Valmet toimittaa laadunhallintajärjestelmän Tembec Tartasin sellutehtaalle Ranskaan

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 16.9.2016 klo 11.00

Tembec-konserniin kuuluva erikoisliukosellua valmistava tehdas Tartasissa Ranskassa on tilannut sellunkuivauskoneelleen Valmet IQ -laadunhallintajärjestelmän ja laajennuksen nykyiseen Valmet DNA -automaatiojärjestelmäänsä. Investoinnin tavoitteena on prosessin stabilointi ja erilaisten muutostilanteiden, kuten käyntiinajojen, katkojen ja nopeusmuutosten aiheuttamaa hävikkiä. Uusi laadunhallintajärjestelmä otetaan käyttöön lokakuussa 2016.

Tilaus sisältyi Valmetin vuoden 2016 toisen neljänneksen saatuihin tilauksiin. Tyypillisesti tämän kaltaisen automaatiojärjestelmätoimituksen arvo on alle miljoona euroa.

"Kun päätimme uudistaa automaatio- ja laadunhallintajärjestelmiämme vanhentuneiden laitteiden korvaamissuunnitelmamme mukaisesti, vaihtoehtoina olivat nykyinen toimittajamme ja Valmet. Valitsimme Valmetin, koska sen järjestelmässä on parempi reagointikyky ja saamme mahdollisesti laatuetuja", sanoo projektiosaston johtaja Ludovic Berdinel Tembec Tartasin tehtaalta.

"Tehdas vakuuttui kyvystämme parantaa sellunkuivauskoneen suorituskykyä automaatioratkaisullamme ja prosessiosaamisellamme", toteaa Ranskan ja Pohjois-Amerikan myyntijohtaja Boris Hosteins Valmetin Automaatio-liiketoimintayksiköstä.

Teknistä tietoa toimituksesta

Valmetin uusi laadunhallintajärjestelmä korvaa toisen toimittajan vanhentuneen järjestelmän. Toimitukseen kuuluvat Valmet IQ -mittausjärjestelmä, johon sisältyy mittapalkki, neliöpaino- ja kosteusanturit sekä lisäksi laatusäädöt sekä -raportointi. Valmet IQ yhdistää laadunhallintajärjestelmän tärkeimmät elementit eli mittaukset, säädöt, profiilitoimilaitteet, kunnonvalvonnan ja vianilmaisun samaan asiakastarpeiden mukaan skaalautuvaan järjestelmään. Sen kaikki osat sopivat yhteen eri sukupolvia edustavien Valmet-tuotteiden kanssa, mikä varmistaa investoinnin kannattavuuden myös pitkällä tähtäimellä ja nykyisen laitekannan tehokkaan hyödyntämisen.

Samassa yhteydessä Valmet laajentaa myös tehtaan sellunkuivausprosesseissa neljä vuotta käytössä ollutta Valmet DNA -automaatiojärjestelmää. Toimitukseen kuuluu mm. 650 uutta I/O-liityntöjä, jotka korvaavat vanhentuneet ohjelmoitavat logiikat.

Tietoja asiakkaasta Tembec Tartas SAS

Tembec Tartas SAS on johtava erikoisliukosellun toimittaja, jonka tuotteita käytetään muun muassa kosmetiikka-, lääke-, elintarvike- ja rakennusteollisuudessa. Sen emoyhtiö Tembec on iso, monialainen ja integroitunut metsäteollisuuskonserni, joka on alallaan kestävän metsänhoidon edelläkävijä maailmassa. Yhtiön tärkeimmät toiminnot sijaitsevat Kanadassa ja Ranskassa.

Boris Hosteins, myyntijohtaja, Ranska ja Pohjois-Afrikka, Automaatio, Valmet, puh. +33 557 921083

Valmetin liikevaihto vuonna 2015 oli noin 2,9 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.