Valmet toimittaa savukaasujen rikinpoisto- ja typenpoistojärjestelmän CIECH Soda Polska S.A.:lle

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 27.8.2015 klo 10.00

Valmet on allekirjoittanut sopimuksen CIECH Soda Polska S.A.:n kanssa savukaasujen rikinpoisto- ja typenpoistojärjestelmän toimittamisesta Soda Polskan sähkön ja lämmön yhteistuotantolaitokseen (CHP) Inowroclawiin Puolaan. Investointi pidentää yhteistuotantolaitoksen käyttöikää sekä vähentää laitoksen rikkidioksidi- ja hiukkaspäästöjä.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2015 kolmannen neljänneksen saapuneisiin tilauksiin. Tilauksen arvo on noin 40 miljoonaa euroa.

"Valitsimme Valmetin toimittajaksi, koska heidän ratkaisunsa oli kokonaisuutena kilpailukykyisin. Valmetin märkää kalkkikiveä käyttävä savukaasujen rikinpoistoratkaisu (FGD) tarjoaa alhaisimmat käyttökustannukset. Olimme myös erittäin tyytyväisiä siihen, että Valmet onnistui optimoimaan kattiloiden seisokkien keston ja ajoituksen rakennusvaiheessa ja pitämään näin kemiallisen tehtaan tuotantomenetykset mahdollisimman pieninä", sanoo Jacek Gajdka, CIECH Soda Polskan investointijohtaja ja hallintoneuvoston jäsen.

"Valmet on viime vuosina toteuttanut merkittäviä kattiloiden uusintoja ja uusien kattiloiden toimitusprojekteja Puolassa. Tämä savukaasujen puhdistustilaus vahvistaa entisestään asemaamme Puolan energiaratkaisujen markkinoilla. Se on myös osoitus ympäristöratkaisujemme kilpailukyvystä tämän kokoluokan hiilikattiloissa.  Olemme iloisia siitä, että CIECH Soda Polska on luottanut meihin ja antanut tämän tärkeän projektin hoidettavaksemme Inowroclawissa", sanoo Valmetin Puolan toimintojen johtaja Roman Szerszen.

Inowroclawin kemiallinen tehdas (valokuva: CIECH Soda Polska S.A.)

Toimituksen tekniset tiedot

Inowroclawin sähkön ja lämmön yhteistuotantolaitos koostuu neljästä hiilikäyttöisestä OP-110-kattilasta, ja se tuottaa energiaa puolalaisen CIECH-konsernin omistamalle Inowroclawin kemialliselle tehtaalle. Yhteistuotantolaitos sisältyy Puolan kansalliseen siirtymäsuunnitelmaan, jolla tavoitellaan yhdenmukaisuutta teollisuuden päästödirektiivin kanssa, ja laitoksen on noudatettava tiukkoja vuosittaisia rikkidioksidin, typen oksidien ja hiukkasten päästörajoja vuodesta 2017 alkaen.

Valmetin toimituslaajuuteen sisältyy märkään kalkkikiveen perustuvan savukaasujen rikinpoistojärjestelmän (FGD) toimitus kaikkien neljän toiminnassa olevan hiilikattilan savukaasujen rikinpoistoa varten. Lisäksi toimitukseen sisältyy selektiivinen katalyyttinen pelkistysjärjestelmä (SCR), joka asennetaan kuhunkin kattilaan savukaasujen typenpoistoa varten. Jokaiseen kattilaan tulee lisäksi uusi pyörivä ilman esikuumennin ja savukaasutuuletin kattiloiden käyttöiän pidentämiseksi.

Märkään kalkkikiveen perustuvan FGD-ratkaisun kaupallinen käyttö aloitetaan suunnitelmien mukaan kesäkuussa 2017. Ensimmäinen SCR-asennus otetaan käyttöön kesäkuussa 2016 ja viimeinen lokakuussa 2018.

"Märkään kalkkikiveen perustuvan FGD-ratkaisumme etuna ovat kalkkikivisorbentin suhteellisen alhaiset kustannukset sekä rakennusteollisuudessa monenlaisiin sovelluksiin käyttökelpoisen kauppalaatuisen kipsin tuotanto. Märkää kalkkikiveä käyttävä FGD-prosessi on lisäksi vakiintunutta teknologiaa, jota on käytetty eri puolilla maailmaa ja jonka luotettavuus on todettu käytännössä", sanoo Valmetin Keski-Euroopan myyntipäällikkö Frank Ligthart.

Tietoja asiakkaasta, CIECH Soda Polska S.A.:sta

CIECH Soda Polska S.A. on CIECH-konsernin kokonaan omistama tytäryhtiö, jolla on kaksi soodatehdasta Puolassa, toinen Inowroclawissa ja toinen Janikowossa. Se on ainoa yhtiö Puolassa, joka tuottaa tiheää ja kevyttä kalsinoitua soodaa. Lisäksi se valmistaa märkää ja kuivaa haihdutussuolaa. Muita yhtiön valmistamia tuotteita ovat leivinsooda, kalsiumkloridi, saostettu kalsiumkarbonaatti, imeytysmassat, suolaseokset, nitraattipitoinen säilöntäsuola, suolatabletit ja hiilidioksidi. Tärkeimpiä asiakkaita ovat puolalaiset ja kansainväliset lasinvalmistajat, puolalaiset lasitehtaat, pesuainevalmistajat, kemianteollisuus, metalliteollisuus, elintarviketeollisuus, rehuteollisuus, lääketeollisuus, vedenkäsittelysektori ja kotitaloudet.

Frank Ligthart, myyntipäällikkö, Keski-Eurooppa, Valmet, puh. +358 40 561 9612

Tarja Korhonen, myyntipäällikkö, Ympäristöjärjestelmät, Valmet, puh. +358 40 830 4433

Roman Szerszen, Valmetin Puolan toimintojen johtaja, puh. +48 601 287 150

Valmet on maailman johtava teknologian, automaation ja palveluiden toimittaja ja kehittäjä sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle. Valmetin visiona on tulla maailman parhaaksi asiakkaidensa palvelussa.

Valmetin asiakkailleen tarjoamat palvelut kattavat kaiken kunnossapidon ulkoistuksesta tehtaiden ja voimalaitosten parannuksiin ja varaosiin. Vahvan teknologiatarjonnan ytimen muodostavat sellutehtaat, pehmopaperin-, kartongin- ja paperinvalmistuslinjat ja bioenergiaa tuottavat voimalaitokset. Valmetin edistyksellisiin automaatioratkaisuihin sisältyvät niin yksittäiset mittaukset kuin koko tehtaan kattavat avaimet käteen automaatioprojektit.

Valmetin liikevaihto vuonna 2014 oli noin 2,5 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.