Valmet toimittaa ensimmäisen jätteenpolttokattilan Kiinaan

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 19.9.2016 klo 12:00

Valmet ja Zibo Green Energy New Energy Co., Ltd. ovat solmineet sopimuksen kiinteäjätepolttoainetta käyttävän kattilalaitoksen toimittamisesta Zibo Green Energyn uuteen voimalaitokseen. Voimalaitos rakennetaan Ziboon, joka sijaitsee Shandongin maakunnassa Kiinassa. Uusi jätevoimalaitos toimittaa sähköä valtakunnan sähköverkkoon.

Tilaus sisältyi Valmetin vuoden 2016 toisen neljänneksen tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta.

Zibo Green Energyn investointi tehokkaaseen jätevoimalaratkaisuun mahdollistaa korkean hyötysuhteen tehokkaan sähkön ja lämmön yhteistuotannon avulla ja tukee lisäksi kiertotalousajattelua. Asennustöiden on suunniteltu alkavan helmikuussa 2017 sekä sähkön ja lämmön tuotannon vuoden 2017 loppuun mennessä.

"Valmetin tehokkaan kattilateknologian ja tuotantolaitteiston luotettavuuden avulla tavoitteenamme on saavuttaa korkea taloudellinen tehokkuus, mukaan lukien huoltojen ja seisokkien määrän vähentäminen", sanoo Zibo Green Energy New Energy Co., Ltd:n toimitusjohtaja Shengquan Wang.

"Tämä on Valmetin ensimmäinen jätevoimalaitostoimitus Kiinaan. Olemme kehittäneet jätevoimalaitoskonseptiamme erityisesti tämän kaltaisiin voimalaitoksiin. Ratkaisu mahdollistaa erinomaisen hyötysuhteen korkeiden höyryarvojen avulla, jotka voidaan saavuttaa myös poltettaessa kierrätyspolttoainetta. Jätteen hyödyntäminen energiantuotannossa vähentää merkittävästi hiilidioksidipäästöjä fossiilisten polttoaineiden käyttöön verrattuna", sanoo Valmetin sähkön ja lämmön tuotannon johtaja Kai Janhunen.

Teknistä tietoa toimituksesta

Valmetin toimitukseen sisältyy CYMIC-kattila, johon kuuluu lisäksi polttoainesäiliö. Kattila hyödyntää kiertoleijuteknologiaa. Uuden laitoksen höyryteho on 108 MW ja sen sähköntuotantoteho on noin 35 MW.

Uusi voimalaitos käyttää polttoaineena vuosittain noin 350 000 tonnia jätepolttoainetta. Kevyttä polttoöljyä käytetään ainoastaan kattilan käynnistykseen. Jätepohjaisessa polttoaineessa on kohtuullisen korkea määrä klooria ja emäksisiä yhdisteitä. Valmetin kiertoleijuteknologian avulla nämä päästöt kuitenkin hallitaan tehokkaasti.

Tietoa asiakkaasta Zibo Green Energy

Zibo Green Energy New Energy Co., Ltd. on erikoistunut sähkön ja lämmön tuotantoon yhdyskuntajätteestä. Yritys on osa Hangzhou Jinjiang Group Co., Ltd:tä.

Kai Janhunen, johtaja, sähkön ja lämmön tuotanto, Valmet, puh. +358 10 676 2602

Xin Bo, myyntipäällikkö, sähkön ja lämmön tuotanto, Kiina, Valmet, puh. +86 139 1010 7348

Valmet on maailman johtava teknologian, automaation ja palveluiden toimittaja ja kehittäjä sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle. Valmetin visiona on tulla maailman parhaaksi asiakkaidensa palvelussa.

Valmetin asiakkailleen tarjoamat palvelut kattavat kaiken kunnossapidon ulkoistuksesta tehtaiden ja voimalaitosten parannuksiin ja varaosiin. Vahvan teknologiatarjonnan ytimen muodostavat sellutehtaat, pehmopaperin-, kartongin- ja paperinvalmistuslinjat ja bioenergiaa tuottavat voimalaitokset. Valmetin edistyksellisiin automaatioratkaisuihin sisältyvät niin yksittäiset mittaukset kuin koko tehtaan kattavat avaimet käteen automaatioprojektit.

Valmetin liikevaihto vuonna 2014 oli noin 2,5 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.