkangelin PPM (APPM) on yksi johtavista sellu- ja paperitehtaista Venäjällä ja Itä-Euroopassa. Tehdas on keskittynyt sellu-, kartongin ja paperin tuotantoon. Itävaltalainen Pulp Mill Holding GmbH omistaa tehtaan. Tehdas tuottaa 850 000 tonnia sellua ja 500 000 tonnia kartonkia vuodessa.

Arkhangelsk Pulp & Paper Mill Novodvinskissa Venäjällä

Vesa Simola, EMEA-alueen johtaja, Valmet, puh. +358 10 672 3092

Ivan Gubin, myyntijohtaja, Venäjä, Valmet, puh. +7 812 332 3650

Valmetin liikevaihto vuonna 2015 oli noin 2,9 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.