Valmet toimittaa OptiConcept M -hienopaperilinjan APRILille Indonesiaan

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 30.6.2015 klo 14:00

Valmet toimittaa hienopaperia valmistavan OptiConcept M -tuotantolinjan APRILin tehtaalle Pangkalan Kerinciin, joka sijaitsee Riaun maakunnassa Indonesiassa. Uuden tuotantolinjan on määrä valmistaa huippulaatuista digitaalivalmista hienopaperia. Tämä lisää yrityksen kykyä valmistaa lisäarvoa omaavia tuotteita uusiutuvista luonnonvaroista. Uuden koneen on suunniteltu käynnistyvän vuoden 2016 kolmannella vuosineljänneksellä.

Tilaus sisältyi Valmetin vuoden 2015 ensimmäisen neljänneksen saatuihin tilauksiin. Tilauksen arvoa ei kerrota julkisuuteen.

Valmetin ensimmäinen OptiConcept M -linja hienopaperin valmistusta varten

OptiConcept M on Valmetin modulaarinen kartongin ja paperinvalmistus konsepti, joka mahdollistaa huomattavat säästöt energian, veden ja raaka-aineen kulutuksessa. Konsepti sai tunnustusta suomalaisessa muotoilukilpailussa 2014.

APRILin tehtaan uusi PK3 on Indonesian ensimmäinen OptiConcept M -linja. Tämä on myös ensimmäinen kerta, kun uusinta OptiConcept M teknologiaa hyödynnetään hienopaperin tuotannossa.

"Tämän teknologia investoinnin avulla voimme vastata paremmin APRIL-konsernin lippulaivamerkin, korkealaatuisten PaperOneTM-tuotteiden, kasvavaan maailmanlaajuiseen kysyntään. Uuden teknologian käyttöönotto mahdollistaa monipuolisten tuotteiden tarjoamisen vastaamaan erityisesti kuluttajien korkealaatuisten digitaalisten paperituotteiden tarpeita", sanoo APRIL-konsernin Indonesian toimintojen toimitusjohtaja Tony Wenas.

"Valmetin OptiConcept M -linja keskittyy alhaisiin käyttökustannuksiin yhdistettynä korkealaatuisten paperilajien energiatehokkaaseen ja joustavaan tuotantoon. Tekemämme teknologiset innovaatiot ovat tärkeä osa tuotantolinjan kokonaistehokkuuden saavuttamisessa", sanoo Valmetin Paperit-liiketoimintalinjan johtaja Jari Vähäpesola.

Valmetin toimitus sisältää kokonaisen hienopaperin valmistuslinjan, joka kattaa kaiken massanvalmistuksesta rullaimeen mukaan lukien automaatiojärjestelmät. Toimitus sisältää myös uuden pituusleikkurin. Uusi 7,1 metriä leveä (viiran leveys) kone tuottaa päällystämätöntä hienopaperia, jonka neliöpaino on 40-120 g/m2. Koneen päivittäinen tuotantokapasiteetti on noin 900 tonnia, ja suunnittelunopeus on 1 400 m/min.

Valmetin hienopaperia valmistava OptiConcept M -linja.

Tietoa asiakasyritys APRILista

APRIL (Asia Pacific Resources International Limited) valmistaa ja toimittaa kuitua, sellua ja paperia. Yritys palvelee asiakkaitaan myynti- ja markkinointiverkostonsa kautta Indonesiassa, Intiassa, Japanissa, Kiinassa, Euroopassa sekä kansainvälisillä markkinoilla. Yritys on perustettu vuonna 1993. Sen pääkonttori on Singaporessa, ja valmistustuotanto sijaitsee Riaun maakunnassa Kerincissa. Yritys vie paperituotteitaan 75 maahan.

VALMET OYJ

Jari Vähäpesola, johtaja, Paperit-liiketoimintalinja, Valmet, puh. +358 40 558 6555
Aki Niemi, aluejohtaja, Kiina, Valmet, tel. +86 150 2669 2016

Valmet on maailman johtava teknologian, automaation ja palveluiden toimittaja ja kehittäjä sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle. Valmetin visiona on tulla maailman parhaaksi asiakkaidensa palvelussa.

Valmetin asiakkailleen tarjoamat palvelut kattavat kaiken kunnossapidon ulkoistuksesta tehtaiden ja voimalaitosten parannuksiin ja varaosiin. Vahvan teknologiatarjonnan ytimen muodostavat sellutehtaat, pehmopaperin-, kartongin- ja paperinvalmistuslinjat ja bioenergiaa tuottavat voimalaitokset. Valmetin edistyksellisiin automaatioratkaisuihin sisältyvät niin yksittäiset mittaukset kuin koko tehtaan kattavat avaimet käteen automaatioprojektit.

Valmetin liikevaihto vuonna 2014 oli noin 2,5 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.