Valmet toimittaa kaksi energiantalteenottojärjestelmää Sofidelille Italiaan ja Puolaan

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 23.6.2015 klo 11:00

Pehmopaperituotantonsa energiatehokkuuden parantamiseksi italialainen Sofidel SPA on tilannut kaksi Advantage ReTurne -energiantalteenottojärjestelmää Valmetilta. Järjestelmä ottaa talteen energiaa perälaatikon suihkusta ja palauttaa sen sähköenergiana takaisin prosessiin.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2015 toisen neljänneksen saatuihin tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta.

Tämä on Sofidelille toinen ja kolmas tämän innovatiivisen energiansäästöratkaisun käyttöönotto. Järjestelmät asennetaan Delicartan tehtaan TM2:een ja Delitissuen tehtaalle Puolaan. Advantage ReTurne -järjestelmän ensimmäinen asennus käynnistettiin vuonna 2014 Sofidelin Delicartan tehtaalla Italian Valdottavossa. Järjestelmä osoitti heti alusta täyttävänsä odotukset.

Sofidel arvostaa uusien innovatiivisten ympäristövaikutuksia vähentävien ratkaisujen käyttöä tuotannossaan. Yritys on liittynyt WWF:n kansainväliseen Climate Savers -ohjelmaan, jossa yhtiöt ottavat vapaaehtoisesti käyttöön suunnitelmia, joilla vähennetään kasvihuonekaasupäästöjä innovatiivisten strategioiden ja teknologioiden avulla.

"Valmetin Advantage ReTurne -energiansäästöjärjestelmän ensimmäinen asennus on ollut meille positiivinen kokemus. Järjestelmän energiansäästöominaisuudet osoittautuivat jopa paremmiksi kuin olimme toivoneet. Näin ollen olemme päättäneet ottaa järjestelmän käyttöön myös kahdella muulla pehmopaperikoneellamme", sanoo Sofidelin tekninen johtaja Simone Capuano.

"Energiansäästö on tärkeää asiakkaillemme ja kehitämme jatkuvasti uusia energiatehokuutta parantavia ratkaisuja sekä uusiin että vanhoihin pehmopaperikoneisiin. Meillä oli suuret odotukset Advantage ReTurne -järjestelmän ensimmäisen asennuksen tulosten suhteen ja odotuksemme ylitettiin selvästi. Olemme vakuuttuneita, että myös kaksi uutta asennusta tulevat olemaan onnistuneita ja auttavat Sofidelia saavuttamaan ympäristötavoitteensa", sanoo Valmetin EMEA-alueen myyntijohtaja Johan Björn.

Tekniset tiedot

Advantage ReTurne -järjestelmä asennetaan viiraosalle energian talteenottoa varten. Järjestelmä on ainutlaatuinen siinä, että se ottaa perälaatikon poistovedestä talteen 50 % energiasta ja muuntaa sen generaattorilla sähkövoimaksi, joka syötetään linjakäytöille. Advantage ReTurne ei vaikuta paperin formaatioon tai pehmopaperin valmistusprosessiin. Se on helppokäyttöinen ja tarvitsee vain vähän huoltoa. Tämä uusi innovaatio toimii tehokkaasti sekä uusissa että jo käytössä olevissa pehmopaperikoneissa.

Kuva: Valmetin Advantage ReTurne ottaa talteen energiaa perälaatikon suihkusta ja palauttaa sen sähköenergiana takaisin prosessiin.

Tietoja asiakkaasta Sofidel SPA

Sofidel-konserni on maailman johtavia saniteetti- ja kotitalouskäyttöön tarkoitettujen pehmopaperituotteiden valmistaja. Yhtiö perustettiin vuonna 1966 ja sillä on tytäryhtiöitä 13 maassa - Italiassa, Espanjassa, Ruotsissa, Isossa-Britanniassa, Belgiassa, Ranskassa, Kroatiassa, Saksassa, Puolassa, Romaniassa, Kreikassa, Turkissa ja Yhdysvalloissa - ja yli 5 200 työntekijää. Yhtiön liikevaihto vuonna 2014 oli 1 771 miljoonaa euroa. Se on Euroopan toiseksi suurin pehmopaperin valmistaja tuotantokapasiteetilla mitattuna (1 050 000 tonnia vuonna 2014).

VALMET OYJ

Johan Björn, myyntijohtaja, EMEA-alue, Valmet, puh. +46 703 17 12 16
Jan Erikson, myyntijohtaja, Pehmopaperit-liiketoiminta, Valmet, puh. +46 705 17 14 90

Valmet on maailman johtava teknologian, automaation ja palveluiden toimittaja ja kehittäjä sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle. Valmetin visiona on tulla maailman parhaaksi asiakkaidensa palvelussa.

Valmetin asiakkailleen tarjoamat palvelut kattavat kaiken kunnossapidon ulkoistuksesta tehtaiden ja voimalaitosten parannuksiin ja varaosiin. Vahvan teknologiatarjonnan ytimen muodostavat sellutehtaat, pehmopaperin-, kartongin- ja paperinvalmistuslinjat ja bioenergiaa tuottavat voimalaitokset. Valmetin edistyksellisiin automaatioratkaisuihin sisältyvät niin yksittäiset mittaukset kuin koko tehtaan kattavat avaimet käteen automaatioprojektit.

Valmetin liikevaihto vuonna 2014 oli noin 2,5 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.